Smart produkt, men jag vågar knappt tänka på hur mycket min hund hade gluffsat i sig av rabatten om vi lade fårull i den hahahah

• Gilla
anthill
  • Laddar…
Googlade lite snabbt och såg att det säljs i 800g förpackningar. ???
Jag som har lerjord och gärna vill få den lite luftigare hade gärna köpt en halv pall, men det finns kanske inte i bulk förpackning?

//AA

Jag vet inte, men tänker att ull är väldigt lätt, så 800 g är mycket?

S saiter skrev:
Jag som har lerjord och gärna vill få den lite luftigare hade gärna köpt en halv pall, men det finns kanske inte i bulk förpackning?

//AA
Ull i lera känns som att du kan få utmärkt fiberarmerad sten...

Kanske köra ner lika delar träflis och lite hönsgödsel? Visst, lite ullpelkets också, för all del 👍

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
S saiter skrev:

//AA
Betydligt billigare att göra egen kompost. Helt gratis faktiskt om du väljer att kompostera i en hög.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag vet inte, men tänker att ull är väldigt lätt, så 800 g är mycket?
Nej det är ihoppressat och säljs i små påsar.
Kul produkt men inte realistiskt vare sig ekonomiskt eller miljömässigt (med all transport och förpackningsmaterial).

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag har experimenterat med vattenhållande odlingssubstrat (jord) och att blanda rejäla mängder hästgödsel, kompost, löv- eller ormbunkskompost i jorden är strålande. På landet odlar jag i stora lådor i vilka jag blandat lika delar hästgödsel och löv/ormbunkskompost. Det håller vatten som en svamp och jag testodlade sallat förra året. Vattnade med kanna (enbart med kanna) vid plantering och sedan endast fyra gånger under hela odlingssäsongen.

Sedan tillför jag potatisskal, äppelskrottar och kaffe mm till jordblandningen vilket piggar upp maskarna och ger lite näringstillskott. (Gräver ner detta emellan växterna.)

I år är det nytt experiment i nya lådor. Hästgödsel och förmultnar sågspån (vi har en gammal såg som granne) är huvudkomponenterna. Eftersom hästgödslet var gräsligt torrt drog jag ut slang (väldigt besvärligt för vi har ingen utkastare) och blötte ner gödseln först. Spånet var blött för det har legat ute. Har satt 3 kg potatis som testgröda. Kommer bara vattna med kanna hädanefter. Och inte så ofta.

Perenner som växer i blandning nr ett har fått vatten med kanna en ggn i år pga torka men förra året vattnade jag endast vid plantering.

Just det slutklämmen. Allt detta har jag tillgång till gratis. Vi har ofta mer resurser än vi tror i trädgården utan att köpa en massa dyra produkter.

• Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.