Tycker mig inte se några större skillnader i pris vid försäljning av trä eller stenhus, riskkonstruktioner drar ju ner priset men det förekommer ju bland båda byggnadssätten. Med tanke på att stenhus ofta är lite dyrare att bygga så skulle jag nog säga att det kan vara en dålig affär ur det perspektivet

• Gilla
yonna
  • Laddar…
PeterFalun
TS låter mer som en trådspinnare med argumenten som framförs

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
G Jö Kl skrev:
Ok men det låter som ett trähus får man räkna med att förlora pengar med då det helt säkert bara faller ihop medan ett trähus är rejält och står pall det mesta.

När ska man sälja sitt nybyggda trähus för att inte förlora allt för mycket pengar?
Om sten eller trähuset är lagom stort rejält byggt och energieffektivt ska man nog inte sälja det utan bo i det, att sälja ett hus i panik för att man som du @Jö Kl är rädd att förlora penningar är nog inte bra, nu ska man istället köpa hus, renovera/minska dess energiförbrukning och hyra ut dem då folk behöver någonstans att bo och vår befolkning ökar hela tiden.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Om sten eller trähuset är lagom stort rejält byggt och energieffektivt ska man nog inte sälja det utan bo i det, att sälja ett hus i panik för att man som du @Jö Kl är rädd att förlora penningar är nog inte bra, nu ska man istället köpa hus, renovera/minska dess energiförbrukning och hyra ut dem då folk behöver någonstans att bo och vår befolkning ökar hela tiden.
jo men nu var det inte frågeställningen utan vilket som är värt mest/minst.

svara istället på min frågeställning:

ta ett fastighetsbolag som bara bryr sig om värde och tjäna pengar.

dom får chansen att välja 1 av 2 hus.
husen är båda 100 kvm, ett är tegel och ett med trästomme.
Både husen är fullt uthyrda
husen kostar exakt lika mycket.

vilket kommer dom köpa?

A Aunty skrev:

vilket kommer dom köpa?
stenhus

det håller, trähus förfaller

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Det beror väl på vilket hus det är och var det ligger. Stockholms Stadshus är ju en tegelkåk och är mer värt än en trävilla i Slöddertälje. Och valfri trävilla på Lidingö är värd mer än mitt spritputsade tegelhus.

Ett av grannhusen, ett likadant hus som jag har, har nån gång fått träfasad utanpå teglet och putsen. Det ser för jävligt ut och är följaktligen värt bra mycket mindre. En relativt nybyggd trävilla i kvarteret intill är värt mer än mitt.

Så frågar du mig så kan trähus var mindre värda än stenhus men de kan lika gärna vara värda mer.

• Gilla
Gabriella J och 5 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:

vilket kommer dom köpa?
Det finns en hel pågående byggnation med flerfamiljshus i trä och man ser en växande marknad.
Men du får själv söka på det, jag vet att du kommer att hitta.;)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A
Keiller Keiller skrev:
Det beror väl på vilket hus det är och var det ligger. Stockholms Stadshus är ju en tegelkåk och är mer värt än en trävilla i Slöddertälje. Och valfri trävilla på Lidingö är värd mer än mitt spritputsade tegelhus.

Ett av grannhusen, ett likadant hus som jag har, har nån gång fått träfasad utanpå teglet och putsen. Det ser för jävligt ut och är följaktligen värt bra mycket mindre. En relativt nybyggd trävilla i kvarteret intill är värt mer än mitt.

Så frågar du mig så kan trähus var mindre värda än stenhus men de kan lika gärna vara värda mer.

Men husen ligger bredvid varandra i okänd stad.
lika utseende men olika stomme.

A
A AndersS skrev:
Det finns en hel pågående byggnation med flerfamiljshus i trä och man ser en växande marknad.
Men du får själv söka på det, jag vet att du kommer att hitta.;)

Det var ju inget svar på frågan överhuvudtaget.

Vad har korthus och trähus gemensamt? Båda är gjord av trä och rasar lätt samman.

• Haha
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
De flesta "stenhus" (alltså med puts/tegelfasad) har ju stomme i trä, så inte så stor skillnad där. Men mindre underhåll på fasaden, och det är ju såklart värt någonting.

Däremot håller jag med om att ett "riktigt" stenhus, alltså som inte har stomme i trä, det är någonting annat.

• Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att värdet med hus och fastighet det står på beror på läget, läget och läget.
Sen drar ett "stenhus" i dåligt skick ner värdet en aning, och ett väl underhållet "trähus" i bra skick höjer värdet en aning.
I jämförbart skick kan ett stenhus vara något dyrare än ett trähus i jämförbart läge.
Vad jag sett påverkar skicket på huset mer i lägen med låg prisbild.

Sen begriper jag ju inte hur man kan riva ner en tegelfasad och ersätta med brädfordring, helt obegripligt.

Mina fem öre, grundat på erfarenheter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
K Kallens skrev:
De flesta "stenhus" (alltså med puts/tegelfasad) har ju stomme i trä, så inte så stor skillnad där. Men mindre underhåll på fasaden, och det är ju såklart värt någonting.

Däremot håller jag med om att ett "riktigt" stenhus, alltså som inte har stomme i trä, det är någonting annat.
men det är ju inte det vi pratar om vi pratar om riktiga stenhus/tegelhus kontra trähus

Jag gillar nivån på diskussionen. 100% tyckande. Jag skulle ha valt huset som är gjort i guld, för det är mest värt.

Vad kostar ett likvärt sten, träregel, timmerhus att bygga med samma övrig standard, isolervärde mm och vad förhandsvärderas de till? Det är en metod man kan kolla med byggare och mäklare...

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.