I det hus som vi flyttade in för 10 år sedan så hade föregående ägare precis dragit och gjort telefonjack och även antennuttag i alla sov- & allrum.
Vi har idag fiber in till huset och det finns både dragna trådar till bla TV samt wifi extenders.
Min fråga är om det kan vara värt att byta ut de befintliga uttagen för tele / kabeltv till LAN. Eller om en ska satsa på ett riktigt heltäckande WiFi?
Vi har inom kort 2 tonårskillar i hushållet med laptops, Playstation, streaming tjänster m.m.
Jag inbillar mig att kablar levererar en högre och stabilare hastighet (lagg är uppenbarligen det dödligaste som finns. Inte slöa reflexer hos spelaren) än vad WiFi gör. Men med tanke på hur pass snabbt tekniken utvecklar sig så kanske det är pengar i sjön att investera i ett ”kabelburet” hemmanätverk?
Vi har idag fiber in till huset och det finns både dragna trådar till bla TV samt wifi extenders.
Min fråga är om det kan vara värt att byta ut de befintliga uttagen för tele / kabeltv till LAN. Eller om en ska satsa på ett riktigt heltäckande WiFi?
Vi har inom kort 2 tonårskillar i hushållet med laptops, Playstation, streaming tjänster m.m.
Jag inbillar mig att kablar levererar en högre och stabilare hastighet (lagg är uppenbarligen det dödligaste som finns. Inte slöa reflexer hos spelaren) än vad WiFi gör. Men med tanke på hur pass snabbt tekniken utvecklar sig så kanske det är pengar i sjön att investera i ett ”kabelburet” hemmanätverk?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Trådbundet nätverk är och kommer alltid att vara överlägset wifi
Just när man har kids i gamingåldern är trådat mest motiverat. Även om wifi blir allt bättre så är det inget som slår trådat. Har du redan rör till alla rum så är det inte så svårt att få fram. Smidigt sen också att allt "bara funkar".
Om du eller grabbarna vill nörda ner sig så är det väl bara att prova. Koppla med kabel tillfälligt (det är billigt med 50 m Cat 5e och det räcker) och jämför hur det blir mot trådlöst.
Eller så skiter du i det och bara drar kablarna. Som Andreas_kalmar säger ovan så är och förblir trådbundet överlägset. Trådlöst kan duga till de flesta men kabel är bättre. En applikation som onlinespel (främst då FPS) är betjänt av så snabb och laggfri uppkoppling som möjligt. Eftersom de snart är tonårsgrabbar kan de säkerligen hjälpa till att dra kablarna.
Som en rolig anekdot hjälpte jag just ikväll en granne med hur han skulle koppla de fasta uttagen han med stor möda dragit fram till barnens rum.
Eller så skiter du i det och bara drar kablarna. Som Andreas_kalmar säger ovan så är och förblir trådbundet överlägset. Trådlöst kan duga till de flesta men kabel är bättre. En applikation som onlinespel (främst då FPS) är betjänt av så snabb och laggfri uppkoppling som möjligt. Eftersom de snart är tonårsgrabbar kan de säkerligen hjälpa till att dra kablarna.
Som en rolig anekdot hjälpte jag just ikväll en granne med hur han skulle koppla de fasta uttagen han med stor möda dragit fram till barnens rum.
Dra kabel till sönerna, det duger inte med wifi till gaming, wifi till resten av huset. Tv tar du via wifi.
tack för alla svar...
Antar att skärmade kablar är bäst?
Antar att skärmade kablar är bäst?
Använd oskärmad kabel, lättare att få igenom rören och allmänt enklare att installera. Skärmad kabel som du jordar fel eller inte lyckas ansluta skärmen på korrekt är sämre än oskärmad kabel.
Kolla också hur du kan dra kabel i de befintliga rören. Telejacken kan vara seriekopplade så att flera uttag matas från ett och samma rör. Det är svårt/omöjligt att få igenom flera nätverkskablar genom ett 16mm-rör.
Kolla också hur du kan dra kabel i de befintliga rören. Telejacken kan vara seriekopplade så att flera uttag matas från ett och samma rör. Det är svårt/omöjligt att få igenom flera nätverkskablar genom ett 16mm-rör.
Använd oskärmade kablar!
Man slipper dra kabel och kan ställa tvn där man vill. Klart att om du har ett rör lagt som du kan dra kabel i så är det ju inga problem annars är det ju skönt att slippa alla dessa sladdar.tommib skrev:
Men varför inte blanda, kör kabel där det är enkelt att få fram och sedan ett meshnät med 2-3 AP. Du kan ju även skippa mesh och köra rena AP om du får fram kabel till dem. Så precis som i alla trådar med fiber eller mobilt ställs mot varandra när de istället kompletterar gäller motsvarande i ditt lokala nätverk. Tråd och trådlöst kompletterar utifrån behov, det är inte antingen det ena eller andra.
Och framför allt prova sig fram till vad som behövs. Kör NAS, en arbetsplats, "trådlös husstyrning centralenhet" och första meshAP via tråd sedan rullar resten av datorer, mobiler, TV, skrivare, etc, trådlöst.
Och framför allt prova sig fram till vad som behövs. Kör NAS, en arbetsplats, "trådlös husstyrning centralenhet" och första meshAP via tråd sedan rullar resten av datorer, mobiler, TV, skrivare, etc, trådlöst.
Dubbelkolla först så att förra ägaren dragit tele- och koaxkabel i rör, så du får till kabeldragningen på ett enkelt sätt. Då ska du dra kabel dit det behövs successivt under de kommande åren, tycker jag. Så när du ställer in en pryl med ethernetuttag i ett rum, då får det rummet kabel.
om föregående ägares kabeldragning inte nämnvärt underlättar för dig så har iaf jag ännu inte orkat ta tag i det utan kör allt på vanligt mesh-nätverk. Duger för allt vardagligt, men jag spelar dock inte spel som kräver låg svarstid längre.
om föregående ägares kabeldragning inte nämnvärt underlättar för dig så har iaf jag ännu inte orkat ta tag i det utan kör allt på vanligt mesh-nätverk. Duger för allt vardagligt, men jag spelar dock inte spel som kräver låg svarstid längre.