Jag ska byta ut min gamla paxfläkt men som bilden visar så finns det knappt någon plats kvar från fläkt till vägg. Modellen idag är endast total 135mm vilket jag inte kan hitta någon annan modell vara idag… Det minsta jag hittar är 152mm och den marginalen finns inte… vad gör jag? Försöker ta bort kakel precis där uppe så fläkten får sticka in emellan väggen?

• Blå paxfläkt installerad på trångt utrymme mot träpanel, visar platsbrist mellan fläkt och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad för fläkt ska du köpa och byta med.

4774
Vilket kakel? Ser ut som träpanel.

J jonaserik skrev:
Vad för fläkt ska du köpa och byta med.
Nån modern som gör jobbet i ett badrum. Har noll koll på ämnet men verkar va svårt att hitta nån som passar..

4774 4774 skrev:
Vilket kakel? Ser ut som träpanel.
Träpanel i taket och kakel på väggen.

• Takfläkt monterad i tak med träpanel och kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Plocka ner den och mät utifrån diameter på kanalen. Går kanske att montera en fläkt lite ”offset” i kanalen så den bygger mer ut från väggen så att säga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M m4n63 skrev:
Plocka ner den och mät utifrån diameter på kanalen. Går kanske att montera en fläkt lite ”offset” i kanalen så den bygger mer ut från väggen så att säga.
Får göra det. Känns bara så uppgivet när alla nya modeller är 2 cm bredare och som bilder visar sitter redan nuvarande modell nästan precis intill kaklet. Försöker övertala mig själv att det inte är kört men 😂

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Såg av taklisten så att du får plats med en ny fläkt.

[länk]

Om fläkten inte täcker riktigt så kan du köpa en adapterplatta:
[länk]
Taklisten är ju redan bortkapad och den befintliga fläkten sitter somsagt redan emot kaklet. I mina ögon finns det inget spelrum för en bredare fläkt än den som redan sitter.
Den du linkade är 152 bred vilket är 2 cm bredare än den jag har idag.

TACK!

O Okunnige skrev:
TACK!
Finns på olika ställen med lite olika priser

skriv in """ Badrumsfläkt Ventit Silence Vit Habo """"

J jonaserik skrev:
Finns på olika ställen med lite olika priser

skriv in """ Badrumsfläkt Ventit Silence Vit Habo """"
Jag tänkte köpa denna modellen. Det verkar inte finnas nån funktion där den går på 24/7 utan den startar vid hög luftfuktighet.
Vet du om det ändå är möjligt och okej att koppla den så att den alltid är igång?

O Okunnige skrev:
Jag tänkte köpa denna modellen. Det verkar inte finnas nån funktion där den går på 24/7 utan den startar vid hög luftfuktighet.
Vet du om det ändå är möjligt och okej att koppla den så att den alltid är igång?
Har inte kollat specen riktigt, bara måtten på den. Så kan inte svara direkt nu, får forska lite mer.

Magnus E K
Hur ser det ut ovanför? Om det är åtkomlig vind och normala spirorör är kanske det enklaste att flytta hålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.