30 733 läst ·
314 svar
31k läst
314 svar
Trähus är värt mindre?
Tycker mig inte se några större skillnader i pris vid försäljning av trä eller stenhus, riskkonstruktioner drar ju ner priset men det förekommer ju bland båda byggnadssätten. Med tanke på att stenhus ofta är lite dyrare att bygga så skulle jag nog säga att det kan vara en dålig affär ur det perspektivet
Om sten eller trähuset är lagom stort rejält byggt och energieffektivt ska man nog inte sälja det utan bo i det, att sälja ett hus i panik för att man som du @Jö Kl är rädd att förlora penningar är nog inte bra, nu ska man istället köpa hus, renovera/minska dess energiförbrukning och hyra ut dem då folk behöver någonstans att bo och vår befolkning ökar hela tiden.G Jö Kl skrev:
jo men nu var det inte frågeställningen utan vilket som är värt mest/minst.F fribygg skrev:Om sten eller trähuset är lagom stort rejält byggt och energieffektivt ska man nog inte sälja det utan bo i det, att sälja ett hus i panik för att man som du @Jö Kl är rädd att förlora penningar är nog inte bra, nu ska man istället köpa hus, renovera/minska dess energiförbrukning och hyra ut dem då folk behöver någonstans att bo och vår befolkning ökar hela tiden.
svara istället på min frågeställning:
ta ett fastighetsbolag som bara bryr sig om värde och tjäna pengar.
dom får chansen att välja 1 av 2 hus.
husen är båda 100 kvm, ett är tegel och ett med trästomme.
Både husen är fullt uthyrda
husen kostar exakt lika mycket.
vilket kommer dom köpa?
stenhusA Aunty skrev:jo men nu var det inte frågeställningen utan vilket som är värt mest/minst.
vilket kommer dom köpa?
det håller, trähus förfaller
Det beror väl på vilket hus det är och var det ligger. Stockholms Stadshus är ju en tegelkåk och är mer värt än en trävilla i Slöddertälje. Och valfri trävilla på Lidingö är värd mer än mitt spritputsade tegelhus.
Ett av grannhusen, ett likadant hus som jag har, har nån gång fått träfasad utanpå teglet och putsen. Det ser för jävligt ut och är följaktligen värt bra mycket mindre. En relativt nybyggd trävilla i kvarteret intill är värt mer än mitt.
Så frågar du mig så kan trähus var mindre värda än stenhus men de kan lika gärna vara värda mer.
Ett av grannhusen, ett likadant hus som jag har, har nån gång fått träfasad utanpå teglet och putsen. Det ser för jävligt ut och är följaktligen värt bra mycket mindre. En relativt nybyggd trävilla i kvarteret intill är värt mer än mitt.
Så frågar du mig så kan trähus var mindre värda än stenhus men de kan lika gärna vara värda mer.
Det finns en hel pågående byggnation med flerfamiljshus i trä och man ser en växande marknad.A Aunty skrev:jo men nu var det inte frågeställningen utan vilket som är värt mest/minst.
vilket kommer dom köpa?
Men du får själv söka på det, jag vet att du kommer att hitta.
Keiller skrev:
Det beror väl på vilket hus det är och var det ligger. Stockholms Stadshus är ju en tegelkåk och är mer värt än en trävilla i Slöddertälje. Och valfri trävilla på Lidingö är värd mer än mitt spritputsade tegelhus.
Men husen ligger bredvid varandra i okänd stad.
lika utseende men olika stomme.
Ursäkta, men har du inte lite otrevlig ton i tråden, vaknat på fel sida i ett stenhusA Aunty skrev:
Hade du bott i ett trähus kanske välbefinnandet varit högre också det kan prissättas
https://www.dagensfastigheter.se/20211013/8383/flerbostadshus-byggda-av-tra-okar-valbefinnandet
Finns inget svar på sådan fråga, finns så otroligt många parametrar som påverkar ett pris.
De flesta "stenhus" (alltså med puts/tegelfasad) har ju stomme i trä, så inte så stor skillnad där. Men mindre underhåll på fasaden, och det är ju såklart värt någonting.
Däremot håller jag med om att ett "riktigt" stenhus, alltså som inte har stomme i trä, det är någonting annat.
Däremot håller jag med om att ett "riktigt" stenhus, alltså som inte har stomme i trä, det är någonting annat.
Jag vill nog påstå att värdet med hus och fastighet det står på beror på läget, läget och läget.
Sen drar ett "stenhus" i dåligt skick ner värdet en aning, och ett väl underhållet "trähus" i bra skick höjer värdet en aning.
I jämförbart skick kan ett stenhus vara något dyrare än ett trähus i jämförbart läge.
Vad jag sett påverkar skicket på huset mer i lägen med låg prisbild.
Sen begriper jag ju inte hur man kan riva ner en tegelfasad och ersätta med brädfordring, helt obegripligt.
Mina fem öre, grundat på erfarenheter.
Sen drar ett "stenhus" i dåligt skick ner värdet en aning, och ett väl underhållet "trähus" i bra skick höjer värdet en aning.
I jämförbart skick kan ett stenhus vara något dyrare än ett trähus i jämförbart läge.
Vad jag sett påverkar skicket på huset mer i lägen med låg prisbild.
Sen begriper jag ju inte hur man kan riva ner en tegelfasad och ersätta med brädfordring, helt obegripligt.
Mina fem öre, grundat på erfarenheter.
men det är ju inte det vi pratar om vi pratar om riktiga stenhus/tegelhus kontra trähusK Kallens skrev:
Jag gillar nivån på diskussionen. 100% tyckande. Jag skulle ha valt huset som är gjort i guld, för det är mest värt.
Vad kostar ett likvärt sten, träregel, timmerhus att bygga med samma övrig standard, isolervärde mm och vad förhandsvärderas de till? Det är en metod man kan kolla med byggare och mäklare...
Vad kostar ett likvärt sten, träregel, timmerhus att bygga med samma övrig standard, isolervärde mm och vad förhandsvärderas de till? Det är en metod man kan kolla med byggare och mäklare...