Har en transformator enligt bild (IP44) som är kopplad till 6 stycken utespottar.
Kan jag gömma undan denna under trädäcket eller den riskerar bli för varm fuktig där under?
Har ca 20 cm från undersida altandäck till marken.
Transformatorna klarar 24W, just nu är det inkopplat 18.

Plusen blir att det blir snyggare om den är undangömd och att den blir mer skyddad från väder och vind.
Det negativa att den kanske blir för skyddad, varm och tar skada/går sönder?

trans.png

Här är en kass bild på hur det ser ut just nu (uppe till vänster)
trans1.png

Redigerat:
Det är inga problem bara det är lite luftväxling runt trafon.

Ja det är det som oroar lite, till vänster är det ett plank och det luftar ju inte alls lika bra under som ovan.

Det kan väl knappast bli för varmt under trädäcket där den ligger i skydd mot solen. Det kan finnas en "Ta"-märkning på den som anger maximal omgivningstemperatur. Och kapslingsklassen räcker så länge du inte sprutar vatten mot den. Eftersom den ansluts med stickpropp bör den dock gå att demontera utan verktyg.

Då skruvar jag upp den under trädäcket!
En ny kostar 150 kr så det löser sig också, om den skulle braka ihop :)
Varför skulle jag demontera den? Stickproppen kommer gå upp till uttaget som sitter på planket.

Just detta kommer att se lite lustigt ut - en en stickproppsansluten sladd som försvinner ned genom golvet på altanen. Eftersom transformatorn är fast installerad så bör den egentligen vara fast ansluten också, eller åtminstone stickproppsansluten till ett uttag i omedelbar närhet. Man kan dock inte säga att detta är förbjudet, men det är en gråzon som vid någon gräns börjar anses som olämplig.

Formellt skulle det vara bättre att transformatorn låg lös så att man enkelt kan rycka ur stickproppen och gå iväg med den. Men praktiskt är det givetvis bra att skruva fast den, och kanske även sätta nåt klammer på sladden så att den inte blir i vägen. Någonstans här börjar det dock bli tveksamt och höjas röster för att transformatorn borde anslutas fast. En vanlig tänjning av detta är installation av OH-projektorer på arbetsplatser där man ofta ser sladden på en stickpropp försvinna in ovan undertaket...

Ett krav i sammanhanget är att det inte krävs behörighet för att (de)montera detta. Man får t.ex inte lägga en skarvsladd i en kabelkanal tillsammans med FK.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Aha.
Men då kanske jag ringer hit elektrikern så han får klippa kontakten o koppla in direkt i uttaget, då får jag dessutom ett uttag extra på altanen, vilket inte är helt fel!
Att jag inte tänkte på det själv :)

Eller så kanske han sätter ett uttag under altaner där trafon sitter.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Eller så kanske han sätter ett uttag under altaner där trafon sitter.
Eller det, vad är bäst?

Jag skulle sätta ett uttag under altanen. Så det TYCKER jag är bäst sedan tycker säkert någon annan något annat.

Mikael_L
Jag vacklar mellan att tycka bäst om ett uttag under däcket invid trafon, eller anslutningsdosa (med dragavlastning) och klippa sladden och ansluta permanent.

Mikael_L
Nu har jag vacklat klart, elmont har rätt. Ett uttag är det bästa, då kan det hanteras (vid utbyte osv) av vem som helst, krävs inte en elektriker att koppla ur/byta trafo - för att hålla sig på den lagliga sidan.

Uttag under altanen och behålla kontakten får det bli!

Tack för all hjälp!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.