Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

• Antal röster
    970
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Man har sån fokus på bilarna att man missar fotgängaren eller cyklisten som precis gick ut framför en.
Det är ju exakt samma risk vid en vanlig korsning med stopp eller väjningsplikt. Risken att man fokuserar för mycket åt vänster. Ändå har vi tusentals såna.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja det gör det men jag gissar att du har svårt att redogöra för hur olycksstatistiken skulle förändras om de förbjöd "turn right on red". Dessutom är det inte alltid tillåtet. Antagligen tycker väl någon "over there" att det finns en anledning till det.
Nej ingen aning men trafiktempot är ju mycket mer åt cruisinghållet och inte som någon biljaktsrulle.
Men "American freedom"...

P paralun skrev:
Nej ingen aning men trafiktempot är ju mycket mer åt cruisinghållet
Jag märker ingen större skillnad på tempot i Kalifornien eller tempot runt Stockholm. Antalet filer i bredd skiljer dock en del...

RoTe RoTe skrev:
Det är ju exakt samma risk vid en vanlig korsning med stopp eller väjningsplikt. Risken att man fokuserar för mycket åt vänster. Ändå har vi tusentals såna.
Stor skillnad, där har jag som fotgängare/cyklist inte grönt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det gör det men jag gissar att du har svårt att redogöra för hur olycksstatistiken skulle förändras om de förbjöd "turn right on red". Dessutom är det inte alltid tillåtet. Antagligen tycker väl någon "over there" att det finns en anledning till det.
Det verkar vara omdebatterat om det ska vara kvar i staterna:
https://apnews.com/article/red-ligh...clist-deaths-7f5bdee9c7b3f4cbf005f1844f486123

Sen ska man väl ha med sig om att detta nu är en så bra lösning, varför är det i princip bara USA som har det? 🙄

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
varför är det i princip bara USA som har det?
Är det? Thailand har det, ibland, fast där är det turn left on red. 😆

Det verkar vara omdebatterat om det ska vara kvar i staterna:
Är det inte olika regler i olika delstater?

Alfredo Alfredo skrev:
Är det? Thailand har det, ibland, fast där är det turn left on red. 😆
"I princip" kanske var lite väl snävt. Men det finns en lista här om man är intresserad:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turn_on_red

Men de verkar generösa med tolkningen då de räknar in "om en högerpil visar grönt" vilket även vi har här.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det inte olika regler i olika delstater?
Vill minnas det, tror jag såg det skyltat när man körde in i vissa delstater.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
Stor skillnad, där har jag som fotgängare/cyklist inte grönt.
Ja men mot fotgängare är skillnaden i princip noll så

RoTe RoTe skrev:
Ja men mot fotgängare är skillnaden i princip noll så
Ja, men de oskyddade trafikanterna beter sig annorlunda när de tror de är säkra, dvs de har grönt.

RoTe
Ja, men de oskyddade trafikanterna beter sig annorlunda när de tror de är säkra, dvs de har grönt.
Vissa...

RoTe RoTe skrev:
Vissa...
Aja, hade detta varit en bra ide hade vi sett fler länder anamma det, istället för som idag att en del delstater jobbar för att ta bort det, just med trafiksäkerhet som argument.

RoTe
Ja och snart kör vi inte bilarna själva längre så det är snart ett ickeproblem.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vill minnas det, tror jag såg det skyltat när man körde in i vissa delstater.
Ja det stämmer att varje delstat sätter denna regel på delstatsnivå.

Om man är osäker på vad som gäller i en delstat och redan kör bilen så kan man titta i olika korsningar med trafikljus, rätt som det är finner man en skylt som säger "No turn on red". Då vet man att det generellt är tillåtet att svänga höger vid rött ljus efter att ha lämnat företräde i den delstaten (men givetvis inte i korsningar med denna förbudsskylt).

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.