Hej, jag ska bygga ett litet trädäck på en klipphäll med ett ganska tunnt jordlager, hur går jag tillväga? kan man gjuta fast stolpskor direkt mot berget.
Kom med förslag.

MVH
Norrl.

Ingrepp i klippan bör tänkas igenom innan, berg går inte att laga :)

Men om du ändå vill ge dig på klippan är det bara att ta fram Hiltin och borra. Sätt stolpskorna rakt i klippan så är du klar! Inget gjuta och greja behövs väl om det är en solid klippa vi pratar om.

Själv tänker jag noga planera "borrandet" i mina fina klippor, det får räcka med de fula gränspinnarna som LM envisas med lite varstans... ;)

Minimalt med stolpskor, utnyttja större stenar och naturen så går det att få stabilt ändå. Ett trädäck är inget hus och man MÅSTE inte göra som alla andra. Kör på!

Nä inte borra, jag tänkte att jag kunde göra små "betongkullar" på hällen och trycka ner stolpskorna i, tror jag har sett denna teknik någonstans. Ett annat alternativ kanke skulle vara att jämna ut med grus och lägga stommen direkt på gruset/hällen?

Norrl.

Skall du göra små "betongkullar" så får du nog borra och lägga i en kort bit armeringsjärn eller en grov spik. Annars så kommer nog dina små kullar att glida bort efter några år.

Det går nog bra att fylla ut med grus och lägga direkt mod grusunderlaget.

Jag borrade dock själv direkt i klippan och stoppade i stolpskorna som viltfjall skrev ovan. Mycket enkelt och smidigt. Gjuta kullar låter bara jobbigt......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.