1 496 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tråkig ventilationstrumma
Min oinredda vind ska i vår byta skepnad och bli inredd. Tyvärr går det en ventialtionstrumma på ett ställe som jag gärna skulle undvika (läs: rakt genom tilltänkt allrum uppe). Det är två kanaler från badrum resp. gästtoa som går upp till en huv på taket. Det är ingen fläkt i, bara självdrag, och det funkar väl sådär i badrummet kan jag säga, gästtoan har ju inte så stort ventilationsbehov.
Min fråga är om jag kan såga ett hål i ytterväggen istället, och ta bort ventilationskanalen. Kan jag sätta in en fläkt där, eller ska jag hålla kvar vid det tvivelaktiga självdraget? Några fuktproblem har vi inte i huset idag, mycket tack vare vår luft-luft, som torkar upp på ett grymt bra sätt måste jag säga!
Min fråga är om jag kan såga ett hål i ytterväggen istället, och ta bort ventilationskanalen. Kan jag sätta in en fläkt där, eller ska jag hålla kvar vid det tvivelaktiga självdraget? Några fuktproblem har vi inte i huset idag, mycket tack vare vår luft-luft, som torkar upp på ett grymt bra sätt måste jag säga!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
hmm, ok, det var bra att du sade det. Det får jag givetvis kolla upp.
Finns det någon bra läsning gällande ventilation, jag är nybörjare på det, skulle vilja lära mig lite kring de grundläggande principerna. För mig är det "obruten mark".
Finns det någon bra läsning gällande ventilation, jag är nybörjare på det, skulle vilja lära mig lite kring de grundläggande principerna. För mig är det "obruten mark".
Klicka här för att svara