Hej alla,
Behöver lite tips om hur man skall gå tillväga med vårt lilla fasadbyte
Vi har ett gammalt uthus som består av pannrum, ett par garage, hönshus, samt en lägenhet. Häromdagen gick en mamma med sin femåtiga dotter förbi, varpå dottern utbrast. "Mamma, stackars de som bor i det där rucklet, de måste vara jättefattiga." Då kände jag att det var dags att göra något åt denna skamfläck. Det är ett gammalt putsat tegelhus från urminnes tider där putsen delvis har trilla ner delvis genom åren blivit lagad. Min tanke är att klä huset med likadan panel som är på boningshuset. Jag har inte tänkt att isolera.
Nu till frågorna.
1. Behöver man någon fuktspärr mellan den gammal putsen och träpanelen?
Jag tänkte använda en 45x45 läkt till den stående panelen.
2. Behöver man ta bort den gamla putsen?
3. Vad använder man för typ av skruv till regelverket?
Teglet är väldigt mjukt och poröst.
4. Skall man skruva eller spika panelen?
Ser tacksamt och med stort intresse fram emot någon kommentar.
Trevlig helg