Hej!
Jag håller på och bygger hus just nu. Markfirman är på plats och förbereder för gjutning av grund. I samband med det fick jag erbjudande från markfirman om att dom kan förbereda för trallen som ska byggas genom att gräva bort, lägga markduk och fylla/packa med grus på hela den tänkta ytan (ca 160 kvm). För det vill firman ha ca 55 000 kr (350 kr/kvm), vilket i sig säkert är rimligt(?)
Min huvudsakliga fråga är dock om det är nödvändigt med packat grus under hela altanen eller om jag gör bättre i att endast köpa själva urgrävningen och själv addera markduk och lite grus under betongplattorna när det är dags?
Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter kring detta!
Mvh
Adam
Jag håller på och bygger hus just nu. Markfirman är på plats och förbereder för gjutning av grund. I samband med det fick jag erbjudande från markfirman om att dom kan förbereda för trallen som ska byggas genom att gräva bort, lägga markduk och fylla/packa med grus på hela den tänkta ytan (ca 160 kvm). För det vill firman ha ca 55 000 kr (350 kr/kvm), vilket i sig säkert är rimligt(?)
Min huvudsakliga fråga är dock om det är nödvändigt med packat grus under hela altanen eller om jag gör bättre i att endast köpa själva urgrävningen och själv addera markduk och lite grus under betongplattorna när det är dags?
Mvh
Adam
Låter som att de vill tjäna extrapengar. De har ju redan maskiner på plats, så de borde kunna sänka priset ordentligt.Adampadam skrev:
Hej!
Mvh
Adam
Oavsett, så tror jag inte att man behöver göra så mycket markarbet under trädäck. Jag tog bort lite av matjorden, lade ingen duk. Nu, 16 år senare kan jag säga att det fungerat utmärkt.
Känns väldigt bortkastade pengar, är det hyfsad mark så kan du lägga betongplattor direkt på schaktbotten med lite duk och några spadar grus för att hålla kvar den.
Eller så gräver du ner plintar, beror lite på vad marken består av och vilken breddgrad du bygger på
Eller så gräver du ner plintar, beror lite på vad marken består av och vilken breddgrad du bygger på
Om det är ren jord så kan du använda markskruv också och slippa massor av jobb
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Tydligen så rör de sig inte på samma sätt av tjäle som plintar. Min kompis altan står på skruvar och har aldrig rört sig. Finns även fler här på byggahus som testat om man söker.Nissens skrev:
Hur går det till tro.ingenmansland skrev:
Jorden rör ju sig när den fryser eftersom fukten i den expanderar. Vad är det som gör att skruven inte rör sig med jorden den är skruvad i?
Du skriver att skruvar inte rör sig som plintar.. grejen är ju att plintar inte rör sig, det är därför man har dem…
Nej, plintar rör inte på sig om de grävs ner till tjälfritt djup, men hade de varit i samma nivå som skruven så hade de rört på sig mer. De påtalar att ytan som det trycks mot inte är så stor. Men det känns som om det borde vara något annat också om man jämför med hur rör kan röra sig.Nissens skrev:
Jag förstår nog inte det svaret riktigt…ingenmansland skrev:
Jag förstår inte hur skruven kan stå still när jorden den är skruvad i rör sig.
Jag har aldrig grävt ner plintar för grunt, så jag har aldrig varit med om att de rör sig..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden