Okej intressant diskussion.
försöker återgå till ursprungsfrågan och få ett avslut på tråden;
enligt spec ska trafon klara alla dimmers både bak- och framkant.
Vad kan det i såna fall vara som gör att den låter när man dimrar?
Verkar ju iaf vara ett ok märke? ( osram halotronic)
försöker återgå till ursprungsfrågan och få ett avslut på tråden;
enligt spec ska trafon klara alla dimmers både bak- och framkant.
Vad kan det i såna fall vara som gör att den låter när man dimrar?
Verkar ju iaf vara ett ok märke? ( osram halotronic)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, alltså det måste vara dimmern som är problemet. Reklamera hos din elektriker och låt denne lösa det.
//Patrik
//Patrik
Ja sant, borde ju vara så eftersom trafon inte låter när den matas för fullt.
Tack för svar.
/N
Tack för svar.
/N
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Lycka till!
//Patrik
//Patrik
Uppdatering;
jag har provat att koppla ur några av spottarna och då låter inte trafon när jag dimrar. Den ska ju klara 150 watt och den blir också lite varm när samtliga spottar är inkopplade, tot 120 watt. Elektrikern har varit här en andra gång och bytt ut trafon mot en annan...likadan samma fel fortfarande. Är d normalt att dom ska låta lite? Ska trafon bli varm? 120 w är ju ändå marginal mot 150.
/n
jag har provat att koppla ur några av spottarna och då låter inte trafon när jag dimrar. Den ska ju klara 150 watt och den blir också lite varm när samtliga spottar är inkopplade, tot 120 watt. Elektrikern har varit här en andra gång och bytt ut trafon mot en annan...likadan samma fel fortfarande. Är d normalt att dom ska låta lite? Ska trafon bli varm? 120 w är ju ändå marginal mot 150.
/n
Jag har installerat säkert 1000 halotronics i mina dagar, men jag har aldrig upplevt att de surrat när de dimmras.
Transformatorer brukar bli varma, men frågan är hur varm din trafo är och om den blir FÖR varm.
Ett enkelt sätt att kontrollera temperaturen är att titta efter transformatorns TC-punkt och TC-temperatur.
TC står för temperatur controll och brukar ligga mellan 50 och 70 grader.
Mät temperaturen vid tc-punkten och se om det ligger inom den temperatur som är angiven på transformatorn.
Jag tror inte att det är någon fara då Halotronic har ett integrerat överhettningsskydd som löser ut om den blir FÖR varm.
Angående surret så ska man testa att byta dimmer. Även om det är rätt modell kan just din dimmer strula. Ett måndags exemplar helt enkelt.
Transformatorer brukar bli varma, men frågan är hur varm din trafo är och om den blir FÖR varm.
Ett enkelt sätt att kontrollera temperaturen är att titta efter transformatorns TC-punkt och TC-temperatur.
TC står för temperatur controll och brukar ligga mellan 50 och 70 grader.
Mät temperaturen vid tc-punkten och se om det ligger inom den temperatur som är angiven på transformatorn.
Jag tror inte att det är någon fara då Halotronic har ett integrerat överhettningsskydd som löser ut om den blir FÖR varm.
Angående surret så ska man testa att byta dimmer. Även om det är rätt modell kan just din dimmer strula. Ett måndags exemplar helt enkelt.
Tack för tips!
Är dimmers alltså känsliga mot antal inkopplade spottar, eg belastning?
Är dimmers alltså känsliga mot antal inkopplade spottar, eg belastning?
Finns olika dimmrar som klarar olika belastning, vanligast är runt 300w. Man måste även ta hänsyn till att även transformatorn drar en del energi och ska räknas in när man dimmensionerar en anläggning.
Om fler dimmrar monteras i en två eller tre- facksram så ska de inte maxbelastas pga värmen.
Om fler dimmrar monteras i en två eller tre- facksram så ska de inte maxbelastas pga värmen.
Tack för bra svar!
/n
/n
Klicka här för att svara