S
Okarlsson Okarlsson skrev:
Är inte frågan "till vilket pris?"? Alltså klart man ska ha fiber, men inte om det kostar 600,000 att ansluta sig. Och i detta fallet är det för mig oklart hur mycket arbete som behöver göras, så inte TS blir en av dessa familjer med Cat5 ringlandes över golvet :seenoevil:
mja, hade jag mitt drömhus med ett perfekt läge och ingen fiber hade jag inte ens tvekat på att betala 600 000 för fiber om det var enda sättet att få det på. Huset blir ju värdelöst för en normal familj idag om du inte kan få dit fiber.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
mja, hade jag mitt drömhus med ett perfekt läge och ingen fiber hade jag inte ens tvekat på att betala 600 000 för fiber om det var enda sättet att få det på. Huset blir ju värdelöst för en normal familj idag om du inte kan få dit fiber.
Inte minst i coronatider! Min poäng va såklart att det finns en smärtgräns.
 
S SolenSkiner skrev:
Håller inte med den här slutsatsen av att det är viktigt att de får trådat om de ska spela spel. Jag kör min dator via wifi anslutning och ligger på 16ms i svarstid. Pendlar mellan 16-19ms och inga problem med tappad anslutning eller liknande.

Jag kör i och för sig en komplett unifi lösning med USG, Cloud key gen 2, PoE Unifi Switch och 2 st Lite AP. Visst kostar det en slant men jag har också ett helt felfritt nätverk som klarar precis allt och är enormt säkert.

Så min rekommendation är att dra kablar för accesspunkterna och sätta dem när dina barns rum.
Nej skillnaderna mellan trådat och wifi är verkligen marginella även i mitt nät, numera förenklat till endast en TP-link Archer AC2300-router som är placerad på övervåningen och ansluten till medieomvandlaren i källaren via Cat6. Trådat nät till de flesta rummen via någon extra switch här och där. För närvarande med 500/500-abonnemang.

Kör litet exempel här från en gammal MacBook anno 2013 som kan köra 11n 5GHz som mest i det trådlösa, Gigabit Ethernet adapter. Valde en testserver som gav bästa prestanda för tillfället och den finns i Malmö, mätningen sker från Växjö så det är svårt att nå riktigt låga ping.

Så här ser det ut om jag ansluter trådat till routern via dessa uttag i kåken (nästan identiska data om jag kopplar upp direkt mot fiberomvandlaren utan router inkopplad):
Skärmdump av ett Speedtest-resultat som visar 518 Mbps nedladdning och 569 Mbps uppladdning med 5 ms ping.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På samma våningsplan med denna gamla dator via wifi blir det bara någon ms högre latens vilket är försumbart, hastigheterna hålls ner pga det gamla 11n:
Skärmavbild av hastighetstestresultat med 289 Mbps nedladdning, 304 Mbps uppladdning, 6 ms ping från Malmö server.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På våningsplanet under med ett par innerväggar och bjälklag emellan blir det litet lägre hastigheter via 11n och denna dator, väldigt liten skillnad i latens fortsatt:
Internet hastighetstestresultat visar 216 Mbps nedladdning, 184 Mbps uppladdning med 6 ms pingtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

___
Jag körde allt detta med samma gamla maskin för att inte krångla till det. Med modernare maskiner som tex iPad Pro med 11ac så petas wifi upp till ca 450-500 Mbps upp och ner på samma våningsplan och kring 400 Mbps på våningsplanet under i samma testposition, mot samma testservrar. Även i källaren är det bra blås och det är bara på vissa ställen den växlar över till 2,4GHz-bandet (som på altanen och i garaget) och då halkar hastigheterna ner litet ytterligare men fortfarande helt ok.

Min slutsats är att det blir närmast försumbar prestandaförlust om man kör via Wifi och har någorlunda modern router. I detta fall körs routern med brandvägg, antivirusfunktioner etc aktiverat, dock ingen trafikprioritering eftersom jag ser det som helt onödigt - alla klienter får vad de vill ha, alltid. Ca 1-3 ms extra fördröjning blir det alltså med denna enkla setup via wifi jfr trådat, plus litet lägre hastigheter.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Nej skillnaderna mellan trådat och wifi är verkligen marginella även i mitt nät, numera förenklat till endast en TP-link Archer AC2300-router som är placerad på övervåningen och ansluten till medieomvandlaren i källaren via Cat6. Trådat nät till de flesta rummen via någon extra switch här och där. För närvarande med 500/500-abonnemang.

Kör litet exempel här från en gammal MacBook anno 2013 som kan köra 11n 5GHz som mest i det trådlösa, Gigabit Ethernet adapter. Valde en testserver som gav bästa prestanda för tillfället och den finns i Malmö, mätningen sker från Växjö så det är svårt att nå riktigt låga ping.

