Vi vill fälla lite träd på vår tomt och i detaljplanen står det att vi måste ha fällningslov för träd med stamdiameter 150 mm eller mer. Så nu har vi beställt en nybyggnadskarta och på den finns inte alla träd, som faller under kravet på fällningslov, med. Innebär det att dessa träd ”inte finns” och att vi därmed kan fälla dem?

Jag tror inte man märker ut alla träd på kartan, bara solitärträd eller såna som har något extra värde.
Annars skulle det ju vara ett heltidsjobb att hålla kartorna uppdaterade...

useless useless skrev:
Jag tror inte man märker ut alla träd på kartan, bara solitärträd eller såna som har något extra värde.
Annars skulle det ju vara ett heltidsjobb att hålla kartorna uppdaterade...
Fast en nybyggnadskarta får ju inte vara äldre än 2 år. Finns det en sedan tidigare, som inte är äldre än 5 år, görs en revidering. Dvs lantmäteriet åker ut och ser efter om det har hänt något på fastigheten. I annat fall görs en helt ny nybyggnadskarta.

Jag tror ändå inte att varenda träd ritas in. Dessutom är det ju tydligt i planen att träd över 15 cm kräver lov för att fällas. Det gäller oavsett om det finns några kartor eller inte.

En nybyggnadskarta innehåller normalt sett inte träd. Dessutom behöver ni väl inte en nybyggnadskarta för att fälla träd, ni ska ju inte bygga något? Det låter som helt fel produkt.
Vill kommunen att ni ska rita in på en karta vilka träd som ska fällas, eller vad ska ni ha en karta till öht?

Hur "grova" är träden ni vill fälla?

Var kanske lite otydlig. Jo, vi ska bygga nytt och därför vill vi passa på att ta ner lite träd som står i vägen eller bara är rangliga och tråkiga. Därför använder vi oss av en nybyggnadskarta.
Stamdiametern på träden varierar. Det är både tall, gran och björk som vi vill ta ned.

Tyvärr står den finaste tallen precis där vi får bygga hus..

I så fall anger ni väl i bygglovet vilka träd som behöver tas bort (och alla andra markåtgärder)? Det behövs inget extra fällningslov för det.

useless useless skrev:
I så fall anger ni väl i bygglovet vilka träd som behöver tas bort (och alla andra markåtgärder)? Det behövs inget extra fällningslov för det.
Jo, vi har ju angett på nybyggnadskartan vilka träd som tas bort i samband med bygglovet. Men det finns ju som sagt fler träd än de som finns med där.
Arkitekten säger att han inte kan rita in andra träd på nybyggnadskartan och enligt honom innebär det i praktiken att träden ”inte finns”. Vilket jag tycker låter lite märkligt.

Enklast (och billigast?) borde vara att komplettera bygglovet med de ytterligare träd ni vill ta bort. Men börja med att prata med kommunen om hur dom vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.