A
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill nog påstå att värdet med hus och fastighet det står på beror på läget, läget och läget.
Sen drar ett "stenhus" i dåligt skick ner värdet en aning, och ett väl underhållet "trähus" i bra skick höjer värdet en aning.
I jämförbart skick kan ett stenhus vara något dyrare än ett trähus i jämförbart läge.
Vad jag sett påverkar skicket på huset mer i lägen med låg prisbild.

Sen begriper jag ju inte hur man kan riva ner en tegelfasad och ersätta med brädfordring, helt obegripligt.

Mina fem öre, grundat på erfarenheter.
klart läget är avgörande.
Men du måste ju jämnföra äpplen med äpplen.
Ta ett helt nytt stenhus och helt nytt trähus på exakt samma ställe.
Vilket är värt mest?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A
O OskarL skrev:
Jag gillar nivån på diskussionen. 100% tyckande. Jag skulle ha valt huset som är gjort i guld, för det är mest värt.

Vad kostar ett likvärt sten, träregel, timmerhus att bygga med samma övrig standard, isolervärde mm och vad förhandsvärderas de till? Det är en metod man kan kolla med byggare och mäklare...
nä är ju inte alls vad vi säger.

säger ju att husen har identisk standard i övrigt, identiskt läge, identisk isolervärde, identisk egenskaper och funktioner.

men de ena är sten och andra trä.
Vilket är värt mest?

A Aunty skrev:
klart läget är avgörande.
Men du måste ju jämnföra äpplen med äpplen.
Ta ett helt nytt stenhus och helt nytt trähus på exakt samma ställe.
Vilket är värt mest?
Går inte att svara på så generellt, du letar efter ett svar som inte finns.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Vad har korthus och trähus gemensamt? Båda är gjord av trä och rasar lätt samman.
Nu vet inte jag vad du stött på för trähus men skulle väl inte säga att det är jättevanligt förekommande att trähus rasar?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Ok men det låter som ett trähus får man räkna med att förlora pengar med då det helt säkert bara faller ihop medan ett trähus är rejält och står pall det mesta.

När ska man sälja sitt nybyggda trähus för att inte förlora allt för mycket pengar?
Varför frågar du när du verkar ha bestämt dig innan?

Jag har ingen som helst avsikt att sälja mitt relativt nybyggda trähus under min livslängd. Däremot räknar jag med att måla om kanske var 10-15 år och då ev. få byta någon bräda, iaf. ommålning nummer två. Så länge taket är i skick håller välbyggda trähus oerhört länge. Föräldrarnas knuttimrade hus går att spåra till slutet av 1700-talet och det står kvar än...

• Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Går inte att svara på så generellt, du letar efter ett svar som inte finns.

Självklart är ett stenhus värt mer allt annat lika.
Det ser vi på transaktionsmarknaden varje dag bland fastighetsbolagen.

både hur fastigheterna värderas och hur man säljer in dom.

ni försöker bara lura er själva

G Jö Kl skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Pris vet jag inte, har aldrig sett några prisskillnader på olika hus pga material val.

Dock tycker jag trähus är snyggare många gånger. Smaken är som baken antar jag?

• Gilla
micketrono
  • Laddar…
A Aunty skrev:

säger ju att husen har identisk standard i övrigt, identiskt läge, identisk isolervärde, identisk egenskaper och funktioner.

Vilket är värt mest?
Min gissning är att 2 hus med exakt likadana egenskaper är värda i det närmaste lika mycket. Marginella skillnader i driftskostnader sett över längre tid utan det handlar mycket om tycke och smak, trä är i ropet och har ett bolag hög miljöprofil så kommer man ju satsa på det istället.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

Vilket är värt mest?
I förhållande till vad det kostar att bygga eller inte? Jag skulle gissa att sten är dyrare att bygga och dyrare när det säljs. Det varierar vilken typ av hus man bygger också.

Men är det en bättre investering? Om stenhus kostar 7msek mot trähus 5msek att bygga... Det är en dimension av hur värt det är.

Är det vanligt med sten-prefab? Det gör det ju snabbt och billigt att bygga standardhus i trä.

A Aunty skrev:
Självklart är ett stenhus värt mer allt annat lika.
Det ser vi på transaktionsmarknaden varje dag bland fastighetsbolagen.

både hur fastigheterna värderas och hur man säljer in dom.

ni försöker bara lura er själva
Varför kräver du svar när du redan har bestämt dig?
Men många av oss Byggahusare har inget med fastighetsbolag att göra.
Och vårt hus har både betonghålsten, gjuten betong, delvis tegelfasad och delar med trästomme.
Nu blev det knepigt.:crysmile:

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Varför kräver du svar när du redan har bestämt dig?
Men många av oss Byggahusare har inget med fastighetsbolag att göra.
Och vårt hus har både betonghålsten, gjuten betong, delvis tegelfasad och delar med trästomme.
Nu blev det knepigt.:crysmile:
spelar väl ingen roll,
Tror fastighetsbolag har bättre koll på en fastighetsvärde en random byggasurare

A Aunty skrev:
spelar väl ingen roll,
Tror fastighetsbolag har bättre koll på en fastighetsvärde en random byggasurare
Fastighetsbolag köpet ytterst sällan enfamiljbostäder. Och gör de det är det för att riva och bygga flerfamiljshus eller byggnader för annat bruk :cool:
Så är det, läs och ta lärdom;)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Davidbagare
Trähus ë bäst! Ingen protest!:cool:(y)

• Gilla
trcjesa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.