3 602 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Trallen vilket håll?
Jag går i precis samma tankebanor.
...men, hur djup min altan blir ut från huset är mer eller mindre egalt.
Jag har starka funderingar att börja innifrån, om det sen felar när jag kommer längst ut så klappar jag bara på en regel till utanpå den som sitter nu. På detta sätt kommer jag bara att få hela trallbrädor i altanen.
Vad säger ni som kan? Funkar det i praktiken?
...men, hur djup min altan blir ut från huset är mer eller mindre egalt.
Jag har starka funderingar att börja innifrån, om det sen felar när jag kommer längst ut så klappar jag bara på en regel till utanpå den som sitter nu. På detta sätt kommer jag bara att få hela trallbrädor i altanen.
Vad säger ni som kan? Funkar det i praktiken?
Även om altanen är 100% parallell med huset så räcker det med nå´n mm här och där för att mot slutet få en icke-parallell eller smal spalt att fylla med trall. Hade själv en perfekt parallellitet på mitt bjälklag och mätte löpande upp avverkad distans men ändå fick jag såga till en smalare, smått konisk bräda mot slutet.
Då är det mycket bättre att ha den brädan längst in mot huset - syns lite mindre då
Kunggin: ditt resonemang kan funka men det krävs då en löpande kontroll av att de lagda brädorna verkligen bygger lika mycket på hela brädden - annars står du där med en konisk eller smalare bräda på slutet. Även om du smäller på en regel till :eek:
Då är det mycket bättre att ha den brädan längst in mot huset - syns lite mindre då
Kunggin: ditt resonemang kan funka men det krävs då en löpande kontroll av att de lagda brädorna verkligen bygger lika mycket på hela brädden - annars står du där med en konisk eller smalare bräda på slutet. Även om du smäller på en regel till :eek:
Klicka här för att svara