Tja
Har nu byggare här som bygger mitt trädäck igår lade dom bjälklag idag skall dom skruva trall. Trall 28 gånger 120 mm.
Jag har läst här att trall ska läggas med årsringar som glad mun uppåt.
Dom säger alla 3 byggarna det spelar ingen roll, Vilken sida som är upp eller ner, dom vill lägga olika och lägga den finaste sidan upp.
Hur gör man bäst.
Spelar det någon roll?
Känner mig lite jobbig när jag protesterar mot 3 byggare.
Hjälp mig gärna snarast
Dom väntar på att börja skruva när jag sagt hur jag ska ha trallen.
Jag valde ut trallen och såg till att glad sidan var snyggast.
Tack på förhand.
Har nu byggare här som bygger mitt trädäck igår lade dom bjälklag idag skall dom skruva trall. Trall 28 gånger 120 mm.
Dom säger alla 3 byggarna det spelar ingen roll, Vilken sida som är upp eller ner, dom vill lägga olika och lägga den finaste sidan upp.
Hur gör man bäst.
Spelar det någon roll?
Hjälp mig gärna snarast
Tack på förhand.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 566 inlägg
Kärnan rör sig mindre vid skiftningar i fuktighet. Samt att eftersom kärnan är kompaktare mindre risk för sprickor och något tåligare.
Antar man att trallen är hyffsat fuktig och kommer torka något kommer den böja sig bort från kärnan = kärnan uppåt. Med dålt skruvmontage i kanten minskar också risken för att få ränndalar
Eller så lägger man bara ut brädorna så dom aklimatiseras och tar den fina sidan uppåt.
Antar man att trallen är hyffsat fuktig och kommer torka något kommer den böja sig bort från kärnan = kärnan uppåt. Med dålt skruvmontage i kanten minskar också risken för att få ränndalar
Eller så lägger man bara ut brädorna så dom aklimatiseras och tar den fina sidan uppåt.
Dina byggare har rätt.T Trelleborgbyggaren skrev:Tja
Hur gör man bäst.
Spelar det någon roll?
Hjälp mig gärna snarast
Tack på förhand.
Man kan också följa/läsa branschorganisationen Svenskt Trä anvisningar
” Trallbrädor ska i första hand monteras med den bästa sidan vänd uppåt. Om möjligt ska kärnsidan vändas uppåt då trallbrädans översida, efter en tid, kan anta en något konvex form, vilket underlättar vattenavrinning”
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/montering-av-trall/
” Trallbrädor ska i första hand monteras med den bästa sidan vänd uppåt. Om möjligt ska kärnsidan vändas uppåt då trallbrädans översida, efter en tid, kan anta en något konvex form, vilket underlättar vattenavrinning”
https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/montering-av-trall/
Samma här. Det verkar mer vara så att trallen torkar mest på ovansidan i solen och drar ihop sig, medan undersidan i skuggan inte rör sig lika snabbt. Med följden att man får en skålning som samlar vatten.M Masthugg skrev:
Jag har till och med vänt på brädor som skålat sig för mycket, men de skålar sig lika mycket igen på den nya ovansidan.
Tack för alla svar
Dom håller på med trädäcket nu
Jag låter dem skruva fritt
Känner det är bättre att dom blir färdiga så vi kan använda däcket än att fundera över problem.
Tack än en gång.
Dom håller på med trädäcket nu
Jag låter dem skruva fritt
Känner det är bättre att dom blir färdiga så vi kan använda däcket än att fundera över problem.
Tack än en gång.
2013 lade jag en stor altan där jag var noga med att lägga all trall med sur mun av ovanstående anledning.T Turbo123 skrev:
Däcket är fortfarande mycket fint, men efter en regnskur står det vatten på nästan varenda jäkla bräda utom en, som jag råkade lägga "fel".
Jag är inte någon erfaren byggare men min erfarenhet är att ofta är glad min rätt val men vissa brädor får vändas åt andra hållet. Har haft glada brädor på altan och gagarefasad som böjt sig åt fel håll och samlat vatten.
Redigerat: