1 624 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Trägolv och golvvärme
Vi har precis lagt klart golvvärmen och det är dags för att lägga ett klickgolv ovanpå. Golvet är 15 mm tjockt och de sista 3,5 mm är oljad ek. Sitter och läser instruktionerna där det står att man
1) Uppvärmning av undergolvet under 30 dagar på högsta temperatur. (för att driva ut fukt???)
2) Måste köra golvvärmen på 18 grader under 10 dagar.
Hur allvarliga är dessa instruktioner? Känns inte som man vill vänta en 40 dagar på att lägga golvet? Gäller detta mer under vintern kanske?
1) Uppvärmning av undergolvet under 30 dagar på högsta temperatur. (för att driva ut fukt???)
2) Måste köra golvvärmen på 18 grader under 10 dagar.
Hur allvarliga är dessa instruktioner? Känns inte som man vill vänta en 40 dagar på att lägga golvet? Gäller detta mer under vintern kanske?
Golvtillverkarna är dödsoroliga för att värmen skall driva fukt ur bjälklaget som sedan får golvet att knarra, skruva sig eller på annat sätt uppföra sig så att du tänker reklamera det.....
Jag har inte sett en sådan instruktion till dom golv jag lagt, däremot har man varit tydlig med att en åldersbeständig plast skall ligga mellan slangarna och golvet.
Lägg dit en plast följt av foam eller grålumppapp och sedan golvet. Låt golvvärmen vara tills den behövs för att värma huset.
Jag har inte sett en sådan instruktion till dom golv jag lagt, däremot har man varit tydlig med att en åldersbeständig plast skall ligga mellan slangarna och golvet.
Lägg dit en plast följt av foam eller grålumppapp och sedan golvet. Låt golvvärmen vara tills den behövs för att värma huset.
Klicka här för att svara