113 197 läst ·
1 851 svar
113k läst
1,9k svar
Trafikkaos på E22 - vad var det som gick fel?
Nja, perioden är 12månader +- 2månader precis som förut. Skillnaden är att man utgår från föregående besiktning i stället för en fast månad. Du kunde få långa avstånd mellan tidigare också, om du besiktade tidigt ett år och sent ett annat.
NEJ Perioden är FJORTON MÅNADER, är det så jäkla svårt? https://www.transportstyrelsen.se/s...tbil-som-inte-overstiger-3500-kg-i-totalvikt/D Daniel 109 skrev:
Tidigare var det en fast period varje år. Således får man två(tre) extra månader att köra mellan varje besiktning idag jämfört med förr. Sluta snacka skit.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja förr kunde man såklart besiktiga första dagen ett år och sista dagen året efter och på så sätt få hela 16 månader. Efter det var det omöjligt att få mer än 12 månader, dvs det fungerar bara en gång.D Daniel 109 skrev:
Nu kan man besiktiga sista dagen år efter år och och får då 14 månader, varje gång.
Ja, så blir det i praktiken. Men det man ändrade var att man utgick från faktisk besiktningsmånad i stället för den förbestämda månaden. Fortfarande med 2mån marginal. Max tid gick som sagt från 16 mån till 14.
Men ge dig! Förr kunde du aldrig besikta var 16e månad utan du hade en fast period, besiktade du sista dagen i perioden varje gång var det TOLV MÅNADER mellan varje besiktning. Nu kan du få FLERA månader än förr vilket innebär MERA TID PER BESIKTNINGSTILLFÄLLE. Hur ska jag förklara detta för att du ska förstå? Förr fick man dela priset för besiktning i 12 för att få priset per månad, idag är det priset delat med 14 som gäller, således är det inte alls konstigt att priserna gått upp betydligt mer än inflationen.D Daniel 109 skrev:
Nix, det är max 14 månader,D Daniel 109 skrev:
"- första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången.
- andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes.
- därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes."
https://www.transportstyrelsen.se/s...tbil-som-inte-overstiger-3500-kg-i-totalvikt/
Begriper ni inte vad jag skriver? Eller vad är problemet?
Att en tjänst per automatik skulle bli dyrare gör att jag köper den lite mer sällan finns det ingen logik i.
Att en tjänst per automatik skulle bli dyrare gör att jag köper den lite mer sällan finns det ingen logik i.
Kära vän, det är du som inte begriper. Kul att du åtminstone erkänner att du hade fel gällande intervallet på besiktning.D Daniel 109 skrev:
Det har jag inte gjort. Jag har inte skrivit något felaktigt.
Det finns ett stavfel. ”gör” ska vara ”för”
Vet du att det finns stora outnyttjade resurser som väntar på uppdrag?P paralun skrev:
Vid en sådan händelse med stor påverkan tror jag utan att veta att alla resurser har ett uppdrag!
Då blir det problem att: "skicka resurser som hjullastare och tungbergare".
Ponera att det finns ett avsevärt antal i beredskap men från Luleå åtgår det 160mil i 80 km/h för tungtransport med 2enheter på trailer. Då tar det utan raster och chaufförsbyte 20 timmar att starta röjning det samma gäller en tungbergare!
Tror du att många satt overksamma i hjullastare och tungbergare?
Att man ändrar reglerna så att man (över tid) behöver köpa en tjänst mer sällan gör att kostnaden för tjänsten blir lägre.D Daniel 109 skrev:
Om det kostade 320 kr var tolfte månad (i snitt) förut och det nu kostar 550 kr var fjortonde månad, så är inte prisskillnaden 230 kr/år, utan lägre. I snitt.