j-o75 skrev:
Jag ville ju veta vad som går sönder!
I transformatorer är det inte så ovanligt med kortslutning i lindningarna. Sedan finns det ju antagligen någon form att temperaturskydd som kan haverera och slutligen kontaktpunkter/lödningar som kan släppa.

Jag skulle sätta en spänn på övertemperaturskyddet.

vectrex skrev:
CE, China Export
China Engendered. Märket är nästan identiskt med CE.

Redigerat:
Har du mätt transformatorn så att du vet att det är den som är sönder?
Oftast är det ljusslingan som går sönder om den inte plockas ner och förvaras på rätt sätt.

Ja jag har mätt på den. jag har även en transformator till en bärbar hårddisk som också gått sönder! Har inte tänkt på att dom ska vara så känsliga.

Låt oss titta på ett exempel. En AC/AC-adapter 230/24 V till en exklusiv 450-kronors adventsstake som också gick hädan under sommarvilan.

20131209_192141.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avbrott i primärlindningen. Sekundärkretsen är ok.
Efter lite operation träder en värmesäkring fram, som är hel.
Vad som är trasigt här är oklart...jag hittar nämligen bara ena anslutningen till primärlindningen. Någon som ser den ;), eller den andra. Koppartråden är tunnare än vad mina ögon kan uppfatta. Man förstår att det inte krävs mycket i form av överspänning för att den ska gå av. Jag skulle gissa att det var anslutningen mellan lindningens koppartråd och anslutningsledningen som felade. Dessa lossnade, eller närmare bestämt, jag uppfattade aldrig att de satt fast i någonting.

En annan intressant sak att notera är den försvarligt tjocka plastisoleringen mellan primär- och sekundärsida.

Redigerat:
Längst upp till vänster på primär sidan tycker jag att jag ser en tunn kabel. Verkar hänga fritt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.