Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Alla ni som irriterar er på mig. Sluta skriv så dör tråden. Sov gott!

Har mailat miljöverket. Får se om de bara garva eller vill komma o kolla. Inte vet jag.

U Ulf2121 skrev:
Hej,

Vi köpte ett hus i april och erfarit att ett jättebestånd av parkslide växer på grannens tomt, precis vid tomtgränsen vars rötter även har spridit sig ien bra bit in under vår altan och skjuter i höjden mellan markstenarna och alldeles inpå vår swimingpool.

De vi pratat med om i området om detta, samt en licensierat bekämpare av parkslide säger att det beror på allt trädgårdsavfall som dumpats där. Och det är stora mängder under många år... Den som dumpat avfallet är förmodligen tidigare ägaren till vårt hus.

Vi är väldigt oroliga för att parksliden sprider sig ytterligare på vår tomt och de skador som kan uppkomma av den.

Dessutom har värdet på vår fastighet samt möjligheten att ens få den såld avsevärt försämrats av detta enligt mäklare som vi pratat med.

Vi har pratat med grannen, men han vägrar att bekämpa parksliden, men säger att vi har hans tillåtelse att göra det ifall vi vill. Men att bekämpa detta på grannens, samt vår egen tomt blir väldigt kostsamt för oss och vi har helt enkelt inte råd. Dessutom lär det dröja många år att bli av med den..

1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.

2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?

3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?

Vad kan vi göra och hur skall vi gå tillväga?

Med vänlig hälsning
Johan
Först vill jag påpeka att kommentera med "tråkig ton..." är kontraproduktivt. Forumet existerar för att folk skall dela sina åsikter och inte för att trådskaparen skall få axelklapp och ryggdunkningar. Och jag misstänker att din granne inte kommer bidra till ditt problem så det är ett realistiskt svar tyvärr.

Angående sliden så har jag stångats med ett liknande problem under de senaste 12 åren (minus skräphögen). Tanten som ägde fastigheten jämte oss fick park och jätte-slide av sin man på 70 talet och planterade in den i sin trädgård.

Jag har försökt med det mesta i form av gift och bekämpning men den återkommer ändå. För 2 år sedan blev jag trött på att försöka och gjorde tvärt mot alla råd på diverse hemsidor som målar ut denna växt som Thanos själv. Jag helt sonika började gå en runda 2-3 ggr i veckan och ryckte upp skotten som kom. Min tanke var att ingenting annat som jag känner till kan leva utan solljus och det borde gälla sliden också. Allt jag drog upp åkte i en sopsäck och kördes i slutet av säsongen till återvinningen.

Resultatet är att för 2 år sedan blev det en bigbag (1m3) material, förra året ca 1 sopsäck och i år har det blivit en soppåse som snart skall till tippen. Tyvärr är min nuvarande granne inte med på min plan så jag kan nog inte utrota dem helt.

Jag hoppas verkligen du får ordning på ditt problem, särskilt som du har den så nära huset.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Jag vill inte fota. Jag vill inte ha åsikter. Jag vill veta vad som gäller enligt lagar, regler o praxis.
Eftersom det kan vara helt olika regelverk som gäller beroende på hur stor/illa/illaluktande/störande högen är så kan du inte få *ett* svar utifrån den väldigt självmotsägande infon du gett. Men håller med en av de tidigare talarna - du låter som ett troll som bara är ute efter att skapa frustration. Finns det en komposthög så lär den inte vara något som det finns ett enda skit du kan göra åt, helt enkelt för att det är en tillåten hög. Men sannolikt finns vare sig kompost eller parkslide mer än i din fantasi.

U Ulf2121 skrev:
Hej,

Vi köpte ett hus i april och erfarit att ett jättebestånd av parkslide växer på grannens tomt, precis vid tomtgränsen vars rötter även har spridit sig ien bra bit in under vår altan och skjuter i höjden mellan markstenarna och alldeles inpå vår swimingpool.

De vi pratat med om i området om detta, samt en licensierat bekämpare av parkslide säger att det beror på allt trädgårdsavfall som dumpats där. Och det är stora mängder under många år... Den som dumpat avfallet är förmodligen tidigare ägaren till vårt hus.

Vi är väldigt oroliga för att parksliden sprider sig ytterligare på vår tomt och de skador som kan uppkomma av den.

Dessutom har värdet på vår fastighet samt möjligheten att ens få den såld avsevärt försämrats av detta enligt mäklare som vi pratat med.

Vi har pratat med grannen, men han vägrar att bekämpa parksliden, men säger att vi har hans tillåtelse att göra det ifall vi vill. Men att bekämpa detta på grannens, samt vår egen tomt blir väldigt kostsamt för oss och vi har helt enkelt inte råd. Dessutom lär det dröja många år att bli av med den..

1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.

2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?

3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?

Vad kan vi göra och hur skall vi gå tillväga?

Med vänlig hälsning
Johan
Hej Johan,

korta svar / tankar kring detta.

