Jag tyckte också att det lät lite dyrt, men gissar att de behöver klättra för att ta ner den, som sagt, ska kolla exakt hur det ser ut med grenen efter jobbet idag, och ska prata med arboristen också. Borttransportering ingår också.¨andersmc skrev:
Ja, jag är säker på att de inte försöker luras, vi har en god relation.
Sammanfattning: grannen har rätt att ta bort grenen på egen bekostnad. Du har ingen skyldighet att vara med och betala.
Hur du sköter detta smidigast gentemot grannen är du nog bäst skickad att besvara själv. Det är ju fullt möjligt att grannen faktiskt tror att det är du som är skyldig att både ta bort grenen eller betala för det. Då kanske det handlar om att på ett smidigt sätt berätta vad som gäller. Om du ska vara med och betala en del av det beror kanske mest på om du tror att det är du som behöver någonting av grannen nästa gång.
Kanske ett erbjudande om att hjälpa till att göra ved av grenen och dela upp den mellan er när den väl är på backen. Då sparar kanske grannen en tusenlapp på arborist-kostnaden?
Hur du sköter detta smidigast gentemot grannen är du nog bäst skickad att besvara själv. Det är ju fullt möjligt att grannen faktiskt tror att det är du som är skyldig att både ta bort grenen eller betala för det. Då kanske det handlar om att på ett smidigt sätt berätta vad som gäller. Om du ska vara med och betala en del av det beror kanske mest på om du tror att det är du som behöver någonting av grannen nästa gång.
Kanske ett erbjudande om att hjälpa till att göra ved av grenen och dela upp den mellan er när den väl är på backen. Då sparar kanske grannen en tusenlapp på arborist-kostnaden?
Ja, första steget är så klart att prata med grannen, så vi bägge är införstådda med både önskemål, regler och "praxis". Jag har hittills skött alla våra träd själv, och det har grannen gjort med sina också. Jag kan inte heller påminna mig att grannen nämnt något om detta innan, även om de säger att de gjort det,så jag blev lite överrumplad när de plötsligt ringde och nämnde detta nu och 2000:-.
Men något gemensamt beslut för grannsämjans bästa får vi se till att det blir. Jag tror det är vad de vill också. Hälften var kan ju kännas rimligt.
Men något gemensamt beslut för grannsämjans bästa får vi se till att det blir. Jag tror det är vad de vill också. Hälften var kan ju kännas rimligt.
Redigerat:
Ja det är alltid knepigt med träd och grannsämja. Själv har jag varit väldigt tillmötesgående när grannen har vetat ta bort träd som står på vår tomt som har medfört olägenheter som t.ex. skugga, fukt osv. De har fått gå in och såga ner dem och ta bort dem själva. Döm till min förvåning när jag nu 12 år senare börjat få problem med ett av deras träd (asp) som fäller en h-lvetes massa löv i vår ena hörna. Det står 4 aspar i deras hörna och jag ville ta ner den närmast oss, som dessutom har en massa grenar som går in över på vår sida. Hade blivit urfult att ta bort bara grenarna, så det bästa är i mitt tycke att hela trädet åker, men fick bara som svar "glöm det, trädet ska stå kvar".
Så mycket var den grannsämjan värd. Så innan man leker välvillig granne, ta om möjligt reda på om dina tjänster i framtiden kommer bevaras av gentjänster, annars vad är grannsämjan värd?
/S
Så mycket var den grannsämjan värd. Så innan man leker välvillig granne, ta om möjligt reda på om dina tjänster i framtiden kommer bevaras av gentjänster, annars vad är grannsämjan värd?
/S
Det är ett problem att vissa tolka grannsämja på ett helt annat sätt...steve5432 skrev:Ja det är alltid knepigt med träd och grannsämja. Själv har jag varit väldigt tillmötesgående när grannen har vetat ta bort träd som står på vår tomt som har medfört olägenheter som t.ex. skugga, fukt osv. De har fått gå in och såga ner dem och ta bort dem själva. Döm till min förvåning när jag nu 12 år senare börjat få problem med ett av deras träd (asp) som fäller en h-lvetes massa löv i vår ena hörna. Det står 4 aspar i deras hörna och jag ville ta ner den närmast oss, som dessutom har en massa grenar som går in över på vår sida. Hade blivit urfult att ta bort bara grenarna, så det bästa är i mitt tycke att hela trädet åker, men fick bara som svar "glöm det, trädet ska stå kvar".
/S
Jag anser precis som du att man ger och tar... Det är så det fungerar enligt mig...
Okej jag kanske var lite väl positiv till grannsämjan... Så jag får dra ner det ett snäpp.... Man får försöka anpassa sig så man åtminstone inte blir ovänner. För jag tror att det är dumt å va ovän med sina närmaste grannar...
Förvisso så går det inte alltid att undvika... Man får vara rak i sin kommunikation...
Precis så Steve.
