Hej,
Är på gång att bygga ett skärmtak av kanalplast över en del av altanen. Jag kommer köra på märket GOP från Hornbach för detta och har fått lite huvudbry kring hur jag ska göra med anslutning av taket mot fasaden.
Vi har lockpanel som fasad och jag har undersökt lite hur det ser ut under som syns på de bifogade bilderna, det är vindpapp direkt under panelen och ovanpå läkten som panelen är spikad i.
GOP har en vägganslutningsprofil (https://www.hornbach.se/p/vagganslu...ckArticleCrossType=ad_reco_slot_1-MATERIAL_hb) som man enligt monteringsanvisningen ska täta med fogmassa mot husväggen.
Den profilen är bockad på ovansidan så att plåten liksom lutar på ett sätt som skulle få vatten som landar där att rinna in mot huset vilket känns lite märkligt men tanken kanske är att man ska fylla hela den "rännan" som bockningen bildar med fogmassa?
Min initiala tanke var att såga bort locken på panelen och sätta profilen på de inre brädorna, eventuellt fräsa ner den några millimeter. När jag läst lite om bl.a. ståndplåtar och kollat på hur plåtarna ovanför fönstren är gjorda så har jag blivit osäker på om man egentligen borde ha en plåt som är helt under fasaden men då har jag inte riktigt något att fästa den i då läkten för panelen inte går där plåten skulle vara.
I nuläget har jag bara de yttersta takbjälkarna på plats och bärlinan på fasaden så det är inte så jobbigt att ta bort om det borde göras på något annat sätt.
Någon som har råd att ge?
Är på gång att bygga ett skärmtak av kanalplast över en del av altanen. Jag kommer köra på märket GOP från Hornbach för detta och har fått lite huvudbry kring hur jag ska göra med anslutning av taket mot fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har lockpanel som fasad och jag har undersökt lite hur det ser ut under som syns på de bifogade bilderna, det är vindpapp direkt under panelen och ovanpå läkten som panelen är spikad i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GOP har en vägganslutningsprofil (https://www.hornbach.se/p/vagganslu...ckArticleCrossType=ad_reco_slot_1-MATERIAL_hb) som man enligt monteringsanvisningen ska täta med fogmassa mot husväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den profilen är bockad på ovansidan så att plåten liksom lutar på ett sätt som skulle få vatten som landar där att rinna in mot huset vilket känns lite märkligt men tanken kanske är att man ska fylla hela den "rännan" som bockningen bildar med fogmassa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min initiala tanke var att såga bort locken på panelen och sätta profilen på de inre brädorna, eventuellt fräsa ner den några millimeter. När jag läst lite om bl.a. ståndplåtar och kollat på hur plåtarna ovanför fönstren är gjorda så har jag blivit osäker på om man egentligen borde ha en plåt som är helt under fasaden men då har jag inte riktigt något att fästa den i då läkten för panelen inte går där plåten skulle vara.
I nuläget har jag bara de yttersta takbjälkarna på plats och bärlinan på fasaden så det är inte så jobbigt att ta bort om det borde göras på något annat sätt.
Någon som har råd att ge?
Om någon får en liknande frågeställning så ringde jag GOP och deras svar var att anslutningsprofilen som de säljer är tänkt att användas mot plana ytor och att man bör kontakta en plåtslagarfirma eller liknande för mer råd kring lockpanelsfasad.
Kanske blir att kontakta en plåtslagare men tar fortfarande tacksamt emot råd om någon här löst ett liknande problem.
Kanske blir att kontakta en plåtslagare men tar fortfarande tacksamt emot råd om någon här löst ett liknande problem.
Klicka här för att svara