1. Ja i sak inte mycket att göra sen kan man ju alltid fråga om dom kan snygga upp.

2. Parkslide är invasiv men inte förbjuden att plantera. Med andra ord inget fall att be någon betala för eller tvingas ta bort. Ansvar för din tomt är ditt helt enkelt

3. kort svar nej se ovan.

man får gräva bort det man ser helt enkelt alt hetvatten som verkar vara effektivt.

Claes Sörmland
D Dykdeko skrev:
´För 2 år sedan blev jag trött på att försöka och gjorde tvärt mot alla råd på diverse hemsidor som målar ut denna växt som Thanos själv. Jag helt sonika började gå en runda 2-3 ggr i veckan och ryckte upp skotten som kom. Min tanke var att ingenting annat som jag känner till kan leva utan solljus och det borde gälla sliden också. Allt jag drog upp åkte i en sopsäck och kördes i slutet av säsongen till återvinningen.

Resultatet är att för 2 år sedan blev det en bigbag (1m3) material, förra året ca 1 sopsäck och i år har det blivit en soppåse som snart skall till tippen. Tyvärr är min nuvarande granne inte med på min plan så jag kan nog inte utrota dem helt.

Jag hoppas verkligen du får ordning på ditt problem, särskilt som du har den så nära huset.
Det är exakt så här som man får bort den. Men det där med att tillföra små rutiner i vardagen är oerhört svårt för många. T ex att börja använda tandtråd regelbundet i vuxen ålder eller att plötsligt börja gå till gymmet ett par gånger i veckan där i medelålderns inaktivitet. På samma sätt kämpar säkert en stor del med populationen med att ta den där regelbundna rundan under sommarhalvåret och plocka sin parkslide. Inte minst eftersom många lever rätt oregelbundna liv med ständiga resor och övernattningar på annan ort.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är myter.
Men länsstyrelsens måste ju ändå ha koll tänker jag. Jag råkade läsa en hel skrift om just olika klassade ogräs eftersom jag själv har åkervinda (dock var den inte klassade som ett hot mot den svenska naturen såsom parkslide så jag fick ingen hjälp) De forskar en hel massa om bekämpningsmetoder, svårt att tro att alla har helt fel. Det verkar vara synd om folk som får in den på tomten och i det här fallet är det kanske därför TS granne inte vill röra beståndet. Men ogräs sprider som den vill och deras rötter bryr sig inte om tomtgränsen så TS kan inte klaga på grannen

Jo, jag vet vad de skriver. Men det stämmer inte.

Jag är har inte riktigt läst allt nu. Men hur många kubik rör det sig om som behöver forskas bort? Går det skopa bort med kranbil så hade jag börjat med det om jag vore dig.

Som du själv säger, så är det ägaren innan dig som är ansvarig. Jag antar att allt ligger på kommunens tomt nu då?
Kommunen kanske kan kräva förre ägaren för bortforsling?
Men du kan nog tyvärr glömma att någon granne ska vara till hjälp i detta fall :)

Jag har också, i stort sett, fått bort den parkslide som min granne planterade utanför sin lillstuga några meter från min tomtgräns för ett antal år sedan (den är ju så fin...) och den började bre ut sig snabbt under några år.
Efter att jag talade om för henne att det är olämpligt kom vi överens om att jag skulle ta bort den.

Första året, 2019, fick den en omgång Roundup och kroknade en aning, 2020 kom den tillbaka som vanligt, och då började jag rycka med jämna mellanrum, upprepade en vända med Roundup på sommaren för att avsluta på hösten med natriumhypoklorit ner i de avklippta stammarna på hösten.

2021 var den lite tröttare och då ryckte jag enbart under sommaren för att avsluta med Roundup på hösten.
I år har den stuckit upp 3 gånger, svaga skott som jag ryckt och nu har jag inte sett något på ett tag.

Jag kommer att vinna den här striden, och för er som är livrädda för parkslide kan jag rekommendera en växt som är 100 gånger värre, och det är lupiner!

Där får man kämpa på riktigt under en oherrans massa år, om det ens är möjligt, men jag ger inte upp där heller!

Och till TS, en grannes kompost och/eller trädgårdsavfall är enbart grannens sak, lev och låt leva!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
amt en licensierat bekämpare av parkslide säger att

D Daniel 109 skrev:
en licensierad parkslidebekämpare?
Ghostbusters...

U Ulf2121 skrev:
Skit i parksliden för den visste vi om. Men inte den enorma sophögen av trädgårdsavfall alldeles utanför vårt plank. Det är denna som frågan gäller.

Hej,

jag pratade precis med en kollega igår om just detta. Om det finns parkslide i den högen är det miljöbrott.

Claes Sörmland
KLA1 KLA1 skrev:
Hej,

jag pratade precis med en kollega igår om just detta. Om det finns parkslide i den högen är det miljöbrott.
Varför det?

(EDIT: Ja välkommen, såg inte att du var ny på forumet!)

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
KLA1 KLA1 skrev:
Välkommen hit men du får gärna ge lite källhänvisningar till varför det skulle vara brottsligt att ha en hög med parkslide på sin fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.