709 läst ·
2 svar
709 läst
2 svar
Trall på plattor där buskar stått
Hej.
Jag har en gammal trall i markhöjd som troligen står på plattor idag.
Denna ska rivas upp och expanderas till större area med nytt virke, där det bland annat har stått två planterade buskar vilket innebär att det är lite porösare jordmark på djupet där.
Jag hade fortfarande tänkt att använda stenplattor som underlag till reglarna. Frågan är hur man gör underlaget så stabilt som möjligt över området där buskarna stått, så att stenplattorna inte börjar sjunka med tiden. Räcker det att fylla hålen med grus och packa med padda eller finns det något annat sätt?
Jag har en gammal trall i markhöjd som troligen står på plattor idag.
Denna ska rivas upp och expanderas till större area med nytt virke, där det bland annat har stått två planterade buskar vilket innebär att det är lite porösare jordmark på djupet där.
Jag hade fortfarande tänkt att använda stenplattor som underlag till reglarna. Frågan är hur man gör underlaget så stabilt som möjligt över området där buskarna stått, så att stenplattorna inte börjar sjunka med tiden. Räcker det att fylla hålen med grus och packa med padda eller finns det något annat sätt?
Redigerat:
Är det bara trall du ska gå och stå på så bör det funka utmärkt. Jag hade nog bara stampat marken, men jag är lat. Packa med padda bör bli jättebra. Du kan även försöka öka lastspridningen genom att lägga 4st plattar i botten och sedan lägga en till platta i mitten av dessa så sprider du ut lasten ytterligare.
Alternativet är ju att dra i en markskruv vilket lär minska risken för sättningar ytterligare. Har du mjuk mark som du beskriver bör du kunna dra i den med handkraft. Skruva fast en regel i skruven, skruva fast ett handtag i regeln och ta hjälp av en kamrat för att skruva i den. Jag hade dock packat marken först även för markskruv.
Alternativet är ju att dra i en markskruv vilket lär minska risken för sättningar ytterligare. Har du mjuk mark som du beskriver bör du kunna dra i den med handkraft. Skruva fast en regel i skruven, skruva fast ett handtag i regeln och ta hjälp av en kamrat för att skruva i den. Jag hade dock packat marken först även för markskruv.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Det ska dit ett spabad också - 2,3 x 2,3 meter. Mestadels kommer det att stå där gamla trallen är, fast direkt på marken.
Det hade jag tänkt köra med markduk, makadam 8-16 och cellplast. Trallen byggs runt.
Cirka 2 decimeter av badets kant kommer att nå över området där buskarna stått och det är ju inte mycket av lastvikten, men ska ju tas hänsyn till.
Det hade jag tänkt köra med markduk, makadam 8-16 och cellplast. Trallen byggs runt.
Cirka 2 decimeter av badets kant kommer att nå över området där buskarna stått och det är ju inte mycket av lastvikten, men ska ju tas hänsyn till.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan Cylinda S 6354E anslutas till trefas och jord utan neutralledare?
Kök -
Trallbygge - snickare blandar vilken sida upp
Altan & Uteplats -
Lägga trall direkt på stenplattor?
Altan & Uteplats -
Bästa verktyget för att såga trallplattor?
Altan & Uteplats -
Hur bygga upp från plattor så trall kan byggas plant
Altan & Uteplats