Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?

• Haha
Jpr961
  • Laddar…
Nej.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A
1 16386 skrev:
Nej.
vad baserar du ditt svar på?

skulle säga att ett tegelhus motsvarande trähus i läge och storlek är mervärt.

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Också nej!

A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Också nej!
motivera

• Gilla
SaraWW
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vad baserar du ditt svar på?

skulle säga att ett tegelhus motsvarande trähus i läge och storlek är mervärt.
Motivera

• Gilla
Lgströ
  • Laddar…
P
På senare tid borde de stigit enormt i värde, eftersom man alltid kan bryta loss en del av huset och elda för värmen.

• Haha
  • Gilla
Sara Samuelsson och 52 till
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
Motivera
dyrare material, håller i regel längre, mindre underhåll, god isolering, inga problem med fukt, behöver inte ångspärr och fukttätskikt, goda energiegenskaper, motstår brand bättre, buffrar värme (och kyla), naturmaterial, bra för allergiker, listan kan göras lång.

er tur?

• Gilla
Johnny Beebo och 19 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
På senare tid borde de stigit enormt i värde, eftersom man alltid kan bryta loss en del av huset och elda för värmen.
Ja, exakt. Eller bo i ett kvarter med trähus så man kan ta av grannarna först och främst.

• Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
dyrare material, håller i regel längre, mindre underhåll, god isolering, inga problem med fukt, behöver inte ångspärr och fukttätskikt, goda energiegenskaper, motstår brand bättre, buffrar värme (och kyla), naturmaterial, bra för allergiker, listan kan göras lång.

er tur?
Trähus känns lite som tillfälliga papphus.

• Gilla
  • Haha
Frednet och 9 till
  • Laddar…
A
G Jö Kl skrev:
Trähus känns lite som tillfälliga papphus.
Nja, finns ju grader i helvetet åt båda hållen.

jag bor i en timmerhus/plankhus och det har stått i 100+ år nu.
dock är det underhåll på ett annat sätt än ett stenhus, med det sagt så behöver du underhålla ett stenhus med självklart.

men finns absolut många billiga/enkla lösningar på trähus som inte kommer stå i närheten av 30 år ens.

• Gilla
KÅMH och 1 till
  • Laddar…
Min högst ovetenskapliga känsla är att man tycker det man bodde i som barn är bättre så de som är uppväxta i tegelhus vill betala mer för tegel och tvärt om. Så dagens husköpare, hur växte de upp i aktuellt område där du vill jämföra?

• Gilla
CleasM och 3 till
  • Laddar…
@Aunty nämnde en rad uppenbara fördelar med stenhus framför trä. Kan någon försvara trähus? Det enda som är bättre med trähus är väl att det är billigare (man får vad man betalar för).

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Men vänta lite, du tänker väl inte pusta och frusta tills husen blåser ikull? För då är stenhus helt klart bäst. Det sätter jag mina grisar på ifall jag får varga.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
JBardun och 4 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Men vänta lite, du tänker väl inte pusta och frusta tills husen blåser ikull? För då är stenhus helt klart bäst. Det sätter jag mina grisar på ifall jag får varga.
Förstår inte. Stenhus är bättre oavsett

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.