32 086 läst ·
394 svar
32k läst
394 svar
Trafikvett - vad gäller här?
Just i små cirkulationsplatser är det ofta att man skulle ha smällt om man körde på sin "rätt". De som skall rakt igenom dessa kommer ofta med hög fart och skulle näppeligen hinna stanna om jag som kommer från högersidan kör in före de gör det.
Jag har ett par gånger klarat mig med andan i halsen då jag blivit omkörd innerkurva då jag varit först in...
Jag har ett par gånger klarat mig med andan i halsen då jag blivit omkörd innerkurva då jag varit först in...
Vad är det du vill ha sagt med ditt långa inlägg? Att du äntligen har förstått det du borde lärt dig på körskolan?B Björn He Bergman skrev:I en trafiksituation där korsande trafik har väjningsplikt mot en bör en själv utgå från att "Han som har väjningsplikt mot mig måste väja för att ge mig företräde", hellre än "Jag har rätt till företräde", tydligen för att det senarenämnda lätt kan leda till kollision om den som måste ge en företräde inte gör det. Dock teoretiskt sett så kan man kollidera med en trafikant som har väjningsplikt men inte ger en företräde trots att den måste lämna företräde och fri väg för en. En som haft väjningsplikt är så gott som generellt ensam vållande till en kollision med en trafikant den inte väjt för, och därmed också skyldig att betala ersättning för sin motparts skador (skador på fordonet, personskador...), och ersättningsskyldigheten går ju på den vållande partens trafikförsäkring.
Vid just en cirkulationsplats gäller generellt följande trafikreglerna:
1.En fordonsförare skall köra i motsols gående riktning (=vänstergående varv) runt den så kallade rondellen.
2.En fordonsförare som färdas in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot varje fordon som redan färdas i cirkulationen.
3.En fordonsförare skall sålänge det är möjligt anpassa sin körning för att helst kunna lämna cirkulationen från det högra körfältet, eftersom utfart från det vänstra körfältet (närmast rondellen) ofta kan innebära en trafiksäkerhetsrisk då man måste byta körfält för att kunna köra ut.
4.En fordonsförare skall ge tecken i god tid med körriktningsvisare, då denne byter körfält eller på liknande sätt ändrar fordonets placering i sidled. När en förare lämnar cirkulationen så skall föraren i god tid ge tecken om högersväng.
När man planerar en vänstersväng runt rondellen så skall man generellt välja körfältet till vänster - men det är tillåtet att köra till vänster även från körfältet till höger såvida inte det finns körfältsvägvisare som anger att påbjuden körriktning i högra körfältet är höger och/eller rakt fram (men inte vänster).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Först in är inte något som ger företrädesrätt. Du kan mycket väl bli påkörd i sidan och vara vållande efter att ha upptagit plats som någon annan har företräde till.pacman42 skrev:
Jag förstår att ditt teoretiska exempel är att du exempelvis passerar spärrlinjen precis före någon som passerar motsvarande spärrlinje vid infarten till vänster om dig, men att då mena att du var före – nja. Och bevisläget för din eventuella rätt lär minst sagt vara skakig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 175 inlägg
Nej. Du missade exempelvis väjningsplikt vid filbyte, vilket är den främsta grunden för den absurda rekommendationen att inte köra ut i vänsterfil från rondellens innerfil.B Björn He Bergman skrev:
Du måste uppenbarligen läsa på mer om såväl regler som trafikvett vid rondellkörning.
Precis före räcker inte, det är skymd sikt så när jag kör ut så kommer jag från nästintill still och ser inte någon bil komma in. Problemet är att de som kommer från "vänster" tycker sig se mycket mer än de ser.Nötegårdsgubben skrev:
Först in är inte något som ger företrädesrätt. Du kan mycket väl bli påkörd i sidan och vara vållande efter att ha upptagit plats som någon annan har företräde till.
Jag förstår att ditt teoretiska exempel är att du exempelvis passerar spärrlinjen precis före någon som passerar motsvarande spärrlinje vid infarten till vänster om dig, men att då mena att du var före – nja. Och bevisläget för din eventuella rätt lär minst sagt vara skakig.
