Hej forumet!
Jag har en sommarstuga med drygt 80 m till gäststugan.
Funderar på att ha sommarvatten dit med hjälp av en trädgårdsslang. Funkar det att leda bort vattnet via en slang på 100 m eller tappar man tryck på vägen? Kan man stöta på andra problem med en sådan lång slang o vilken typ av slang är lämplig?
Henrik

Redigerat:
Det kommer att rinna vatten i stugan med långsamt. Dusch blir nog svårt. Du kan i princip ta vilken trädgårdsslang som helst. Ju större diameter desto bättre.
Jag rekommenderar att gräva ned en PEM-slang med 20 eller 25 mm diameter. Eftersom det är bara sommarvatten räcker det med 5-10 cm grävdjup. Anslutningskopplingar till PEM-slang finns i varje större byggmarknad.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Låt slangen ligga på backen, så får du gratis varmvatten den första minuten.
Nja, varmt kan ju diskuteras i alla fall regniga kalla sommardagar.

Sätt en enkel hydropress på mottagarsidan så har du löst tryckfallet.

Jag säger också PEM slang. Grävde ner det i trädgården ca 80 m, och det funkar helt ok. Använde den här tabellen för att få en uppfattning om tryckfallet vid val av dimension. Landade på 32 mm, mest för att prisskillnaden är marginell mot 25 mm och jobbet är samma.

https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Tack för kloka svar!
Jag ska fundera en sväng till hur jag gör.

S
G Genomklok skrev:
Grävde ner det i trädgården ca 80 m
Ambitiöst grävt, jag hade nog nöjt mig med ett spad-blad djupt...

Annars håller jag med, 32 pem och gräv ned/täck där möjligt/behövs. Trädgårdsslang är sämre på många sätt, bara något enklare att hantera, jmf med pem.

• Haha
Pen och 2 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Ambitiöst grävt, jag hade nog nöjt mig med ett spad-blad djupt...

Annars håller jag med, 32 pem och gräv ned/täck där möjligt/behövs. Trädgårdsslang är sämre på många sätt, bara något enklare att hantera, jmf med pem.
Det gäller ju att få det frostfritt med viss marginal vettu 😅

• Haha
Pen och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Funkar det att leda bort vattnet via en slang på 100 m eller tappar man tryck på vägen?
Jag svarar tvärtemot de flesta andra. Vill du ha en simpel och billig lösning så testa om du tycker tryck och flöde duger. Vår vanliga trädgårdsslang är 50 meter 1/2" och jag har använt den tillsammans med en "extraslang" på kanske 25 meter utan att reagera på dåligt tryck eller flöde.

Jag kan absolut inte garantera att du kommer att vara nöjd med funktionen på en 100 meters vanlig trädgårdsslang med det är ju "jättebilligt" att testa jämfört med att gräva ner en grov "PEM-slang". För mig är "sommarvatten" och 100 meter nergrävd 32 mm PEM två väldigt olika lösningar som passar för delvis olika problem.

En mellanvariant kan även vara en 3/4" trädgårdsslang.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
tommib
Är det meningen att det ska vara dricksvatten eller bara för tvätt? Om det ska drickas skulle jag undvika 100 m trädgårdsslang som ligger i solen och släpper ifrån sig alla mjukgörare in i vattnet. PEM har inte det problemet. För 100 m PEM32 får man ge två tusen på t.ex. markgrossen. Kortare bitar (50 m) är lite billigare men då får man slanta för en extra koppling. Å andra sidan är det kanske inte så lätt att brottas med 100 m PEM32 utan maskiner.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Om vattenledningen ska vara trycksatt hela tiden är PEM bra, ska den fungera vintertid behöver den grävas ner frostfritt.

Om det bara handlar om tillfälligt bruk kan man ju kanske välja en annan billigare slang och en mindre arbetskrävande förläggning.
Jag har tex en fådd PEX slang ( egentligen tänkt till golvvärme) som ska dras ytligt till en utekran vilket är som helst.

tommib
PEX går ju också bra för dricksvatten. Det är just trädgårdsslangar jag skulle undvika. De som är dricksvattengodkända av den typen har ett pris som gör att man undviker dem.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gäller det bara tillfälliga gäster emellanåt under sommarhalvåret hade jag fixat vatten dit enligt KISS-regeln (Keep It Simple,Stupid !) Dvs en kran utanför stugan och en trädgårdsslang som rullas ut när det finns folk där. trycket i slangen fixas med en pump som slås på med en trådlös fjärrkontroll. Ska vattnet användas för konsumtion och det har stått i slangen lite så spolar man ut en spann först.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.