Hej!
Vi har fått ta över trädgårdsmöbler i teak som är 15-20 år gamla och som har grånat. Skulle vilja behandla dem så att de får tillbaka sin träfärg och vill gärna få dessa så ljusa som möjligt. Har börjat slipa bordet. Hur efterbehandlar jag på bästa sätt? Vill som sagt gärna att de ska behålla det ljusa träet som det ser ut som när det är nyslipat och inte att det blir mörkare eller drar åt rött efter behandling. Ska man olja eller seala eller vad blir bäst och snyggast? De kommer stå på terrass under tak.
Vi har fått ta över trädgårdsmöbler i teak som är 15-20 år gamla och som har grånat. Skulle vilja behandla dem så att de får tillbaka sin träfärg och vill gärna få dessa så ljusa som möjligt. Har börjat slipa bordet. Hur efterbehandlar jag på bästa sätt? Vill som sagt gärna att de ska behålla det ljusa träet som det ser ut som när det är nyslipat och inte att det blir mörkare eller drar åt rött efter behandling. Ska man olja eller seala eller vad blir bäst och snyggast? De kommer stå på terrass under tak.
Jag har ett 20 år gammalt teak-bord som stått mest i solen. Aldrig behandlat. Ser ut som i nr 2. i bifogad bild. Samma bild visar i nr 1. något jag sett under bordet. Där det är fuktigare osv. Något mögel eller liknande? Går bort genom slipning antar jag? Sedan nr. 3 i bifogad: ser ut som slipat (vilket jag gjort nu, allt ser ut som nr. 2 för tillfället, bara benen kvar att slipa). Aldrig att ett 20 år gammalt bord har den färgen. Om det är behandlat med teak olja kan det ju vara en annan sak - det är vad jag ska göra när slipningen är klar. Ser en stor skillnad på tjocklek av materialet i nytt teak-bord vi köpt - jämfört med det 20 år gamla. Om tjockt material skulle jag bara gå på och slipa. Vill du ha den ljusa färgen innehåller teak i sig själv skyddande substanser. Men om det ska stå i fuktig miljö måste du nog komplettera med olja - och då försvinner den bleknande effekten med tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara