offlarjon
Hej!

Ska ersätta en stenbelagd uteplats (20 kvm) med ett trädäck (se bild). Avståndet mellan stenarna och fasadbrädorna är bara 14 cm, vilket gör att jag inte får plats med bärlinor utan tänkte lägga 45x95-reglar direkt på plattorna. Dock är planen att utöka med ytterligare ca 10 kvm, och där kommer jag till mina frågor/funderingar. Ett alternativ kunde ju vara att gräva ner plintar för att bära upp reglar/ramverk för extraytan, men antar att det kanske blir väldigt många plintar då det är lite "tunnare" reglar? Bättre att gräva ur resterande 10 kvm, fylla med bärlager och lägga ut betongplattor?
Fråga 2: trädäcket beräknas blir dryga 3 meter på "djupet", och har läst någonstans att man behöver ha en "tvärgående" regel om däckets djup överstiger 2,5 meter. Stämmer detta?

mvh Lars

• Obyggt trädäcks ramverk lagt på marken med synliga reglar och brygga, redo för vidare konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dum fråga kanske, men försöker förstå varför byta sten mot trä , speciellt när det är så lite utrymme uppåt?

offlarjon
En ren smaksak - har tröttnat på sten & vill helt enkelt ha ett trädäck kort & gott :-)

H
lägg bara konstruktionen direkt på stenen då är ju 140 mm i överkant

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
H
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
[länk]

Se inlägg #208
Så gjorde jag och det fungerar bra.
precis gör som Chrisofsweden fast du kan självklart gå ner i dimension på regelverket, de kommer inte spela någon roll.
anpassa bara de efter dina 140mm

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
[länk]

Se inlägg #208
Så gjorde jag och det fungerar bra.
Tack för svaret! Då får det bli bärlager & plattor helt enkelt. Lite följdfrågor på detta: hur djupt grävde du? Vad är det för dimension på reglarna?

offlarjon
H hul skrev:
precis gör som Chrisofsweden fast du kan självklart gå ner i dimension på regelverket, de kommer inte spela någon roll.
Tack för ditt svar! Ja så får det bli helt enkelt. Borde kunna spara lite tid i och med att det byggs direkt på mark jämfört med att behöva gjuta plintar & väga in bärlinor etc.

H
offlarjon offlarjon skrev:
Tack för ditt svar! Ja så får det bli helt enkelt. Borde kunna spara lite tid i och med att det byggs direkt på mark jämfört med att behöva gjuta plintar & väga in bärlinor etc.
absolut, bygga direkt på mark är mycket bättre och billigare.
plintar använder man bara när man måste

H hul skrev:
Nåja, mindre än 45x95 ska han nog inte köra :P Det är den dimensionen mitt regelverk har.

offlarjon offlarjon skrev:
Tack för svaret! Då får det bli bärlager & plattor helt enkelt. Lite följdfrågor på detta: hur djupt grävde du? Vad är det för dimension på reglarna?
Det var lite varierat. Jag tog också bort plattor så det blev mest att skraps lite. Dessutom lutar det.

Men säg att en platta är 50mm + 95mm regel och sist trall på 28mm så blir det ca 18cm. Plus lite grus så säg 20-25cm.

Att halva regeln sticker upp plus trall är ganska snyggt tycker jag = 50+28 = 8cm

Så gräv du ca 15cm djupt så blir det ganska bra :) ish

H
Det var lite varierat. Jag tog också bort plattor så det blev mest att skraps lite. Dessutom lutar det.

Men säg att en platta är 50mm + 95mm regel och sist trall på 28mm så blir det ca 18cm. Plus lite grus så säg 20-25cm.

Att halva regeln sticker upp plus trall är ganska snyggt tycker jag = 50+28 = 8cm

Så gräv du ca 15cm djupt så blir det ganska bra :) ish
njä, han tänker ju lägga direkt på plattor och du är de helt okej att lägga i princip ingenting i regelverk, tänk balkong.
alltså bra en 28mm så han har något att skruva i

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.