Så här ser det ut om jag ansluter trådat till routern via dessa uttag i kåken (nästan identiska data om jag kopplar upp direkt mot fiberomvandlaren utan router inkopplad):
[bild]

På samma våningsplan med denna gamla dator via wifi blir det bara någon ms högre latens vilket är försumbart, hastigheterna hålls ner pga det gamla 11n:
[bild]

På våningsplanet under med ett par innerväggar och bjälklag emellan blir det litet lägre hastigheter via 11n och denna dator, väldigt liten skillnad i latens fortsatt:
[bild]
___
Jag körde allt detta med samma gamla maskin för att inte krångla till det. Med modernare maskiner som tex iPad Pro med 11ac så petas wifi upp till ca 450-500 Mbps upp och ner på samma våningsplan och kring 400 Mbps på våningsplanet under i samma testposition, mot samma testservrar. Även i källaren är det bra blås och det är bara på vissa ställen den växlar över till 2,4GHz-bandet (som på altanen och i garaget) och då halkar hastigheterna ner litet ytterligare men fortfarande helt ok.

Min slutsats är att det blir närmast försumbar prestandaförlust om man kör via Wifi och har någorlunda modern router. I detta fall körs routern med brandvägg, antivirusfunktioner etc aktiverat, dock ingen trafikprioritering eftersom jag ser det som helt onödigt - alla klienter får vad de vill ha, alltid. Ca 1-3 ms extra fördröjning blir det alltså med denna enkla setup via wifi jfr trådat, plus litet lägre hastigheter.
Jag antar att detta är utan bakgrundslaster?

I mitt hus går oftast två Youtube på WiFi, dessutom så är Netflix igång på Chromecast (via Ethernet). Samtidigt har jag två spelande barn och jag kör Teams. Förutom detta så ligger en dryg handfull telefoner/plattor och pockar på WiFi-nätets uppmärksamhet. Tre laptopar också. Allt detta på fyra personer.

Jag får inte de siffrorna under dessa förutsättningarna.

Jag har ändå separerat ut hemautomatiseringen på ett eget nät, bara den är ca 15 WiFi-enheter.

Men vi har alla olika förutsättningar. Då har jag ändå barnens datorer och min jobbdator på Ethernet också. Detta är ett normalläge hos mig.
 
Självklart valde jag ett tillfälle utan tunga bakgrundslaster (vilket iofs inte är så lätt...) för att se vad det blir för siffror. Bara en massa småtrafik från diverse telefoner, sensorer, ipads, datorer etc, inget tungt.

Men även med en massa klienter som streamar HD-film, nerladdningar, videokonferensprylar osv så ligger latensen stadigt på samma om jag mäter mot Malmö-servrar typ denna. Det finns även mätservrar på betydligt närmare håll som tex Kristianstad, Laholm etc men där blir det litet högre latenser - denna trafik verkar ta rejäla omvägar.
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Hej

Som många sagt. Dra kabel till allt du kan. Det ökar inte bara prestandan till de enheter som för kabelanslutning, det ökar även prestandan för de enheter som måste vara anslutna till wifi, som mobiler och andra rent trådlösa produkter.

Har men ekonomisk möjlighet bör man också överväga att köpa ett ”externt” dedikerat wifi-system. Dvs Inte använda det som är inbyggt i Internetleverantörernas routrar, de är ofta dåliga. Undvika definitivt Wi-Fi-repeters, extenders och allt vad de heter. De ger fördröjning och framför allt dåligt prestanda (pga sämre signal/brusförhållande) Repeters (även för mobiltäckning) är alltid av ondo!

Köp istället ett Wi-Fi-system med MESH-teknik om du behöver placera dem där du inte kan dra kabel, med en två-tre accesspunkter (tex Ubiquiti, Google, m.fl.). De fungerar bra och är enkla att konfigurera.
Går ett sådant system att koppla på en befintlig router. Jag har comhem och de har ett speciellt uttag mellan vägg och router och enbart deras egna routers går att koppla in. Jag har Comhems bästa router och det fungerar perfekt i närområdet men inte längre bort. Tx TV nära men inte i sovrum. Extender hjälper inte. Bor i lägenhet med stenväggar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att detta är utan bakgrundslaster?

I mitt hus går oftast två Youtube på WiFi, dessutom så är Netflix igång på Chromecast (via Ethernet). Samtidigt har jag två spelande barn och jag kör Teams. Förutom detta så ligger en dryg handfull telefoner/plattor och pockar på WiFi-nätets uppmärksamhet. Tre laptopar också. Allt detta på fyra personer.

Jag får inte de siffrorna under dessa förutsättningarna.

Jag har ändå separerat ut hemautomatiseringen på ett eget nät, bara den är ca 15 WiFi-enheter.

