Hej,

Är på gång att bygga ett skärmtak av kanalplast över en del av altanen. Jag kommer köra på märket GOP från Hornbach för detta och har fått lite huvudbry kring hur jag ska göra med anslutning av taket mot fasaden.
Altan med trädäck under konstruktion, trästolpar står redo för skärmtak av kanalplast, och en grill ses nedanför ett gult hus med lockpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har lockpanel som fasad och jag har undersökt lite hur det ser ut under som syns på de bifogade bilderna, det är vindpapp direkt under panelen och ovanpå läkten som panelen är spikad i.
Bild av fasad med lockpanel, avslöjar underliggande vindpapp och trästruktur. Monteringsdetaljer och ytskikt i närbild.
Skapa konto
Närbild av gul lockpanel på husfasad, med synlig vindpapp och trästruktur under panelen.
Skapa konto

GOP har en vägganslutningsprofil (https://www.hornbach.se/p/vagganslu...ckArticleCrossType=ad_reco_slot_1-MATERIAL_hb) som man enligt monteringsanvisningen ska täta med fogmassa mot husväggen.
Illustration av monteringsinstruktioner för vägganslutningsprofil till kanalplasttak, inklusive skruvade fästen och användning av fogmassa.
Skapa konto

Den profilen är bockad på ovansidan så att plåten liksom lutar på ett sätt som skulle få vatten som landar där att rinna in mot huset vilket känns lite märkligt men tanken kanske är att man ska fylla hela den "rännan" som bockningen bildar med fogmassa?
Vit vägganslutningsprofil av metall liggande på en träyta, avsedd för montering av skärmtak.
Skapa konto

Min initiala tanke var att såga bort locken på panelen och sätta profilen på de inre brädorna, eventuellt fräsa ner den några millimeter. När jag läst lite om bl.a. ståndplåtar och kollat på hur plåtarna ovanför fönstren är gjorda så har jag blivit osäker på om man egentligen borde ha en plåt som är helt under fasaden men då har jag inte riktigt något att fästa den i då läkten för panelen inte går där plåten skulle vara.

I nuläget har jag bara de yttersta takbjälkarna på plats och bärlinan på fasaden så det är inte så jobbigt att ta bort om det borde göras på något annat sätt.

Någon som har råd att ge?

Om någon får en liknande frågeställning så ringde jag GOP och deras svar var att anslutningsprofilen som de säljer är tänkt att användas mot plana ytor och att man bör kontakta en plåtslagarfirma eller liknande för mer råd kring lockpanelsfasad.

Kanske blir att kontakta en plåtslagare men tar fortfarande tacksamt emot råd om någon här löst ett liknande problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.