2 182 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
trafo
Sida 1 av 2
Hej,
Har haft elektrikern här idag som har dragit el för spottar.
Är det normalt att trafon låter mkt när man dimrar? Vid fullt lyse låter den inget men allt däremellan låter ganska bra.
(Det är 6 spottar som är kopplade till trafon, Halotronic 50-150W. Varje spot är 20W.)
/n
Har haft elektrikern här idag som har dragit el för spottar.
Är det normalt att trafon låter mkt när man dimrar? Vid fullt lyse låter den inget men allt däremellan låter ganska bra.
(Det är 6 spottar som är kopplade till trafon, Halotronic 50-150W. Varje spot är 20W.)
/n
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Fel dimmer troligtvis. Ska vara transistordimmer/bakkant. Antagligen sitter det en ren glödljusdimmer. Är Elko RS märket på Dimmern?
Eller tyristordimmer.
Sent from my HTC One X using Byggahus
Eller tyristordimmer.
Sent from my HTC One X using Byggahus
vet faktiskt inte vilket märke det är på dimmern, vet bara att den dimrar mha fjäder bakom strömbrytaren. Får ringa och höra. Enda jag vet märket på är trafon då som är en halotronic.
Har letat efter krav på bygghöjd gällande trafon men inte hittat. Hade gärna velat ha den liggandes ovanför gipset och inte fastnitad på väggen =/
Har letat efter krav på bygghöjd gällande trafon men inte hittat. Hade gärna velat ha den liggandes ovanför gipset och inte fastnitad på väggen =/
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Aha, det är en dosdimmer. Hmm, dom brukar ju klara elektroniska trafos..
//Patrik
//Patrik
Jag gjorde en snabb sökning på nätet och fick fram att Halotronic är ett registrerat varumärke för Osram. Det finns flera varianter men alla jag hittat klarar både elektroniska bakkants-dimmers och framkants-dimmer:Patrik_Hed skrev:
http://www.osram.es/_global/pdf/Professional/ECG_&_LMS/ECG_for_halogen_lamps/130W005GB.pdf
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, precis. Mouse-trafo brukar jag kalla den. Dock visste jag inte att man kunde dimmra den med en tyristordimmer.
Man brukar säga att tyristordimmrar är för järnkärnetrafos och transistordimmrar för elektroniska trafos.
//Patrik
Man brukar säga att tyristordimmrar är för järnkärnetrafos och transistordimmrar för elektroniska trafos.
//Patrik
med järnkärnetrafo menas nån form av toroid? vanlig elektronisk = lindad primar och sekundärsida?
/n
edit: ok luddigt uttryckt, klart båda har sekundär och primär lindning men antar runt olika typer av kärnor?
/n
edit: ok luddigt uttryckt, klart båda har sekundär och primär lindning men antar runt olika typer av kärnor?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det är egentligen missvisande för även elektroniska drivdon kan innehålla en transformator, fast betydligt mindre. Så det är storleken som har betydelse här
. Men även hur den är inkopplad - en konventionell järnkärnetrafo är direkt kopplad till nätspänning och är därmed en induktiv last.
Ja det är väll därför som vi (dom) har 400 000 V i snöret från Norrland, har aldrig hört uttrycket förut. Resistansen är ju alltid ett motstånd kan väll aldrig bli något annat. Fortfarande nyfiken.hcb skrev:
Enda sättet att uttrycka en negativ impedans i trafo sammanhang m primär och sekundär sida är väl i såna fall hur du definierar riktning på strömmen på ena eller andra sidan. Vp/Vs = Is/Ip
Diskussionen är på väg bort från ursprungsfrågan. Dock skall jag försöka förtydliga vad jag menade ovan.
Resistans är definierad som strömändring per spänningsändring. Ett vanligt värmeelement har en positiv resistans eftersom strömmen ökar vid ökad spänning, men det finns också komponenter och kopplingar där strömmen minskar med ökande spänning. Dessa har då en negativ resistans.
En vanlig järnkärnetransformator har i tomgång en resistans på mycket nära noll och en induktiv reaktans som begränsar strömmen.
Resistans är definierad som strömändring per spänningsändring. Ett vanligt värmeelement har en positiv resistans eftersom strömmen ökar vid ökad spänning, men det finns också komponenter och kopplingar där strömmen minskar med ökande spänning. Dessa har då en negativ resistans.
En vanlig järnkärnetransformator har i tomgång en resistans på mycket nära noll och en induktiv reaktans som begränsar strömmen.