64 071 läst ·
252 svar
64k läst
252 svar
Trädgårdsavfall vid vår tomtgräns gav oss parkslide
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, det är det inte. Parkslide är (ännu) inte upptagen på någon lista som medför restriktioner. Det är samma regler för parkslide som för vilka andra växter som helst. Vilka man visserligen inte heller får dumpa i skogen utanför gränsen. Men det finns inga specialregler för just parkslide. Att man bör hantera den annorlunda är en annan sak.KLA1 skrev:
Hej!
Bra info om olika metoder. Läs på följande sidor:
Sök: parkslide länsstyrelsen
parkslide naturvårdsverket
parkslide partille (ang miljövänlig bekämpning av parkslide som bedrivs i partille kommun).
Lycka till med eländet!
Bra info om olika metoder. Läs på följande sidor:
Sök: parkslide länsstyrelsen
parkslide naturvårdsverket
parkslide partille (ang miljövänlig bekämpning av parkslide som bedrivs i partille kommun).
Lycka till med eländet!
Var det inte Partille som seriöst gjorde ett försök med att vicka på rötterna? Jag hoppas att de kommit på rimligare metoder nu.
Vad var på egen fastighet?
Nej, det är det inte. Det är olagligt att använda i trädgårdar och parker. Annan användning kräver tillstånd. Eventuellt finns det dock ett undantag för just parkslide. Även om jag inte vet hur det ligger till med det.
Läs mer om det nya förbudet via förordning här:P p950nlu skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ograesmedel-och-mossmedel-foerbjuds-i-hoest.414070/
Hepp, läste en vanlig fråga och tänkte erbjuda ett svar i all enkelhet, men förstod när jag fick bläddra, och bläddra och bläddra att tråden spårat ut i en en klassisk byggahusforum-svarar på juridik-tråd.
Nåväl, hoppas TS inte är allt för avskräckt från att posta i framtiden, oftast är det bra och trevliga svar man får här och en god ton som råder.
Parkslide från grannens tomt har spridit sig in på vår tomt. Vem är ansvarig att ta bort den?
– Eftersom parkslide inte är förbjuden enligt någon lagstiftning som rör invasiva främmande arter har grannen ingen skyldighet att bekämpa parkslide. Parkslide på din egen tomt kan du ta bort.
Parkslide (naturvardsverket.se)
Nåväl, hoppas TS inte är allt för avskräckt från att posta i framtiden, oftast är det bra och trevliga svar man får här och en god ton som råder.
Parkslide från grannens tomt har spridit sig in på vår tomt. Vem är ansvarig att ta bort den?
– Eftersom parkslide inte är förbjuden enligt någon lagstiftning som rör invasiva främmande arter har grannen ingen skyldighet att bekämpa parkslide. Parkslide på din egen tomt kan du ta bort.
Parkslide (naturvardsverket.se)
Produkter som diskuteras: "avskräckt"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Har läst att det kan gå under "dolda fel"
Jag vet inte, men värt att kolla upp!!
Jag brottas själv med eländet, som kom för över 10 år sedan när min granne byggde och skaffade massa fylle till tomten.
Första åren visste jag inte ens vad det var för växter som började poppa upp, såg ut som harmlöst bambu....
Men sedan fick vi veta med besked....
Lycka till!!
Jag vet inte, men värt att kolla upp!!
Jag brottas själv med eländet, som kom för över 10 år sedan när min granne byggde och skaffade massa fylle till tomten.
Första åren visste jag inte ens vad det var för växter som började poppa upp, såg ut som harmlöst bambu....
Men sedan fick vi veta med besked....
Lycka till!!