2.000:- för att såga av EN GREN på en EK?
Detta låter som att du får betala inte bara för Ehens gren, utan för en stor del av övrigt arbete på grannens övriga träd. Sniket är vad jag skulle kalla det, har själv bekostat fällning och borttagande av 9 stora tallar/granar på fd grannes tomt och skulle aldrig kommit på tanken att be hen betala, då jag var tacksam att hen gick med på min önskan /en förbättring med sol hela dagen på vår tomt. Lycka till, grannar kommer och går men en EK består :-)

Mikael_L
Snickerick skrev:
Mikael_L, nu är det så som jag skrivit att vi har en god relation med grannen och vill fortsätta ha det så, så jag förstår inte riktigt varför du går till angrepp som om det vore värsta grannfejden. Min fråga rörde hur man brukar göra med betalningen i dylika fall.

Grannen vill INTE att hela trädet tas bort, tvärtom vill de ha kvar det, det är bara en gren som de vill ta bort. Jag ser heller ingen anledning för oss att ta bort trädet, det är en stor fin ek.
Ja sorry för det. Det lät hårdare än jag menade. :o
Jag tänkte bara att det lät lite som att du tänkte att du hade en massa rättigheter att bestämma över vad som sker med dina träd på andra sidan tomtgränsen.

Men nu tycker jag du har förklarat hela situationen mycket bättre, så det jag skrev har inte så mycket med dig och grannen att göra, helt enkelt.

AnneFi
Kanske inte är nu det är tänkt men jag hade aldrig tagit bort en större gren på ett träd nu. Trädet vilar och hatar noll chans att läka såret. Hoppas ni ska vänta till efter vintern när våren närmar sig med tanke på att ni båda vill ha trädet kvar.

Gunnar Bendreus skrev:
2.000:- för att såga av EN GREN på en EK?
Detta låter som att du får betala inte bara för Ehens gren, utan för en stor del av övrigt arbete på grannens övriga träd. Sniket är vad jag skulle kalla det, har själv bekostat fällning och borttagande av 9 stora tallar/granar på fd grannes tomt och skulle aldrig kommit på tanken att be hen betala, då jag var tacksam att hen gick med på min önskan /en förbättring med sol hela dagen på vår tomt. Lycka till, grannar kommer och går men en EK består :-)
Det är väl ändå en milsvid skillnad på ditt exempel och det som diskuteras i denna tråden!?!
Som jag förstår det så fick du ju ta ner hela träd på grannens tomt och inte delar av grannens träd som inkräktar på din tomt.

Hemmakatten
Vi har en jättestor ek (25-30 m hög) som står mycket nära huset. Trädet har en styr klyka från vilket två trädstamma går åt olika håll. Nåväl, den eken kräver om pyssling av arborister ca vart 5:e år. Det är alltid två arborister som kommer eftersom de inte får arbeta ensamma vid träklättring. När de varit här har jag alltid fått betala för en halv dag, dvs någonstans mellan 5-6'. Men då får man se ett sanslöst effektivt arbete (gör en kronbeskärning och urglesning) där två personer hänger o klänger på alla grenar. Ingen paus tar de heller, de har vattenflaskor med sig upp i trädet.

För att återkoppa till tråden så tycker jag 2.000 är dyrt. När arbortisterna var här en gång tog de ned en stor murken björk i delar vilket inte tog mer än 20 minuter (max). Jag fick betala 600:- för det trädet.

Som jag uppfattade det hela så kulle arboristerna ändå till grannen och har svårt att tro att de då skulle debitera 2000:- för EN gren vilket inte borde ta längre tid än min björk.

S
Arboristen kommer klättra i trädet och rensa ut grenverket på den sida som vetter mot huset. Sannolikt blir det inte tal om att kapa hela grenar vid stammen. Det skulle i så fall bli tal om 4 grenar med diameter på ca 30 cm, det tror jag, som vissa redan påtalat, att arboristen inte kommer att gå med på. Därav kostnaden, skulle jag tro. Inklusive då också bortforslingen.

