Hi folks!
Nu skall det byggas en altan. Vi har en timmerstuga i skärgården och jag tänkte bygga en 4 x 10,5
meters altan. Går det att ha två 45x195 bärlinor, en i timmerstock med balksko (tror jag det heter)
och en längst ut på plintar, och reglar på 45 x 195 med cc60? Om inte så har jag lite problem för
det är fullt av sten som tillhör husets grund som går ut ca 2,5m från huset. Dessa är svårt att
fästa en bärlina i då de ger mig ca 22cm i höjd. Detta räcker till 195-reglar och 22-trall, men inte
till någon bärlina. Går det kanske att använda limträbalkar, eller något annat material för att få
mindre höjd på ramverket? Alternativet är väl också att ha en extra bärlina på ca 2,7m.
Hur göra? Bifogar en enkel skiss på hur marken ser ut. Här med endast två bärlinor (avstånd ca 4m).
BR Magnus
Nu skall det byggas en altan. Vi har en timmerstuga i skärgården och jag tänkte bygga en 4 x 10,5
meters altan. Går det att ha två 45x195 bärlinor, en i timmerstock med balksko (tror jag det heter)
och en längst ut på plintar, och reglar på 45 x 195 med cc60? Om inte så har jag lite problem för
det är fullt av sten som tillhör husets grund som går ut ca 2,5m från huset. Dessa är svårt att
fästa en bärlina i då de ger mig ca 22cm i höjd. Detta räcker till 195-reglar och 22-trall, men inte
till någon bärlina. Går det kanske att använda limträbalkar, eller något annat material för att få
mindre höjd på ramverket? Alternativet är väl också att ha en extra bärlina på ca 2,7m.
Hur göra? Bifogar en enkel skiss på hur marken ser ut. Här med endast två bärlinor (avstånd ca 4m).
BR Magnus
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Klart de e bättre ju mondre avståndet är men inte tror ja de e nåra problem att ha 4m när dom e så kraftiga... stämpa upp varannan på stenarna, inte spec mycke jobb.
Visst kan du flytta in den yttre men den e jäkligt bra å ha om du ska ha räcke...
Visst kan du flytta in den yttre men den e jäkligt bra å ha om du ska ha räcke...
Nu är det för mörkt för att krypa in under däcket och mäta de exakta måtten, men enligt ritningen som jag gjorde, och som iaf ger en fingervisning om de faktiska måtten så har vi gjort som följer;
ca 12x6 meter altan
3 bärlinor, en i huset övriga på plintar, strax under 3 meter mellan linorna
drygt 2 meter mellan plintarna
När jag ritade upp detta kollade jag i spännviddstabellerna i Dag Torstenssons bok och fick fram att jag hamnar precis på fel sida för linor i 45x195, resp reglar i 45x170 så vi drog till med linor i 45x220 och reglar i 45x195.
Facit hittills visar på en urstabil konstruktion.
ca 12x6 meter altan
3 bärlinor, en i huset övriga på plintar, strax under 3 meter mellan linorna
drygt 2 meter mellan plintarna
När jag ritade upp detta kollade jag i spännviddstabellerna i Dag Torstenssons bok och fick fram att jag hamnar precis på fel sida för linor i 45x195, resp reglar i 45x170 så vi drog till med linor i 45x220 och reglar i 45x195.
Facit hittills visar på en urstabil konstruktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden