Ursäkta att jag ghostat. blev lite mycket här :)

Det är iofs välisolerat. MEN det är klinkergolv med eldriven golvvärme i nästan halva markplan. Sen är det laminatgolv i resten. som lök på laxen finns det ett uterum med eldriven golvvärme. Jag misstänker att uterummet använts flitigt, Att det varit varmt inne och att det säkert varit fönster på glänt.

Det kommer att vara mycket svårt att få till en frånluftsvärmepump utan att riva halva huset. Även FTX kommer att vara komplicerat... Men kan faktiskt gå om jag hittar ett aggregat som är litet nog.

Är inne på att byta golv ändå. och när jag ändå är på G så kan en vattenburen golvvärme installeras. övervåningen är det relativt enkelt att installera radiatorer.
Men det bästa är ju ändå att bo in sig först och känna sig för så att man inte hoppar i galen tunna och gör något överilat

Jag skulle vilja veta vad varje eluttag drar ex kyl, hifi, tv, dator osv. Kan saaveye bevaka det?

M Mattias_S skrev:
Jag skulle vilja veta vad varje eluttag drar ex kyl, hifi, tv, dator osv. Kan saaveye bevaka det?
Inte direkt. Det krävs en energimätare i varje uttag, om du med "drar" menar just energi och inte effekt/ström? Det finns gott om "smarta uttag" som kan mäta energin.

Effekten kan man hjälpligt se i appen, men då måste man fånga de ögonblick då förbrukarna slår på/av.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bra! Då ska jag ge mig på Ellevio så att de fixar deras app.
Nyfiken på hur det gick här? För egen del väntar jag in deras kommande produkt med möjlighet till extern wifiantenn.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nyfiken på hur det gick här? För egen del väntar jag in deras kommande produkt med möjlighet till extern wifiantenn.
Jag har inte orkat ta den striden ännu...

ClasseClas
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte orkat ta den striden ännu...
OK, lugnt. Det betyder att det inte går att se effektuttag per fas i appen?

P Paxman skrev:
Kan du berätta mer om detta? Jag tittade lite lätt på att få in elförbrukningen i Homey för ett tag sedan, men inte sett hur jag ska få till det. Det föll på min Kaifa elmätare om jag minns rätt...hade med P1-porten att göra tror jag.
Det finns flera Donglar som fungerar med Homey. Jag kör med Tibber Pulse. Om man inte vill ha Tibber så finns Homeys egen. Fungerar med Kaifa. Inte precis alla modeller, men googla så hittar du en lista.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.