226 läst ·
6 svar
226 läst
6 svar
Träden som är mest värdefulla i din trädgård
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Mina 8 favoriter bland trädgårdens träd. Plantskolorna säljer nästan bara andra mindre växter, men träd ger en extra dimension. Se upp dock med skogsträd, som ofta blir alldeles för stora.
Du kan läsa artikeln här: Träden som är mest värdefulla i din trädgård
Du kan läsa artikeln här: Träden som är mest värdefulla i din trädgård
Det blir väldigt trist när alla i ett villaområde tar ner alla stora träd pga att man exempelvis inte orkar kratta löv eller rensa hängrännorna. Ett bostadsområde som är "lummigt" har ofta stora kvalitéer. Försök att behålla lummigheten trots att vissa stora träd behöver tas ned. Jag håller med om att träd som exempelvis stora granar och popplar inte hör hemma i en villaträdgård, men en stor tall eller ek har ofta en annan luftighet och vacker stam etc.
Några andra tips på prydnadsträd är: Magnolia, Blomsterkornell, Japansk lönn (den som är grön men röd på hösten), olika hybridtallar exempelvis schwerinii, Tulpanträd, och Glanshagtorn.
Några andra tips på prydnadsträd är: Magnolia, Blomsterkornell, Japansk lönn (den som är grön men röd på hösten), olika hybridtallar exempelvis schwerinii, Tulpanträd, och Glanshagtorn.
...Vill man plantera ett större träd, som både är vackert och ger avkastning, så är Valnöt trevligt (om man bor i rätt del av landet). Ett annat underskattat träd med snyggt bladverk är Äkta kastanj.B Buzzword skrev:Det blir väldigt trist när alla i ett villaområde tar ner alla stora träd pga att man exempelvis inte orkar kratta löv eller rensa hängrännorna. Ett bostadsområde som är "lummigt" har ofta stora kvalitéer. Försök att behålla lummigheten trots att vissa stora träd behöver tas ned. Jag håller med om att träd som exempelvis stora granar och popplar inte hör hemma i en villaträdgård, men en stor tall eller ek har ofta en annan luftighet och vacker stam etc.
Jag gjorde en miss då jag planterade 3 st glanskörsbär täckande en hötns. Stammen är vacker men bladverket trist. Tar nu bort 2 st efter 20 år.
Satte en asklönn (för att skymma den österlenska starka solen. Den har ett fint bladverk men klarar inte av den starka södersolen om den inte regelbundet vattnas hela sommaren. Så fort man missar detta fylls gräsmattan med massvis av gula blad. Problematiskt de år vi har bevattningsförbud.
Då trädgården anlades sparades en pampig ask vid tomtgräns. Ett par år senare anlände askskottssjukan och de flesta askar i området har dött. Min har klarat sig någotsånär - vissa år sämre - men är vanligtvis ok. Ändå bekymmersamt då den (normalt) fäller en hel del grenar. Den har dock ett stort värde även på vintern då den dämpar starka östersjövindar. Kommer kosta en förmögenhet att få bort en dag pga storlek och elstolpar i gatan
Så visst gör man missar även om intresset är stort!
Satte en asklönn (för att skymma den österlenska starka solen. Den har ett fint bladverk men klarar inte av den starka södersolen om den inte regelbundet vattnas hela sommaren. Så fort man missar detta fylls gräsmattan med massvis av gula blad. Problematiskt de år vi har bevattningsförbud.
Då trädgården anlades sparades en pampig ask vid tomtgräns. Ett par år senare anlände askskottssjukan och de flesta askar i området har dött. Min har klarat sig någotsånär - vissa år sämre - men är vanligtvis ok. Ändå bekymmersamt då den (normalt) fäller en hel del grenar. Den har dock ett stort värde även på vintern då den dämpar starka östersjövindar. Kommer kosta en förmögenhet att få bort en dag pga storlek och elstolpar i gatan
Så visst gör man missar även om intresset är stort!
Även en tuja blir 10 meter hög om den inte hålls efter...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken frånlufts värmepump mest prisvärd?
Värmepumpar -
Modernismen – vår mest hatade byggnadsstil?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Söker erfarenheter av eON:s s k ”Smarta tjänst” för värmestyrning
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vilket alternativ av kabeldragning är mest fackmannamässigt?
El -
Stora tråden om de mest onödiga maskiner du kan ha i trädgården.
Trädgårdsmaskiner