64 071 läst ·
252 svar
64k läst
252 svar
Trädgårdsavfall vid vår tomtgräns gav oss parkslide
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är det här verkligen en seriös tråd? Medlemmar har bett om foton för att försöka förstå hur det ser ut. Inga har kommit. Det blandas friskt mellan två olika frågeställningar - PS och högen. Medlemmar som försöker svara på frågorna efter bästa förmåga får heder och ära ifrågasatta. Känns inte som en seriös tråd alls.
Bra! Jag håller på dig. Världen är full av egoister som ska ha skit. Jag kan swisha några kronor för glukosat-behandlingen om du behöverU Ulf2121 skrev:
I undersökningsplikten ingår numera att begära samtliga grannnars användarnamn på Byggahus.se så att man kan undvika ev. Troll innan köpet.Leif-Olof skrev:
Är det här verkligen en seriös tråd? Medlemmar har bett om foton för att försöka förstå hur det ser ut. Inga har kommit. Det blandas friskt mellan två olika frågeställningar - PS och högen. Medlemmar som försöker svara på frågorna efter bästa förmåga får heder och ära ifrågasatta. Känns inte som en seriös tråd alls.
Och ja, tonläget och fördömmanden är väldigt tröttsamt att filtrera bort när det är ett ämne som berör.
Ny har köpt en fastighet och den ansvarar ni för.U Ulf2121 skrev:Hej,
Vi köpte ett hus i april och erfarit att ett jättebestånd av parkslide växer på grannens tomt, precis vid tomtgränsen vars rötter även har spridit sig ien bra bit in under vår altan och skjuter i höjden mellan markstenarna och alldeles inpå vår swimingpool.
De vi pratat med om i området om detta, samt en licensierat bekämpare av parkslide säger att det beror på allt trädgårdsavfall som dumpats där. Och det är stora mängder under många år... Den som dumpat avfallet är förmodligen tidigare ägaren till vårt hus.
Vi är väldigt oroliga för att parksliden sprider sig ytterligare på vår tomt och de skador som kan uppkomma av den.
Dessutom har värdet på vår fastighet samt möjligheten att ens få den såld avsevärt försämrats av detta enligt mäklare som vi pratat med.
Vi har pratat med grannen, men han vägrar att bekämpa parksliden, men säger att vi har hans tillåtelse att göra det ifall vi vill. Men att bekämpa detta på grannens, samt vår egen tomt blir väldigt kostsamt för oss och vi har helt enkelt inte råd. Dessutom lär det dröja många år att bli av med den..
1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.
2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?
3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?
Vad kan vi göra och hur skall vi gå tillväga?
Med vänlig hälsning
Johan
Ni har också besiktigat den. Vad som sker på andra tomter är deras ansvar. Du får göra allt utom olagliga saker. Om det är en sanitär olägenhet kan kommunen agera med vite tex men det tar lång tid. Att det har trädgårdsavfall på tomten tror jag ett kommunens handläggare börjar fnissa. Det ingår i skötseln och du kan kompostera den tex. Det finns olika metoder att sanera parkslide men på din fastighet betalar du.
Det har redan lagts till flera sidor till med inlägg från att du skrev detta och jag såg det. Jösses. Det är alltid lika festligt när en tråd urartar till att TS bortser från allt han inte vill höra, förlorar allas sympatier men framhärdar i flera sidor till, medan resten av forumet (och detta är den bästa delen!) sliter sitt hår och helt förgäves försöker få TS att förstå att det är han som är rövhålet i berättelsen.M Moa.L skrev:
Detta har i själva verket alla bra kännetecken hos en riktigt skickligt utförd trolltråd - rätt balans mellan trovärdigt och udda, och en TS som driver forumet till vansinne samtidigt som de inte bara kan släppa och gå vidare. Applåder, min herre, applåder!
Återigen - skit i parksliden - ett tråkigt symtom. Borde inte nämnt det alls.M Mårten Levin skrev:Ny har köpt en fastighet och den ansvarar ni för.
Ni har också besiktigat den. Vad som sker på andra tomter är deras ansvar. Du får göra allt utom olagliga saker. Om det är en sanitär olägenhet kan kommunen agera med vite tex men det tar lång tid. Att det har trädgårdsavfall på tomten tror jag ett kommunens handläggare börjar fnissa. Det ingår i skötseln och du kan kompostera den tex. Det finns olika metoder att sanera parkslide men på din fastighet betalar du.
Vi får se vad Miljöverket i kommunen säger som jag fick tips om. Återkommer även ifall de fnissar åt mig. Vill ju bara veta av den som vet o kan.
Sen följer jag vad de säger kring lag o rätt.
Enkelt!
Jag vill bara höra om trädgårdsavfall. Så ja - 90% är ju om annat - så du har helt rätt!torparavgrund skrev:
Det har redan lagts till flera sidor till med inlägg från att du skrev detta och jag såg det. Jösses. Det är alltid lika festligt när en tråd urartar till att TS bortser från allt han inte vill höra, förlorar allas sympatier men framhärdar i flera sidor till, medan resten av forumet (och detta är den bästa delen!) sliter sitt hår och helt förgäves försöker få TS att förstå att det är han som är rövhålet i berättelsen.
Detta har i själva verket alla bra kännetecken hos en riktigt skickligt utförd trolltråd - rätt balans mellan trovärdigt och udda, och en TS som driver forumet till vansinne samtidigt som de inte bara kan släppa och gå vidare. Applåder, min herre, applåder!
Parksliden på vår tomt löser vi med Jonas på Arboflora. Jag står upp för mina kostnader för PS-bekämpningen. Men önskar få bort trädgårdsavfallet om det finns nån lag om skyldighet på sin tomt. Frågar här för att jag inte vet. Fått svar åt vill skilda håll. Annars köper jag läget o bygger ett högre plank!M Matskopacsi skrev:
Rövhål? Tack för det. Hoppas du inte gick igång alltför sexuellt på din fantasi... Snälla, snälla skriv inget mer om hur tokig, dum, elak o korkad jag är. Jag har fattat det för länge sen.torparavgrund skrev:
Det har redan lagts till flera sidor till med inlägg från att du skrev detta och jag såg det. Jösses. Det är alltid lika festligt när en tråd urartar till att TS bortser från allt han inte vill höra, förlorar allas sympatier men framhärdar i flera sidor till, medan resten av forumet (och detta är den bästa delen!) sliter sitt hår och helt förgäves försöker få TS att förstå att det är han som är rövhålet i berättelsen.
Svara då på frågorna som ställts om trädgårdsavfallets typ och mängd, gärna med en bild eller två.U Ulf2121 skrev:Parksliden på vår tomt löser vi med Jonas på Arboflora. Jag står upp för mina kostnader för PS-bekämpningen. Men önskar få bort trädgårdsavfallet om det finns nån lag om skyldighet på sin tomt. Frågar här för att jag inte vet. Fått svar åt vill skilda håll. Annars köper jag läget o bygger ett högre plank!
Det finns inget enkelt svar, det spelar liksom roll om det är ett berg av ris, eller en något annat.
Jag vill inte fota. Jag vill inte ha åsikter. Jag vill veta vad som gäller enligt lagar, regler o praxis.Leif-Olof skrev:
Det är allt möjligt. Har även sett ett bilbatteri längre in på tomten... Men tack - får undersöka närmare.S skogaliten skrev: