7 494 läst ·
64 svar
7k läst
64 svar
Trådbundet eller WiFi LAN?
Är inte frågan "till vilket pris?"? Alltså klart man ska ha fiber, men inte om det kostar 600,000 att ansluta sig. Och i detta fallet är det för mig oklart hur mycket arbete som behöver göras, så inte TS blir en av dessa familjer med Cat5 ringlandes över golvetMathiasS skrev:
Finns ytterligheter inom alla områden, är det special får man precisera utifrån de förutsättningarna.Okarlsson skrev:
Vi kan väl låta bli fiber vs mobilt bredband i denna tråd. Givetvis ska man i alla teknikval väga in kostnaden också!Okarlsson skrev:
GärnaMathiasS skrev:
Håller helt med att man skall dra kabel dit man kan. AP måste ju ha kabel och xbox, ps4-5 behöver ju också kabel samt gaming pc. Annars blir det riktigt surt hemma när ingen kan göra ngt annat eftersom en xbox uppdaterar alla spel på 500 gig...
Hej
Som många sagt. Dra kabel till allt du kan. Det ökar inte bara prestandan till de enheter som för kabelanslutning, det ökar även prestandan för de enheter som måste vara anslutna till wifi, som mobiler och andra rent trådlösa produkter.
Har men ekonomisk möjlighet bör man också överväga att köpa ett ”externt” dedikerat wifi-system. Dvs Inte använda det som är inbyggt i Internetleverantörernas routrar, de är ofta dåliga. Undvika definitivt Wi-Fi-repeters, extenders och allt vad de heter. De ger fördröjning och framför allt dåligt prestanda (pga sämre signal/brusförhållande) Repeters (även för mobiltäckning) är alltid av ondo!
Köp istället ett Wi-Fi-system med MESH-teknik om du behöver placera dem där du inte kan dra kabel, med en två-tre accesspunkter (tex Ubiquiti, Google, m.fl.). De fungerar bra och är enkla att konfigurera.
Som många sagt. Dra kabel till allt du kan. Det ökar inte bara prestandan till de enheter som för kabelanslutning, det ökar även prestandan för de enheter som måste vara anslutna till wifi, som mobiler och andra rent trådlösa produkter.
Har men ekonomisk möjlighet bör man också överväga att köpa ett ”externt” dedikerat wifi-system. Dvs Inte använda det som är inbyggt i Internetleverantörernas routrar, de är ofta dåliga. Undvika definitivt Wi-Fi-repeters, extenders och allt vad de heter. De ger fördröjning och framför allt dåligt prestanda (pga sämre signal/brusförhållande) Repeters (även för mobiltäckning) är alltid av ondo!
Köp istället ett Wi-Fi-system med MESH-teknik om du behöver placera dem där du inte kan dra kabel, med en två-tre accesspunkter (tex Ubiquiti, Google, m.fl.). De fungerar bra och är enkla att konfigurera.
Kjell:MathiasS skrev:
- https://www.kjell.com/se/produkter/...skablar/utp-natverkskabel-cat-6a-100-m-p61392
Biltema:
- https://www.biltema.se/kontor---tek...t-6-kablar/natverkskabel-cat-6-utp-2000034747
Jag använder Biltemas utan problem för gigabit hemma. Biltemas uttag är billiga och tillräckligt bra också. Kräver inga specialverktyg för installation.
Tänk på att nätverk är stjärnkopplat, annars blir det många switchar. Jag har bytt ut både TV och telekablar till Ethernet hemma, men på tre ställen har jag varit tvungen att stoppa in Switchar. Jag har även en utomhusswitch på vinden (matad via PoE för att kunna boota om den från insidan huset). Jag har dock lyckats dra ut det mesta från ett och samma rum genom att komma upp på vinden där rören till övervåningen och rören till vissa uttag på bottenvåningen (TV-uttagen) passerar.
Kan utveckla min lösning litegrann:
Jag har en 24-portars switch under min trappa mellan våningarna. Den sitter i ett litet rack-skåp jag köpt från Kjell tillsammans med telefon-box, min server, min synology och lite annat som är kopplat till nätverket (ett par raspberrys mm).
Från denna switch har jag då direkt kopplat in nätverksuttag i tre sovrum, till två TV-apparater (med kringutrustning, exempelvis så har jag mina Chromecasts på Ethernet då de fungerar mycket bättre då), till kontoret, till övervakningskamerorna, till gäststugan och till garaget. Jag har även öppnat upp för fler anslutningar. Rummen på ovanvåningen distribueras delvis via direktkoppling till 24-portars-switchen, delvis via en utomhus-switch (1Gbps) som sitter på vinden.
Bakom bägge TV-apparaterna sitter det 5-portars Gigabit-switchar för att fördela ett uttag till kringutrustningen (Chromecast, TV, mediabox, spelkonsoller och vad det allt mest nu är). Jag har också en åtta portars switch på ontoret som också går till min ena AP. Den andra sitter direkt på 24-portars-switchen.
Förutom detta så har jag även ett separat WiFi för min hemautomatisering, men där finns det ingen Ethernet annat än en inkoppling av den separata routern för detta i min 24-portars switch (som snart är full).
För Internet-accessen så har jag en Ubiquiti Edgerouter som klarar de 500Gbps jag har där (jag har inte riktigt klarat av att testa den fullt ut, men om jag kör två parallella tester från två olika Ethernetanslutna datorer till Bredbandskollen så verkar jag komma upp i drygt 500Gbps (inte riktigt så vetenskapligt dock, men routern ger samma hastighet ungefär i sitt GUI). Från en klarar jag bara drygt 400Gbps, men jag har inte kollat upp varför - man hinner inte med allt. Denna router har ju möjlighet att sätta upp flera nätverk både in och ut, så jag har en 4G-anslutning som automatiskt tar över ifall fibern går ned och sedan har jag segmenterat det interna nätet så att man inte blandar ihop barnens datorer med det övriga nätet (bland annat, jag har ju även brutit ut hemautomatiseringen som sagt var).
Jag har en 24-portars switch under min trappa mellan våningarna. Den sitter i ett litet rack-skåp jag köpt från Kjell tillsammans med telefon-box, min server, min synology och lite annat som är kopplat till nätverket (ett par raspberrys mm).
Från denna switch har jag då direkt kopplat in nätverksuttag i tre sovrum, till två TV-apparater (med kringutrustning, exempelvis så har jag mina Chromecasts på Ethernet då de fungerar mycket bättre då), till kontoret, till övervakningskamerorna, till gäststugan och till garaget. Jag har även öppnat upp för fler anslutningar. Rummen på ovanvåningen distribueras delvis via direktkoppling till 24-portars-switchen, delvis via en utomhus-switch (1Gbps) som sitter på vinden.
Bakom bägge TV-apparaterna sitter det 5-portars Gigabit-switchar för att fördela ett uttag till kringutrustningen (Chromecast, TV, mediabox, spelkonsoller och vad det allt mest nu är). Jag har också en åtta portars switch på ontoret som också går till min ena AP. Den andra sitter direkt på 24-portars-switchen.
Förutom detta så har jag även ett separat WiFi för min hemautomatisering, men där finns det ingen Ethernet annat än en inkoppling av den separata routern för detta i min 24-portars switch (som snart är full).
För Internet-accessen så har jag en Ubiquiti Edgerouter som klarar de 500Gbps jag har där (jag har inte riktigt klarat av att testa den fullt ut, men om jag kör två parallella tester från två olika Ethernetanslutna datorer till Bredbandskollen så verkar jag komma upp i drygt 500Gbps (inte riktigt så vetenskapligt dock, men routern ger samma hastighet ungefär i sitt GUI). Från en klarar jag bara drygt 400Gbps, men jag har inte kollat upp varför - man hinner inte med allt. Denna router har ju möjlighet att sätta upp flera nätverk både in och ut, så jag har en 4G-anslutning som automatiskt tar över ifall fibern går ned och sedan har jag segmenterat det interna nätet så att man inte blandar ihop barnens datorer med det övriga nätet (bland annat, jag har ju även brutit ut hemautomatiseringen som sagt var).
500Gbps... jomenvisst!pacman42 skrev:
Kan utveckla min lösning litegrann:
Jag har en 24-portars switch under min trappa mellan våningarna. Den sitter i ett litet rack-skåp jag köpt från Kjell tillsammans med telefon-box, min server, min synology och lite annat som är kopplat till nätverket (ett par raspberrys mm).
Från denna switch har jag då direkt kopplat in nätverksuttag i tre sovrum, till två TV-apparater (med kringutrustning, exempelvis så har jag mina Chromecasts på Ethernet då de fungerar mycket bättre då), till kontoret, till övervakningskamerorna, till gäststugan och till garaget. Jag har även öppnat upp för fler anslutningar. Rummen på ovanvåningen distribueras delvis via direktkoppling till 24-portars-switchen, delvis via en utomhus-switch (1Gbps) som sitter på vinden.
