S Mai Winterer skrev:Inte lätt att fråga snällt eftersom han inte tycks "finnas" i konkret/fysisk mening. Plogar/Sköter? Skogsägaren bor inte i närheten. Vägen går in till min fastighet ca 200 meter från större väg, därefter fortsätter den ca 400 m till en vändplats i skogen. Det är de första 200 m som det finns servitut på och vägen har skötts av oss eftersom det är vi som bor här. Skogsägaren har inte visat något intresse att återställa vägen ens efter att avverkningsfordon har kört sönder både vägren och vägyta. Jag är ingen rättshaverist eller bråkmakare, men känner mig ibland ganska vanmäktig och vill egentligen inte alls vara "snäll".
Skogsägaren har uppenbarligen ingen lust att ta ner trädet, men om du ber om att få göra det så kan det nog bli så att du får.
Skogsägaren har ingen skyldighet att göra något, kan vara bra att veta.
Skogsägaren har ingen skyldighet att göra något, kan vara bra att veta.
Lite O/T här.M -MH- skrev:
Har man som skogsägare ingen skyldighet att ta ner farliga träd alls? Har för mig att jag läst nått om att vissa typer av vindfällen måste tas ner men självklart måste man veta om att det finns. I detta läge kan det ju finnas viss fara om trädet når ut till vägen. Annars håller jag med om de som skriver att bäst är att förbereda sig på hur man gör den dagen det faller eller få betala för att det ska ner innan det faller. Även om jag själv i detta läge skulle försöka ta hand om detta skyndsamt om jag vore skogsägaren och har fått info om detta från en 89 åring med denna väg som ända utfart.
Det finns krav att ta hand om vindfällen i vissa lägen. Men det handlar om att minimera skadedjur. Det finns inga krav på att säkra skogen.
Gör du det utan tillåtelse av skogsägaren kan det bli mycket strul.
Redigerat:
Tack än en gång alla! Vad jag egentligen avsåg med min inlaga var att få ett svar vilka skyldigheter, här en skogsägare, har gentemot en fastighetsägare med servitutsbelagd väg. Många har olika svar - det finns tydligen ingen laglig praxis utan vissa kan göra som de vill. Inga förpliktelser gentemot den lilla människan. Då frågar jag mig vad ett servitut betyder. Jag lämnar nu denna diskussion. Det har varit oerhört intressant att läsa era inlägg. Jag får ta saken i egna händer eftersom ingen rättslig praxis finns. Ett förtydligande bara: Det är ett ganska litet bokträd, ingen stor gran och inget som en skogsägare skulle ta vara på. Får hoppas att det ramlar snart och att jag inte har något viktigt på några dagar och måste iväg så jag kan se till att trädet över min väg kommer bort.
Den lilla människan? Du har rätten till annans mark för trafik. that's it. Du kan inte tala om vad andra skall göra åt dig.
Däremot har du skyldidgheter mot skogsägaren, nämligen minimera åverkan från din servitutsrätt, men det förstår jag att du inte bryr dig om.
Däremot har du skyldidgheter mot skogsägaren, nämligen minimera åverkan från din servitutsrätt, men det förstår jag att du inte bryr dig om.
Jag har nästan alltid motorsåg i bilen då jag kör rätt mycket på småvägar där det händer att det kan ligga något träd över vägen. Tror du verkligen att en skogsägare skulle anmäla mig ifall jag sågat av ett träd som ligger/lutar över vägen. Ingen risk som jag oroar mig för i alla fall, men vi är alla olika. Kan inte vara lätt om man alltid ska vara rädd för extremt osannolika konsekvenser av sitt agerande. Antagligen 100 gånger större risk att jag kör ihjäl mig i trafiken än att jag får problem med en skogsägare.D Daniel 109 skrev:
Om det hindrar framfart är det en annan sak. Men det är ju inte fallet nu, vad jag vet. Men jag har ju inte sett trädet i fråga.L lbgu skrev:Jag har nästan alltid motorsåg i bilen då jag kör rätt mycket på småvägar där det händer att det kan ligga något träd över vägen. Tror du verkligen att en skogsägare skulle anmäla mig ifall jag sågat av ett träd som ligger/lutar över vägen. Ingen risk som jag oroar mig för i alla fall, men vi är alla olika. Kan inte vara lätt om man alltid ska vara rädd för extremt osannolika konsekvenser av sitt agerande. Antagligen 100 gånger större risk att jag kör ihjäl mig i trafiken än att jag får problem med en skogsägare.
Givetvis tar man inte träd som bara lutar utan att hindra trafiken. Men i 'TS fall lät det som ett träd som är på väg ned men fastnat i ett annat träd. Om man nu vill hitta risker så finns ju en risk (även om den nog är liten) att trädet faller just när TS passerar vilket kan sluta olyckligt. Så får man inte tag på skogsägaren så ser jag inget problem med att ta ned ett sådant träd. Ingen vettig skogsägare skulle protestera, snarare hade de varit glada att de slapp åtgärda det själv. Givetvis lämnar men det nedsågade vid vägen så skogsägaren kan ta det till vara om han önskar. Men ska man döma av alla stormfällen som får ligga i skogarna år efter år så lär stockarna troligtvis ligga och ruttna.M -MH- skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Jag tror att ni måste ha en plan för att sköta dessa 200 meter själva.S Mai Winterer skrev:
Att ni har rätt att använda dessa 200 meter är inte detsamma som att markägaren måste sköta dem. Som du själv är inne på, om de bara bryr sig om att hålla en skogsvägsstandard på vägen lär det vara ert intresse att hålla vägen öppen och av bilvägskvalitet 365 dagar om året. Den enda skyldigheten vägägaren har mot er som servitutshavare är att låta er använda och underhålla vägen. Skyldigheten är alltså passiv.
Så på samma vis som ni skött snöröjningen får ni sköta vägens löpande farbarhet som bilväg. Det är ingen skyldighet för vägägaren att se till att vägen håller en viss standard. Det går inte att jämföra med kommunens eller en vägförenings ansvar att sköta en väg.
Man kan argumentera för att de inte har rätt att köra sönder en väg som ni underhåller, men eftersom att de äger vägen och ni ”bara” har rätt att använda den är det en svår fråga att lösa både bevismässigt och ansvarsmässigt.
Rör det sig om en så kort vägstump som 200 meter tycker jag att ni kan underhålla den och knyta näven i fickan om och när vägen delvis kör sönder av skogsmaskiner. Så ofta körs det trots allt inte tunga fordon på en normal skogsväg, och görs det inte när väglaget är som allra sämst höst eller vår så tål en väl anlagd väg det normalt ganska bra.