Nu när jag plockade fram ljuslingan för utebruk så visade det sig att transformatorn gått sönder under vistelsen i garderoben!
Jag funderade på vad det är som gör att det blir så? en transformator mellan 240v till 24v ac borde väl inte ha så mycket känsliga delar?

Made in China köpt på Biltema?

ZipLock skrev:
Made in China köpt på Biltema?
Som om inte all elektronik görs i Kina nuförtiden. Enda skillnaden är 3-4 hundra procents påslag i grossistleden? Frugan ville ha en såndär ungstermometer med sticka. Kostade 249 spänn på duka. Billigt tänkte jag men halade fram telefonen och beställde 2 st. För 10 USD på www.aliexpress.com i stället (-:

Made in China är en sak men design in Europa / USA är en helt annan sak än design in China.
Någonstans nyligen läste jag en test / undersökning om kopior av Appel laddare och det är lite dyrare att bygga säkra och bra saker som inte tar livet av folk.
En batteridriven ugnstermometer må vara bara den inte visar fel så maten är farligt rå.

Protte

Förvisso. Men rätt säker på att det förekommer en hel del reverse engineering i Kina. Så mycket design är det nog inte frågan om.

Men det är klart, sätter man en 1000 volts Y-kondensator när kravet är 4000 volt så blir det mycket billigare. Klart att en del konsumenter blir lidande, en del inte som döda.

Protte

Sånt skulle jag inte oroa mig för eftersom det finns ce märkning på nästan all kinaimport

prototypen skrev:
Made in China är en sak men design in Europa / USA är en helt annan sak än design in China.
Någonstans nyligen läste jag en test / undersökning om kopior av Appel laddare och det är lite dyrare att bygga säkra och bra saker som inte tar livet av folk.
En batteridriven ugnstermometer må vara bara den inte visar fel så maten är farligt rå.

Protte
http://lajka.idg.se/2.10583/1.535700/sa-livsfarlig-ar-din-billiga-piratladdare/sida/1/inledning
Jag kommer inte att köpa $1-laddare :-(

Tror det stod att det var tre gånger så många komponenter i Apple laddaren jämfört med "eBay"-laddaren.

Gurkan_1963 skrev:
Sånt skulle jag inte oroa mig för eftersom det finns ce märkning på nästan all kinaimport
Jaa... fast en CE-märkning säger ju ingenting egentligen.. Ingenting som går att lita på.

Gurkan_1963 skrev:
CE, China Export

Saker går sönder ibland. Det är väl inget konstigt med det?

Det var från konstsmide

mycke_nu skrev:
Saker går sönder ibland. Det är väl inget konstigt med det?
Jag ville ju veta vad som går sönder!

Gurkan_1963 skrev:
Ce märkning kan dom ju sätta bäst dom vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.