Därför känner jag att min granne bör liksom jag sätta ett värde på grannsämjan. Och därtill bör de sätta ett värde på att få bort grenen. Så att förvänta sig att jag ska ta hela kostnaden känns inte helt ok.
Nu ska jag prata med dem igen så vi reder ut detta tillsammans. De har kanske inte tänkt på att du är deras rättighet att ta ner grenen, men samtidigt inte min skyldighet att betala för det, om man säger så
Därför känner jag att min granne bör liksom jag sätta ett värde på grannsämjan. Och därtill bör de sätta ett värde på att få bort grenen. Så att förvänta sig att jag ska ta hela kostnaden känns inte helt ok.
Nu ska jag prata med dem igen så vi reder ut detta tillsammans. De har kanske inte tänkt på att du är deras rättighet att ta ner grenen, men samtidigt inte min skyldighet att betala för det, om man säger så
Kostnaden låter hög. Ungefär vad jag betalade för att ta ner en stor gran på min tomt inkl uppkapning av stammen.
Ska nu kapa 20 mindre och större träd på grannens tomt. De står i hans hörn precis mot min tomt. Han skiter i dem, men de täcker hela mitt trädgårdsland. Jag får kapa dem och betala för detta men det gör jag gärna
.
Ska nu kapa 20 mindre och större träd på grannens tomt. De står i hans hörn precis mot min tomt. Han skiter i dem, men de täcker hela mitt trädgårdsland. Jag får kapa dem och betala för detta men det gör jag gärna
Ja grannsämjan tycks inte vara värd särskilt.mycket för grannen i alls fall.Odjuret skrev:
Den som vill ha något gjort, betalar. Det är en bra utgångspunkt grannar emellan.
Detta är ett kärt ämne, som har stötts och blötts i flera hundra år. Nuhar man då skrivit in detta i jordabalken, där fler kloka gubbar och gummor har tänkt till. Då tycker jag det är klokt att hålla sig till detta, istället för att hitta på egna listiga kompromisser.
Om det blir bra, bjud grannen på fika istället.
Om det blir bra, bjud grannen på fika istället.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om nu reglerna är som jag läst här och i andra trådar, att grannen får ta bort grenen som sträcker sig in på sin tomt, efter att först erbjuda TS att ta bort den själv.
Hur kan det då bli så att TS ska betala för jobbet?
Hade grannen betalat och tagit bort grenen hade ju tråden varit löst, och varför skulle då enligt reglerna TS behöva ifrågasättas om grenborttagning överhuvudtaget? Som jag tolkar reglerna är det därför TS skyldighet att betala, annars hade det ju inte behövts frågas om något "lov"?
Hur kan det då bli så att TS ska betala för jobbet?
Hade grannen betalat och tagit bort grenen hade ju tråden varit löst, och varför skulle då enligt reglerna TS behöva ifrågasättas om grenborttagning överhuvudtaget? Som jag tolkar reglerna är det därför TS skyldighet att betala, annars hade det ju inte behövts frågas om något "lov"?
Du skall naturligtvis inte betala en krona för något grannen vill ha utfört och har nytta av. Du bör naturligtvis låta grannen gå in på din tomt och utföra eller få jobbet utfört av arboristen.
En intressant fråga är om en seriös arborist verkligen kommer att gå med på att kapa grenen?
Vi hade en arborist som fällde några träd åt oss. Jag frågade om han kunde kapa en gren på en ek som hänger ut över vårt garage. Fick ett blankt nej på den frågan med motiveringen att den var för grov (grövre än en arm) och han ville absolut inte befatta sig med den typen av "skadegörelse".
En intressant fråga är om en seriös arborist verkligen kommer att gå med på att kapa grenen?
Vi hade en arborist som fällde några träd åt oss. Jag frågade om han kunde kapa en gren på en ek som hänger ut över vårt garage. Fick ett blankt nej på den frågan med motiveringen att den var för grov (grövre än en arm) och han ville absolut inte befatta sig med den typen av "skadegörelse".
Orkar inte läsa alla inlägg, men om man sågar bort en gren på en ek så blir det många nya grenar och mycket nya blad som sitter kvar tills dom nya "puttar bort" dom på vår/försommar, eftersom eken är relativt sen av sig jämfört med andra träd. Så lövproblemet flyttas enbart från höst till vår/försommar, dessutom så spelar en gren på en stor ek ingen som helst roll för antalet löv i hängrännor mm. Jag har själv ett flertal stora ja till och med mycket stora ekar på min fastighet så det händer att jag får rensa hängrännor mer en en gång per dag om det inte blåser riktigt bra när det är dags och det har det nyss gjort så i år slapp jag det helt tror jag.Sedan till kostnaden så låter det helt orimligt att det skulle kosta 2000 kr för en gren om den nu inte är stor som ett helt träd, och vem är det som sagt det till dig är det arboristen själv. Det kanske är dags att testa den goda grannsämjan, genom att fråga den som är tänkt att göra jobbet angående kostnaden, som dessutom tillhör beställaren av jobbet inte träd ägaren om det inte är samma person.