Hej snart kommer hantverkarna och börjar jobba.
Storlek 10m lång och 4 m bred.
Min plan är trall i lärk från Beijer 28*120 som ligger på reglar 45*145 cc 60.
Reglarna vilar på två bärlinor 45*120 som i sin tur ligger på markplattor med någon meters mellanrum. Under plattorna singel.
Se gärna min fina ritning.
Avstånd mellan brädor för lärk?
Synpunkter? Någor jag borde tänka på?
Storlek 10m lång och 4 m bred.
Min plan är trall i lärk från Beijer 28*120 som ligger på reglar 45*145 cc 60.
Reglarna vilar på två bärlinor 45*120 som i sin tur ligger på markplattor med någon meters mellanrum. Under plattorna singel.
Se gärna min fina ritning.
Avstånd mellan brädor för lärk?
Synpunkter? Någor jag borde tänka på?
Så reglarna är 145 och bärlinorna 120 ? borde det inte vara tvärtom eller finns det en poäng med det valet ? Har du funderat på att ta tjockare(195) reglar och skippa bärlinorna ? dvs har plattor under vissa reglar och typ reglar vinkelrät ut från huset(balkskor eller en bärlina i huset) och avsluta med en parallell regel. Sen placerar du plattor strategiskt där det passar text cc60, bara en tanke... annars så tror jag det funkar det där.
Tanken var att slippa palla under så mycket utom på de två bärlinorna som kan pallas relativt tätt. Fick för mig att det är enklare att få rakt än med en massa stödpunkter Regeln blir då den kristiska punkten med en spännvidd på nästan 2m. Räcker 145 med cc60, ska jag köra cca 40 eller 50?
Om du även vill parkera bilen på trädäcket så blir det stabilare med cc40
om du har 145mm som golvreglar. Du kommer att få ett mycket stabilt tralldäck med de dimensioner du anger från början.
Om du ber någon räkna på nedböjning av golvreglar så kommer du se att du har t.o.m. en överdimensionerat trall däck. Kortare cc-avstånd än 600mm i förekommer mest när du har material som riskerar att gå sönder eller släppa i fastsättning, etc, t.ex. badrum med keramiskt ytmaterial.
Om du ber någon räkna på nedböjning av golvreglar så kommer du se att du har t.o.m. en överdimensionerat trall däck. Kortare cc-avstånd än 600mm i förekommer mest när du har material som riskerar att gå sönder eller släppa i fastsättning, etc, t.ex. badrum med keramiskt ytmaterial.
Tack Anders, då skipar jag bilen och sattsar på en extra weber i stället
Hur är det med lärk, någon sa att den inte krymper som fur och måste därför läggas med rätt avstånd direkt?
Hur är det med lärk, någon sa att den inte krymper som fur och måste därför läggas med rätt avstånd direkt?
Håller på med ett trädäck på mark själv och har valt 45x145 som reglar med cirka 2m mellan stödpunkterna och cc60 och det är jävligt stabilt kan jag säga
Hade jag haft höjden på min sida så hade jag nog gjort samma typ av konstruktion som du fast med grövre bärlinor för att slippa några stödpunkter till. Jag har över 100 stödpunkter på mitt trädäck bara pga att jag inte kunde få plats med bärlinor på höjden... Men det har gått ganska smidigt att väga av iaf. Lade bara stöd i ändarna och vid skarven på reglarna först och sedan kompletterade jag med fler när det så att säga redan var rakt...
Klicka här för att svara