Men vi har alla olika förutsättningar. Då har jag ändå barnens datorer och min jobbdator på Ethernet också. Detta är ett normalläge hos mig.
Nämner du samma enhet flera gånger eller har ni på riktigt "oftast" samtidigt igång:
Två enheter med Youtube
En enhet med Netflix
Två enheter för onlinespel
En enhet med Teams
Fem mobila enheter
Tre laptops
Tre datorer på ethernet

Är din familj bläckfiskar? :rofl:
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Går ett sådant system att koppla på en befintlig router. Jag har comhem och de har ett speciellt uttag mellan vägg och router och enbart deras egna routers går att koppla in. Jag har Comhems bästa router och det fungerar perfekt i närområdet men inte längre bort. Tx TV nära men inte i sovrum. Extender hjälper inte. Bor i lägenhet med stenväggar.
Hej
Om du har ett ”speciellt uttag”, då gissar jag att det är Koaxnät (gammalt kabel-tv nät), och inte fiber till lägenheten.
Du kan koppla ett löst Wi-Fi-system till din router. Det finns speciella trådar här på forumet om det. Helst skall din befintliga router ställas i ett bryggläge (så inte den också delar ut IP nummer till dina enheter) och den inbyggda wifi:n måste stängas av (så du inte skickar ut dubbla nät, SSID, som stör varandra).
Själv kör jag också ComHem, fast via fiber. Är inne på tredje routern nu. Funkar fortfarande inte, intermittenta fel och microavbrott. Jag har slutat ringa deras kundtjänst också. 8 av 10 gånger kommer man till en person vars enda anställningskriterium var man man kan läsa innantill i ett frågemanus. De andra två gångerna man kommer till en kompetent person, passar jag på att köpa en lott.
Det ”prisbelönta” wifi:n är helt kass i den modell jag har. Mycket sämre än Telias erkänt dåliga, eller i alla fall starkt kritiserade, som jag hade innan. Jag kopplade förbi deras router till sist och kopplade mitt Ubiquiti AMPLIFI HD direkt i fiberboxen från IP-Only. Där får jag IP-nummer från Tele2, så det funkar bra. Sen har jag ett kabelnät med 10-talet uttag och ett par switchar som AMPLIFI agerar router för. Funkar klockrent.
ComHems stora tv-box TiVo skall vi inte ens börja diskutera. Sämre och långsammare skräp får man nog leta länge efter. ComHem åker ut och lååångt bort när avtalet är slut.
Angående Wi-Fi system vill jag tipsa om just Ubiquiti AMPLIFI. De flesta andra består av brandvarnarstora enheter som har en nätadapter och anslutningskabel. Har man någonstans att ställa enheten och kan gömma kabeln, kan det bli snygg (men möblerna påverkar radioprestandan). Men vill man sätt sin Mesh-punkt där den gör mest nytta, dvs öppet och utan möbel som dämpar, tycker inte jag det ser snyggt ut. Då är AMPLIFI’s variant med mesh-punkterna direkt i vägguttagen lättare för mig att leva med. Har man tillräckligt många eluttag på rätt ställen, kan man placera den optimalt, med rätt avstånd till båda centralnoden och användarna.
Allt sånt framgår av den lättanvända appen.
 
Redigerat:
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nämner du samma enhet flera gånger eller har ni på riktigt "oftast" samtidigt igång:
Två enheter med Youtube
En enhet med Netflix
Två enheter för onlinespel
En enhet med Teams
Fem mobila enheter
Tre laptops
Tre datorer på ethernet
Skulle det vara onormalt mycket eller? :thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skulle det vara onormalt mycket eller? :thinking:
Ingen aning. Onödigt känns det iaf. Ingen kan ju spela koncentrerat medan man tittar på youtube. Eller ha Teams möte medan man kollar Netflix. Och allt detta medan man använder Internet på de trådkopplade datorerna och ringer videosamtal på ipadsen.

Min poäng är att dessa enheter kanske inte används samtidigt, och då blir WiFi ett mer gångbart alternativ. Gör man verkligen allt detta samtidigt räcker ju aldrig ett nät, ens över flera band.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Eller ha Teams möte medan man kollar Netflix
Va?!

Du har aldrig varit i ett tråkigt teamsmöte hör jag.
 
  • Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nämner du samma enhet flera gånger eller har ni på riktigt "oftast" samtidigt igång:
Två enheter med Youtube
En enhet med Netflix
Två enheter för onlinespel
En enhet med Teams
Fem mobila enheter
Tre laptops
Tre datorer på ethernet

Är din familj bläckfiskar? :rofl:
Ungarna har på platta, telefon och dator samtidigt. Frugan har i princip alltid igång något på plattan/datorn samtidigt som TVn kör Netflix/streamad SVT eller vad det nu är.

Sedan skickar apparaterna data i bakgrunden även när inte skärmen är aktiv. Det stora problemet när det gäller latenser på accessen är att data tenderar att klumpa ihop sig och ju fler aktica enheter och flöden man har, desto större blir detta problemet. Av denna orsak bör man ha mycket hög överföringshastighet. Problemet med radio är dock att störningar på denna klumpar ihop trafiken än mer så man behöver ännu mer överkapacitet på radion om man vill hålla nere latensen.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Va?!

Du har aldrig varit i ett tråkigt teamsmöte hör jag.
Haha, trots 400+ timmar videomöten sen i mars, men så långt har jag inte gått :rofl:
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har aldrig varit i ett tråkigt teamsmöte hör jag.
Det är ju då man hänger här. :crysmile:
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Ingen kan ju spela koncentrerat medan man tittar på youtube.
Ingen man kanske men alla kvinnor kan! :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.