Bakom bägge TV-apparaterna sitter det 5-portars Gigabit-switchar för att fördela ett uttag till kringutrustningen (Chromecast, TV, mediabox, spelkonsoller och vad det allt mest nu är). Jag har också en åtta portars switch på ontoret som också går till min ena AP. Den andra sitter direkt på 24-portars-switchen.
Förutom detta så har jag även ett separat WiFi för min hemautomatisering, men där finns det ingen Ethernet annat än en inkoppling av den separata routern för detta i min 24-portars switch (som snart är full).
För Internet-accessen så har jag en Ubiquiti Edgerouter som klarar de 500Gbps jag har där (jag har inte riktigt klarat av att testa den fullt ut, men om jag kör två parallella tester från två olika Ethernetanslutna datorer till Bredbandskollen så verkar jag komma upp i drygt 500Gbps (inte riktigt så vetenskapligt dock, men routern ger samma hastighet ungefär i sitt GUI). Från en klarar jag bara drygt 400Gbps, men jag har inte kollat upp varför - man hinner inte med allt. Denna router har ju möjlighet att sätta upp flera nätverk både in och ut, så jag har en 4G-anslutning som automatiskt tar över ifall fibern går ned och sedan har jag segmenterat det interna nätet så att man inte blandar ihop barnens datorer med det övriga nätet (bland annat, jag har ju även brutit ut hemautomatiseringen som sagt var).
Håller inte med den här slutsatsen av att det är viktigt att de får trådat om de ska spela spel. Jag kör min dator via wifi anslutning och ligger på 16ms i svarstid. Pendlar mellan 16-19ms och inga problem med tappad anslutning eller liknande.
Jag kör i och för sig en komplett unifi lösning med USG, Cloud key gen 2, PoE Unifi Switch och 2 st Lite AP. Visst kostar det en slant men jag har också ett helt felfritt nätverk som klarar precis allt och är enormt säkert.
Så min rekommendation är att dra kablar för accesspunkterna och sätta dem när dina barns rum.
Jag kör i och för sig en komplett unifi lösning med USG, Cloud key gen 2, PoE Unifi Switch och 2 st Lite AP. Visst kostar det en slant men jag har också ett helt felfritt nätverk som klarar precis allt och är enormt säkert.
Så min rekommendation är att dra kablar för accesspunkterna och sätta dem när dina barns rum.
Och sedan kör en gammal Zündapp förbi utanför fönstret och det blir massiva störningar. Eller så kör grannen sin gräsklippare. Eller så...S SolenSkiner skrev:Håller inte med den här slutsatsen av att det är viktigt att de får trådat om de ska spela spel. Jag kör min dator via wifi anslutning och ligger på 16ms i svarstid. Pendlar mellan 16-19ms och inga problem med tappad anslutning eller liknande.
Jag kör i och för sig en komplett unifi lösning med USG, Cloud key gen 2, PoE Unifi Switch och 2 st Lite AP. Visst kostar det en slant men jag har också ett helt felfritt nätverk som klarar precis allt och är enormt säkert.
Så min rekommendation är att dra kablar för accesspunkterna och sätta dem när dina barns rum.
Edit: Ja, oskärmade motorer stör väldigt mycket, men det finns även annat som stör. Mikrovågsugnen till exempel. Spisen. Osv.
Jag hade ständiga störningar på WiFi med min Unifi AP när jag körde streamad TV på WiFi, har inte haft ett hack sedan jag började med Ethernet.
Redigerat:
Jag kan tänka mig att det kan vara ok ifall du sitter med 5G ac, men ifall du har lite sämre täckning så trillar du ner till 2.4G och då har du i snitt 4x sämre ping. Sitter själv med 4 access punkter och riktigt bra täckning hemma men nu flyttar jobbdatorn 800 000 filer via wifi och har sänkt en accesspunkt i princip själv och det är en Unifi Flex HD.S SolenSkiner skrev:Håller inte med den här slutsatsen av att det är viktigt att de får trådat om de ska spela spel. Jag kör min dator via wifi anslutning och ligger på 16ms i svarstid. Pendlar mellan 16-19ms och inga problem med tappad anslutning eller liknande.
Jag kör i och för sig en komplett unifi lösning med USG, Cloud key gen 2, PoE Unifi Switch och 2 st Lite AP. Visst kostar det en slant men jag har också ett helt felfritt nätverk som klarar precis allt och är enormt säkert.
Så min rekommendation är att dra kablar för accesspunkterna och sätta dem när dina barns rum.