Hej!
Ska ersätta en stenbelagd uteplats (20 kvm) med ett trädäck (se bild). Avståndet mellan stenarna och fasadbrädorna är bara 14 cm, vilket gör att jag inte får plats med bärlinor utan tänkte lägga 45x95-reglar direkt på plattorna. Dock är planen att utöka med ytterligare ca 10 kvm, och där kommer jag till mina frågor/funderingar. Ett alternativ kunde ju vara att gräva ner plintar för att bära upp reglar/ramverk för extraytan, men antar att det kanske blir väldigt många plintar då det är lite "tunnare" reglar? Bättre att gräva ur resterande 10 kvm, fylla med bärlager och lägga ut betongplattor?
Fråga 2: trädäcket beräknas blir dryga 3 meter på "djupet", och har läst någonstans att man behöver ha en "tvärgående" regel om däckets djup överstiger 2,5 meter. Stämmer detta?
mvh Lars
Ska ersätta en stenbelagd uteplats (20 kvm) med ett trädäck (se bild). Avståndet mellan stenarna och fasadbrädorna är bara 14 cm, vilket gör att jag inte får plats med bärlinor utan tänkte lägga 45x95-reglar direkt på plattorna. Dock är planen att utöka med ytterligare ca 10 kvm, och där kommer jag till mina frågor/funderingar. Ett alternativ kunde ju vara att gräva ner plintar för att bära upp reglar/ramverk för extraytan, men antar att det kanske blir väldigt många plintar då det är lite "tunnare" reglar? Bättre att gräva ur resterande 10 kvm, fylla med bärlager och lägga ut betongplattor?
Fråga 2: trädäcket beräknas blir dryga 3 meter på "djupet", och har läst någonstans att man behöver ha en "tvärgående" regel om däckets djup överstiger 2,5 meter. Stämmer detta?
mvh Lars
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/29-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-renovera-hus.275213/page-14
Se inlägg #208
Så gjorde jag och det fungerar bra.
Se inlägg #208
Så gjorde jag och det fungerar bra.
Tack för ditt svar! Ja så får det bli helt enkelt. Borde kunna spara lite tid i och med att det byggs direkt på mark jämfört med att behöva gjuta plintar & väga in bärlinor etc.H hul skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det var lite varierat. Jag tog också bort plattor så det blev mest att skraps lite. Dessutom lutar det.offlarjon skrev:
Men säg att en platta är 50mm + 95mm regel och sist trall på 28mm så blir det ca 18cm. Plus lite grus så säg 20-25cm.
Att halva regeln sticker upp plus trall är ganska snyggt tycker jag = 50+28 = 8cm
Så gräv du ca 15cm djupt så blir det ganska bra
njä, han tänker ju lägga direkt på plattor och du är de helt okej att lägga i princip ingenting i regelverk, tänk balkong.Chrissofsweden skrev:
Det var lite varierat. Jag tog också bort plattor så det blev mest att skraps lite. Dessutom lutar det.
Men säg att en platta är 50mm + 95mm regel och sist trall på 28mm så blir det ca 18cm. Plus lite grus så säg 20-25cm.
Att halva regeln sticker upp plus trall är ganska snyggt tycker jag = 50+28 = 8cm
Så gräv du ca 15cm djupt så blir det ganska braish
alltså bra en 28mm så han har något att skruva i
Klicka här för att svara