Det jag oroar mig för är att det ändå kommer bli en hel del kvar nära huset. Det går liksom inte att, utifrån vad jag vet om trädansning, kapa grenarna enligt konstens regler så att man får bort särskilt mycket från huset. Eftersom minst en av de stora grenarna från stammen går rakt upp ända upp i höjd över takfoten, och alldeles intill. Enda sättet är att kapa den grenen någonstans mitt på, och det är tabu, har jag lärt mig. Man kan så klart kapa alla utväxter från den, men då har man fortfarande kvar huvudgrenen som sträcker sig upp mot taket.

Men men, sådan är planen. Jag påtalade för grannen att de bör se till att få ordentligt utrensat, så att de inte behöver göra om igen om ett år.

De föreslog försiktigt att vi skulle dela kostnaden, och jag kan som sagt fundera på varför jag ska betala, men det blir en tusenlapp och det är inte mycket att diskutera tycker jag. En gång.

C
Snickerick skrev:
De föreslog försiktigt att vi skulle dela kostnaden, och jag kan som sagt fundera på varför jag ska betala, men det blir en tusenlapp och det är inte mycket att diskutera tycker jag. En gång.
Visst är det småpengar, men att hålla på att dela på kostnader för saker där både intresset och nyttan är ensidig är bara dåligt för grannsämjan i längden. Slår vad om att grannen inte skulle vara lika intresserad av att dela i en omvänd situation.

Fann mig i en liknande situation där ett önskemål om trädfällning från grannens sida slutade med att vi fick göra 75% av arbetsinsatsen trots att vi inte hade något intresse eller nytta av någon fällning. Nu är jag inte långsint, men när man håller på i flera dagar och röjer ris osv. kan man inte undgå att fundera - Varför håller jag på och sliter med det här under tiden som grannen sitter hemma och tittar på TV?

• Gilla
Apocalypsen och 2 till
  • Laddar…
H
Grannen ville fälla ett par tallar för det skuggade på hans tom. De stod helt och hållet på vår mark. Hade Inte något emot. Vi hjälptes åt, grannen är större och starkare så han gjorde nog mer När jag tänker efter :)

Kan vara värre.Jättebjörk på ena sidan vars löv dansar ner på vår tomt och om den knäcks ramlar ner på vår tomt Jättegran på andra sidan som också ramlar ned på tomten.Finns det inga regler för hur höga träd får vara i e n normal villaträdgård.

Snickerick skrev:
Ja, första steget är så klart att prata med grannen, så vi bägge är införstådda med både önskemål, regler och "praxis". Jag har hittills skött alla våra träd själv, och det har grannen gjort med sina också. Jag kan inte heller påminna mig att grannen nämnt något om detta innan, även om de säger att de gjort det,så jag blev lite överrumplad när de plötsligt ringde och nämnde detta nu och 2000:-.

Men något gemensamt beslut för grannsämjans bästa får vi se till att det blir. Jag tror det är vad de vill också. Hälften var kan ju kännas rimligt.
En i familjen plockade ner ett träd i förra veckan med arborist (2 stycken). De klättrade, fällde bit för bit, sågade upp i huggvänliga bitar OCH rotfräste. Allt för 6000:-, i detta sammanhang tycker jag att 2000 för en gren när de är på plats låter riktigt mycket.

O
gemini1 skrev:
Kan vara värre.Jättebjörk på ena sidan vars löv dansar ner på vår tomt och om den knäcks ramlar ner på vår tomt Jättegran på andra sidan som också ramlar ned på tomten.Finns det inga regler för hur höga träd får vara i e n normal villaträdgård.
Jo då efter 3m så får inte träden växa längre... och gör de det så får du stämma naturen för att de växer för mycket :p :D

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
TS ska betala 0 kr. Bidraget är att (eventuellt) säga ja till kapningen.

Halloj, det är väl ändå träd det handlar om? Inga skulpturer eller monument till villaägarens ära. Sätt i sågen, trädet klarar sig. Ta kål på en ek genom att såga av en gren? Nja, de är rätt stryktåliga.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jaha ja men frågan handlade om hur kostnaden ska fördelas.

Förhandlingar verkar pågå och från att TS skulle betala allt kan grannen nu tänka sig att betala hälften...

Om jag hade ett träd som sträckte sig i på grannens mark hade jag känt det som mitt ansvar att ta bort grenar som grannen tyckte stör honom. I Sverige är det ofta ett problem med träd som växer sig för stora i förhållande till trädgårdarna och skuggar.

• Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.