Hej,
Jag blir inte klok på vilken sorts färg som skall användas om man som jag vill måla en träfasad som ska kunna andas, är det någon där ute som med säkerhet vet vad som skall användas ???

Om du vill ha en färg som är helt öppen ska du måla med äkta falurödfärg(slamfärg). Nackdelen med den är att du får måla om huset oftare och när du väl har målat med slamfärg är det bara att fortsätta med det(den finns att få i ett antal röda nyanser), fast den är mycket billigare än andra sorts färger.Där jag bor kostar den ca 200:-/15kg.
Om du vill ha en färg som håller kulören bra bör du måla med akrylat fast kom ihåg att grunda med en alkydoljegrund. En akrylat är en öppen färg men den släpper in mer vatten än den kan släppa ut så därför måste du ha en oljegrund under som stoppar fukten. En oljefärg är helt tät.
Det viktigaste när man ska måla om huset är att se efter vad huset är målat med och utgå därifrån vilken sorts färg man vill ha, om inte det är nytt trä naturligtvis.

Tack för synpunkterna, jag ska ta och reda ut vad för färg som sitter på fasaden i dag och gå vidare därifrån.

Pelle:Tyckte du att det lät konstigt??
En akrylat sväller när solen lyser på väggen och därför har den svårt att släppa ut fukten.
/Jennie    ::)

Grunda med vattenbaserad grundfärg.....varför och vilken färgfabrikant rekomenderar det? Finns det en sån för utomhusmålning? Jag har sålt Alcro förut men säljer nu Beckers sen ett tag tillbaka och jag har aldrig hört talas om någon vattenbaserad grundfärg. Vad som troligtvis kommer att komma i framtiden är en vattenlöslig oljegrund som redan nu finns i täcklasyr, fasadlasyr och träolja. Ett mer miljövänligt alternativ.

/Jennie :)

Hoppsan, ber så hemskt mycket om ursäkt över mitt ordval.....
Den vattenbaserade/vattenburna grundfärgen du pratar om vore intressant att veta vad det är för något, har du något namn på den så jag kan bli en "medveten" färgförsäljare. Men det räcker att få reda på Alcro eller Beckers.
Under vilken sorts färg skulle du rekomendera en "vattenbaserad" grundfärg??
Om grundfärgen har alkyd eller annan olja som bindemedel så är den väl inte vattenbaserad....utan vattenburen. Två helt olika färgtyper.

//Lilla jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.