873 läst ·
8 svar
873 läst
8 svar
Grön trädgård trots vattenbrist med smart bevattning och ullpellets
På konsumentens sida
· 3 625 inlägg
Här ger trädgårdsmästaren Caroline sina bästa tips om hur du planterar och bevattnar smart när det är torka och brist på vatten.
Du kan läsa artikeln här: Grön trädgård trots vattenbrist med smart bevattning och ullpellets
Du kan läsa artikeln här: Grön trädgård trots vattenbrist med smart bevattning och ullpellets
Googlade lite snabbt och såg att det säljs i 800g förpackningar. ???
Jag som har lerjord och gärna vill få den lite luftigare hade gärna köpt en halv pall, men det finns kanske inte i bulk förpackning?
//AA
Jag som har lerjord och gärna vill få den lite luftigare hade gärna köpt en halv pall, men det finns kanske inte i bulk förpackning?
//AA
Administrator
· Skåne
· 8 672 inlägg
Jag vet inte, men tänker att ull är väldigt lätt, så 800 g är mycket?
Ull i lera känns som att du kan få utmärkt fiberarmerad sten...S saiter skrev:
Kanske köra ner lika delar träflis och lite hönsgödsel? Visst, lite ullpelkets också, för all del 👍
Betydligt billigare att göra egen kompost. Helt gratis faktiskt om du väljer att kompostera i en hög.S saiter skrev:
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag har experimenterat med vattenhållande odlingssubstrat (jord) och att blanda rejäla mängder hästgödsel, kompost, löv- eller ormbunkskompost i jorden är strålande. På landet odlar jag i stora lådor i vilka jag blandat lika delar hästgödsel och löv/ormbunkskompost. Det håller vatten som en svamp och jag testodlade sallat förra året. Vattnade med kanna (enbart med kanna) vid plantering och sedan endast fyra gånger under hela odlingssäsongen.
Sedan tillför jag potatisskal, äppelskrottar och kaffe mm till jordblandningen vilket piggar upp maskarna och ger lite näringstillskott. (Gräver ner detta emellan växterna.)
I år är det nytt experiment i nya lådor. Hästgödsel och förmultnar sågspån (vi har en gammal såg som granne) är huvudkomponenterna. Eftersom hästgödslet var gräsligt torrt drog jag ut slang (väldigt besvärligt för vi har ingen utkastare) och blötte ner gödseln först. Spånet var blött för det har legat ute. Har satt 3 kg potatis som testgröda. Kommer bara vattna med kanna hädanefter. Och inte så ofta.
Perenner som växer i blandning nr ett har fått vatten med kanna en ggn i år pga torka men förra året vattnade jag endast vid plantering.
Just det slutklämmen. Allt detta har jag tillgång till gratis. Vi har ofta mer resurser än vi tror i trädgården utan att köpa en massa dyra produkter.
Sedan tillför jag potatisskal, äppelskrottar och kaffe mm till jordblandningen vilket piggar upp maskarna och ger lite näringstillskott. (Gräver ner detta emellan växterna.)
I år är det nytt experiment i nya lådor. Hästgödsel och förmultnar sågspån (vi har en gammal såg som granne) är huvudkomponenterna. Eftersom hästgödslet var gräsligt torrt drog jag ut slang (väldigt besvärligt för vi har ingen utkastare) och blötte ner gödseln först. Spånet var blött för det har legat ute. Har satt 3 kg potatis som testgröda. Kommer bara vattna med kanna hädanefter. Och inte så ofta.
Perenner som växer i blandning nr ett har fått vatten med kanna en ggn i år pga torka men förra året vattnade jag endast vid plantering.
Just det slutklämmen. Allt detta har jag tillgång till gratis. Vi har ofta mer resurser än vi tror i trädgården utan att köpa en massa dyra produkter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden