531 läst ·
2 svar
531 läst
2 svar
Trall med glad gubbe blev en ränna i mitten
Jag är en glad amatör som för lite mer än 10 år sedan skruvade 40 kvm trall med glad gubbe. Jag läste på hur man skulle göra och tog råd av yrkeskunniga. Tyvärr gav det en ränna i mitten på trallen så att regnvattnet rinner in under den takförsedda delen av altanen. Nu till våren 2026 kommer jag att vända på trallen (till ledsen gubbe) och hoppas då att regnvattnet ska rinna av trallen.
Vad är det som gör att den trall jag lagt med glad gubbe gav dessa vatten-rännor?
Vad är det som gör att den trall jag lagt med glad gubbe gav dessa vatten-rännor?
Det är en evighetsdiskussion! Men en sak oavsett glad/sur gubbe är att ovansidan blir utsatt för sol och värme och torkar och drar ihop sig, medan undersidan är i skugga och ofta i fuktigare miljö (från markfukten) och därför inte torkar ihop lika mycket. Det gör att man faktiskt kan få en ränna oavsett gubbe.
En altan ska luta lite ut från huset, om tralllen ligger i 90 grader mot huset. 0,5 centimeter per meter. då rinner ( nästan ) vatten alltid bort från trallen. I övrigt om trallen ligger längs med och är stor, så ska den luta från mitten och ut 0,5 centimeter, blir då lutning år 2 håll.
Klicka här för att svara