Hi folks!

Nu skall det byggas en altan. Vi har en timmerstuga i skärgården och jag tänkte bygga en 4 x 10,5

meters altan. Går det att ha två 45x195 bärlinor, en i timmerstock med balksko (tror jag det heter)

och en längst ut på plintar, och reglar på 45 x 195 med cc60? Om inte så har jag lite problem för

det är fullt av sten som tillhör husets grund som går ut ca 2,5m från huset. Dessa är svårt att

fästa en bärlina i då de ger mig ca 22cm i höjd. Detta räcker till 195-reglar och 22-trall, men inte

till någon bärlina. Går det kanske att använda limträbalkar, eller något annat material för att få

mindre höjd på ramverket? Alternativet är väl också att ha en extra bärlina på ca 2,7m.

Hur göra? Bifogar en enkel skiss på hur marken ser ut. Här med endast två bärlinor (avstånd ca 4m).

BR Magnus
 
  • Altan2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte du behöver nån bärlina me 45/195 men visst sätt en extra på 2,70 så e de ju dölugnt :) Annars kan du väll kila upp åsarna mot stenarna.... :-?
 
Okej, du menar att det kan gå att ha 4m mellan bärlinorna om dessa är 45x195? Måste jag minska cc60 till ex cc50 då?
Ev. kan jag ju lägga den yttre bärlinan på ca 3,50 och ha 50 cm överhäng. Är det bra/bättre?
/Magnus
 
Klart de e bättre ju mondre avståndet är men inte tror ja de e nåra problem att ha 4m när dom e så kraftiga... stämpa upp varannan på stenarna, inte spec mycke jobb.
Visst kan du flytta in den yttre men den e jäkligt bra å ha om du ska ha räcke...
 
Tackar så mycket!

Kanske kan någon annan bekräfta att det funkar hyfsat med två bärlinor på 45x195 med avstånd 4m?

Mvh Magnus
 
Nu är det för mörkt för att krypa in under däcket och mäta de exakta måtten, men enligt ritningen som jag gjorde, och som iaf ger en fingervisning om de faktiska måtten så har vi gjort som följer;

ca 12x6 meter altan
3 bärlinor, en i huset övriga på plintar, strax under 3 meter mellan linorna
drygt 2 meter mellan plintarna

När jag ritade upp detta kollade jag i spännviddstabellerna i Dag Torstenssons bok och fick fram att jag hamnar precis på fel sida för linor i 45x195, resp reglar i 45x170 så vi drog till med linor i 45x220 och reglar i 45x195.
Facit hittills visar på en urstabil konstruktion.
 
Tackar! Det känns som att bärlineavståndet 4m blir lite väl, så jag har bestämt mig för att börja rensa upp så att jag kan lägga en bärlina på 2 meter också.

Mvh Magnus
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.