Och de som kommer från "höger" bör helst inte stanna helt, vilket i sig kan vara ett problem då folk går över vägen där. Det finns dock inte något övergångsställe.
Man får i princip köra ut nosen för att kunna se...
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Ett exempel på en "smårondell" är rondellen som anlades för omkring sex år sen på Hägerstensåsen, i T-korsningen mellan Bäckvägen-Sparbanksvägen och Valutavägen. När den stenlagda rondellcirkeln var färdigbyggd där så körde de flesta bara rakt igenom cirkeln som om det vore tillåtet att köra så...pacman42 skrev:
Just i små cirkulationsplatser är det ofta att man skulle ha smällt om man körde på sin "rätt". De som skall rakt igenom dessa kommer ofta med hög fart och skulle näppeligen hinna stanna om jag som kommer från högersidan kör in före de gör det.
Sedan hösten 2019 finns dock en stolpe med pilar uppsatt mitt i stenläggningen, och sedan stolpen sattes upp är man tvungen att köra på höger sida förbi stolpen, dock finns fortfarande utrymme för att köra över högra halvan av den stenlagda cirkeln; enligt väghållaren förväntas dock inte personbilar köra över stenläggningen, men enligt Trafikförordningen är det inte otillåtet att köra över stenläggningen oavsett om man behöver köra upp på stenläggningen eller inte, säger åtminstone ex-trafikpolisen Tomas "Paragrafhjälpen" Samuelsson. Tomas skulle själv aldrig stoppa eller bötfälla nån bilist som kör rakt över den stenlagda ytan.
Vilket får mig att tänka på de cirkulationsplatser med två filer som är så små att ledbussarna (och långtradare) måste använda bägge filerna för att ta sig runt...
...vilket gör att även icke ledbussar kör i bägge filerna då de är vana att köra så. Det vill till att man vet att det sker, annars får man nog lätt en törn i sidan...
...vilket gör att även icke ledbussar kör i bägge filerna då de är vana att köra så. Det vill till att man vet att det sker, annars får man nog lätt en törn i sidan...
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Om man som fordonsförare kör över körfältslinjen i en cirkulationsplats eller annan plats med minst två påbjudna körfält, då måste man i god tid ge tecken som vid körfältsbyte, samt vara särskilt uppmärksam på eventuella fordon i det andra körfältet så att man inte utgör någon risk för fara för dem.pacman42 skrev:
Vilket får mig att tänka på de cirkulationsplatser med två filer som är så små att ledbussarna (och långtradare) måste använda bägge filerna för att ta sig runt...
I just en cirkulationsplats är det nödvändigt att vara särskilt uppmärksam på att längre fordon behöver köra i båda körfälten för att få utrymme att passera rondellen. Men det är inte otillåtet för en personbil att färdas i båda körfälten, mitt över körfältslinjen (även om en personbil kan få plats inom enbart ett körfält), eftersom det inte står något om att det är otillåtet; det står bara i Trafikförordningen att en fordonsförare får byta körfält eller på liknande sätt ändra fordonsplaceringen i sidled, om (och endast om) det kan göras utan fara eller onödigt hinder för fordon i det andra körfältet.
Vid exempelvis Åbyrondellen utanför Årsta, där det är två körfält runt rondellen, har jag själv kört mitt över körfältslinjen, i båda körfälten, just för att det är enklare att svänga runt rondellen om man lägger sig mitt i (den rundade) körbanan.
Vilket fordon körde du när du tycker att du behöver använda båda körfälten för att ta dig runt här? Här kan man dagligen se både bussar och långtradare i diverse konfigurationer köra runt i endast ETT av fälten.B Björn He Bergman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om proportionerna framgår här men detta är inte en liten rondell, den är runt 90m i diameter. Inte ens en 24m långtradare behöver använda mer än EN fil för att ta sig runt. Björn menar att han kör mitt över körfältslinjen här annat än när han ska in och ut.useless skrev:
Ja, runt just den rondellen finns det såklart ingen anledning att gena.MathiasS skrev:
Eftersom det paragrafryttas så står det uttryckligen i Trafikförordningen 3.kap §9 att "Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. ..."