Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Berätta du
Det var en fråga till dig, inte till mig själv.
Eftersom det går att tolka det du skriver så, så undrar man ju om du har på fötterna..

D Daniel 109 skrev:
Nej, Svamp är inte en växt.
[länk]
OK - men en art som inte är ett djur i allafall. Stenar är ju jobbiga med att h.

Spännande epitet du har för övrigt! BESSERWISSER...

Besserwisser (tyska besser, 'bättre' och Wisser, 'vetare'; 'en som vet bättre') är en pejorativ term för en person som anser sig veta bättre än andra. En besserwisser tenderar att ofta och gärna upplysa världen om sina (eventuella) kunskaper. Ordet viktigpetter är en ungefärlig svensk synonym.

BRA VAL! :rofl:(y)

Nissens Nissens skrev:
Det var en fråga till dig, inte till mig själv.
Eftersom det går att tolka det du skriver så, så undrar man ju om du har på fötterna..
Ni slänger ut 100 frågor som inte har med saken att göra. Hinner inte forska i allt detta o har noll intresse så jag svarar efter bästa förmåga. Ibland fel liksom ni. Men gäller det trådens frågeställning och en vettig fråga/påstående så anstränger jag mig med att svara genomtänkt.

90% av tråden har ju urartat till en metadiskussion. Dvs att diskutera om diskussionen istället för ämnet. Samt att mycket annat trams som ej tillhör tråden lagts till...

SVAR FRÅN MILJÖFÖRVALTNINGEN: "Angående grannens trädgårdsavfall: Att ha trädgårdsavfall i sin trädgård är inte olagligt men miljöförvaltningen kan ställa krav om det utgör en olägenhet, t.ex. om trädgårdsavfallet förvaras på ett oordnat sätt."

Nissens
U Ulf2121 skrev:
SVAR FRÅN MILJÖFÖRVALTNINGEN: "Angående grannens trädgårdsavfall: Att ha trädgårdsavfall i sin trädgård är inte olagligt men miljöförvaltningen kan ställa krav om det utgör en olägenhet, t.ex. om trädgårdsavfallet förvaras på ett oordnat sätt."
Ok, så ditt påstående hade ingen grund? Misstänkte att det kunde vara så. Nu vet jag. :)

Nissens Nissens skrev:
Ok, så ditt påstående hade ingen grund? Misstänkte att det kunde vara så. Nu vet jag. :)
Ooordnat så in i helvete = stark grund. Nu vet jag! :cool:

• Haha
Nissens
  • Laddar…
Miljöförvaltningen igen:

"Angående parksliden: Det finns inget i regelverken som tvingar din granne att bekämpa parksliden på sin tomt. Det som gäller enligt Göteborgs stads avfallsföreskrifter är att parksliden ska sorteras ut separat och inte får komposteras. Avfallet från invasiva växter ska förpackas i dubbla sopsäckar och lämnas som brännbart avfall på stadens återvinningscentraler alternativt hämtas av Kretslopp och vattennämnden. På naturvårdsverket sida t.ex. hittar du mycket information om parkslide, ta dig gärna en titt där med jämna mellanrum, den uppdateras när det kommer ny lagstiftning: Parkslide (naturvardsverket.se). Har du ytterligare frågor så går det bra att höra av sig igen.:

Allt detta visste jag. Även att det är ny lagstiftning på g... Blir tufft för alla som har PS. Säkert något ekonomiskt stöd från staten iof sig.

Det är möjligen kommuner, trafikverket och liknande som får det tufft.

Kravet i lagstiftningen för reglerade växter är att man ska göra något. Men nerklippning ett par gånger om året lever antagligen upp till det kravet. Kommer det även på lupiner blir det inte roligt för trafikverket.

D Daniel 109 skrev:
Det är möjligen kommuner, trafikverket och liknande som får det tufft.

Kravet i lagstiftningen för reglerade växter är att man ska göra något. Men nerklippning ett par gånger om året lever antagligen upp till det kravet. Kommer det även på lupiner blir det inte roligt för trafikverket.
Diskuteras NY lag även gällande privstpersoner. 4:e (?) gången jag skrivet detta? Blir nog svårt att genomföra dock pga den stora utbredninen...

U Ulf2121 skrev:
Diskuteras NY lag även gällande privstpersoner. 4:e (?) gången jag skrivet detta? Blir nog svårt att genomföra dock pga den stora utbredninen...
Ja, men små bestånd på tomter medför inga större problem. Klipp ner dem en gång i månaden så lever man upp till lagkravet. Att göra samma sak med betalt personal på stora ytor är värre.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men små bestånd på tomter medför inga större problem. Klipp ner dem en gång i månaden så lever man upp till lagkravet. Att göra samma sak med betalt personal på stora ytor är värre.
Vi har olika tro på att bekämpa PS. Kan vi inte släppa den diskussionen? Jag har redan koll på hur jag skall gå tillväga. V. 38 sker behandlingen. Hur det går? Det vet jag först nästa år. Ha en fin dag!

U Ulf2121 skrev:
Vi har olika tro på att bekämpa PS. Kan vi inte släppa den diskussionen? Jag har redan koll på hur jag skall gå tillväga. V. 38 sker behandlingen. Hur det går? Det vet jag först nästa år. Ha en fin dag!
Sen är ju vårt "lilla bestånd = ca 20 m² = stort" pga rötter ifrån grannens på 300 m²... svårt läge...

Den här diskussionen har spårat ur och jag tror inte vi kommer längre här. Stänger tråden.

/Moderator

• Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.