Slipar fasaden inför målning. Den är laserad sen tidigare. Har märkt att det blir konstiga ränder. Slipar för hand med korn 60. Vad beror detta på, gör jag något fel?

• Närbild på en laserad träfasad med slipmärken och ränder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte du något fel när du slipar. Jag gissar att du mest kommer åt brädornas högpunkter, det där mönstret skulle kunna komma ifrån bandsågen som användes när brädornas sågades ur stocken.

Frågan är väl mest varför du slipar öht? Det normala är väl annars att man tvättar fasaden innan målning?

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag tror inte du något fel när du slipar. Jag gissar att du mest kommer åt brädornas högpunkter, det där mönstret skulle kunna komma ifrån bandsågen som användes när brädornas sågades ur stocken.

Frågan är väl mest varför du slipar öht? Det normala är väl annars att man tvättar fasaden innan målning?
Det låter troligt.

Lärt mig att det är så man ska göra innan man målar om, alltså tvätta + slipa trät för att få bort ev. Flisor och annat bös. Och få färgen att fästa så bra som möjligt.

Fast nu när du säger det tror jag färgen fäster lika bra utan slipning. Däremot syns ränderna genom den nya färgen litegrann vilket kanske väger upp nackdelarna. Så kanske ska skita i slipningen hädanefter. Grundmålar och täckmålar 2 ggr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.