Hej tillsammans.

Jag har en stor björkträd framför mitt hus. En arborist tittade på den. Han säger, att den är försvagad och man ser övervallningen att den försöker läka splittningen, samt att den är mörken. Men finns ju inga garantier, den kan mycket väl stå pall i många år framöver genom flertal stormar. Men hade det varit sitt träd så nära huset hade han tagit ned det.

Alternativt att man kapar det kortare. Fördelarna blir ju att man får bort vikt samt att det inte riskerar att falla på huset. Dock ju mer man tar/grövre man tar bort på en björk dessto mer förkortar man livslängden. Men samma sak där, finns inga garantier, den kan vara helt död nästa år efter beskärningen eller står den i 15 år till och blåmstrar.

Hur skulle ni göra?

• 44de6199-8725-4648-91c1-162c3cce3e00.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyssna på arboristen och ta ned det. Välj annat nytt vårdträd - även om jag tycker björken är fin på just din plats.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Enig med arborist och Yonna. Om det börjar bli dåligt och riskerar att falla på hus, är det inte mycket att fundera på tyvärr. Att stympa det för att skjuta fram det oundvikliga känns bara fel och en björk är fel träd för det ingreppet.

Det ser inte ut att krävas så mycket för att få det lilla huset att falla omkull, så ge inte björken chansen till att falla på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.