2 294 läst ·
51 svar
2k läst
51 svar
TP Link AX1500 Mesh istf "vanlig" Netgear med extender ?
Hej, ang (1) så föredrar jag att jobba med trådat till mina servrar, arbets-PC:n (skyfflar mycket filer ibland) och jag har dragit kabel före det alla går till "gammel-routern" direkt som sedan är kopplad till Teila-boxen. Har Norton 360 på mina PC burkar för intrångsskydd ang (2) så är det en switch från en av DECO-burkarna på mellanvåningen där jag kopplat in min SonosZP (derass mystiska nätverksgrunka), en Telldus Stick för att styra 20 belysnings-pluggar och även min nya leksak en Plejd Gateway - allting trådat. Kört allting ett par dagar nu och det funkar bra. Provar att göra nätverksoptimering ibland (intereferens) och då byter DECO:n kanal då och då, men det är säkert grannarnas som stör. Har nedgraderat min fiber till 100 MB då vi bara är två i hushållet men den visar ändå 150 på Bredbandskollen. Det som är lite skumt är att på DECO appen så "syns" inte längre mina trådade devides under (2) ovan, men de funkar fortfarande finfint - innan jag satte burken i AP mode så dök alla Sonos, Telldus mm upp som connected. Men det är lite överkurs för mig. Allting pratar med alla så so far, so good.
Ah, då förstår jag. Genialt att lägga de verkliga högprio-sakerna före deco. Har inte tänkt på det viset. (än). Angående att Decoenheten (på sin "karta") inte ser vissa enheter verkar skumt. Dessa är alltså trådade och ligger anslutna "efter" en deco-enhet? Då borde enheterna synas. Jag har några enheter kopplade på det viset (shelly ocgh homey) och dessa syns i deco-appen. Men eftersom det funkar hos dig är det bra ändå antar jag.O olof63 skrev:Hej, ang (1) så föredrar jag att jobba med trådat till mina servrar, arbets-PC:n (skyfflar mycket filer ibland) och jag har dragit kabel före det alla går till "gammel-routern" direkt som sedan är kopplad till Teila-boxen. Har Norton 360 på mina PC burkar för intrångsskydd ang (2) så är det en switch från en av DECO-burkarna på mellanvåningen där jag kopplat in min SonosZP (derass mystiska nätverksgrunka), en Telldus Stick för att styra 20 belysnings-pluggar och även min nya leksak en Plejd Gateway - allting trådat. Kört allting ett par dagar nu och det funkar bra. Provar att göra nätverksoptimering ibland (intereferens) och då byter DECO:n kanal då och då, men det är säkert grannarnas som stör. Har nedgraderat min fiber till 100 MB då vi bara är två i hushållet men den visar ändå 150 på Bredbandskollen. Det som är lite skumt är att på DECO appen så "syns" inte längre mina trådade devides under (2) ovan, men de funkar fortfarande finfint - innan jag satte burken i AP mode så dök alla Sonos, Telldus mm upp som connected. Men det är lite överkurs för mig. Allting pratar med alla så so far, so good.
Jag antar att din "inkommande router" måste dela ut ip-adresser inom en viss rymd av ip-adresser. Och att en adress inom denna rymd delas ut till deco-enheten (decos huvudenhet). Denna delar sedan ut ip-adresser till alla underordnade enheter. Jag kan eventuellt se ett problem om adressrymden (intervallet av ip-adresser) som "inkommande router" delar ut, helt eller delvis, överlappar den adressrymd som deco-enheten delar ut. Fråga: 1) Har du varit tvungen att hålla isär dessa olika adressrymder eller funkar det bara ändå? Jag frågar därför att jag kanske ska dela mitt nät precis som du gjort och kanske inte behöva uppfinna hjulet på nytt.
2) När routrarna delar ut ip adresser igen (vilket de gör med jämna mellanrum), har du varit tvungen att ställa in så att vissa enheter alltid får samma ip-adress? (så som jag var tvungen med min skrivare).
MVH
Hade du valt samma ip-nät(ip adress range) för ditt Deco Mesh nät som du hade i din gamla router och låst printern IP-adress till samma IP som den hade innan hade du inte behövt installera om printern.B Blueeye skrev:
👍 (Varför decomesh paket eventuellt inte tar sig igenom vissa switchar kan låta skumt, men beror på isf på att den blockerar något protokoll och slänger paketen. Mesh lösningar är proprietära).B Blueeye skrev:
Ett LAN, IP-nät.O olof63 skrev:
Det är väl rimligt att trådade enheter syns i routern, men att enheter anslutna via WiFi-radion i meshsystemet syns i meshsystemet (Appen).B Blueeye skrev:Ah, då förstår jag. Genialt att lägga de verkliga högprio-sakerna före deco. Har inte tänkt på det viset. (än). Angående att Decoenheten (på sin "karta") inte ser vissa enheter verkar skumt. Dessa är alltså trådade och ligger anslutna "efter" en deco-enhet? Då borde enheterna synas. Jag har några enheter kopplade på det viset (shelly ocgh homey) och dessa syns i deco-appen. Men eftersom det funkar hos dig är det bra ändå antar jag.
Visserligen kan paketen passera över meshwifi men för routern och klienten så ser paketen ut att gå över tråd via en eller flera switchar.
Samma GUI-sida i en WiFi-router brukar visa IP adresser, trådat/WiFi, hastighet.
Tar man bort DHCP servern (AP mode) blir det kanske svårt att implementera. Varje AP känner dock till sina anslutna klienter.
Hur ser det ut i Deco appen?
Man ska bara ha en router om man inte har speciella krav som man löser mer flera routrar.B Blueeye skrev:
Det finns bara en DHCP server och den sitter i routern. Mastermeshnoden är omkonfigurerad till Access Point mode. Då stängs routingfunktioner och dess DHCP server av.
Klientens ipadressbegäran som tas emot i någon meshnod skickas till vidare till DHCP servern i routern.
Man har bara en DHCP server i ett LAN.
TS fick ju problem med två routrar.
Däremot kan man ha många SSID, tex ett för 2,4Ghz och ett för 5Ghz, på samma LAN (IP nät).
Deco nätet här är lika dumt som en switch avseende DHCP och adresser.B Blueeye skrev:
Flera routrar kan inte ha överlappande ip ranges.B Blueeye skrev:Jag kan eventuellt se ett problem om adressrymden (intervallet av ip-adresser) som "inkommande router" delar ut, helt eller delvis, överlappar den adressrymd som deco-enheten delar ut. Fråga: 1) Har du varit tvungen att hålla isär dessa olika adressrymder eller funkar det bara ändå? Jag frågar därför att jag kanske ska dela mitt nät precis som du gjort och kanske inte behöva uppfinna hjulet på nytt.
TS har bara en router, ett LAN.B Blueeye skrev:
DHCP servern "lånar ut" ip adresser en viss tid. När det är dags för att förnya ip adressen ska klienten begära att få förnya adressen och då få samma ip-adress.
Jag rekomenderar att man låser IP till MAC adress på grejer som inte ska byta adress tex printer, Telldus Net (kan skapa problem annars). Då kan man "lätt" sätta samma adress om man byter router.
😀 Hoppas det inte blev rörigt.
Hej, lite rörigt för mig som inte är tekniker, men tror jag hänger med, det är en enkel Switch som hänger trådad på DECO masterburken, men den är som sagt i AP mode så som ni båda skriver konkurrerar den inte med min "gamla" router (r7000) som delar ut IP-adresserna om jag förstår det rätt till "alla" klienter oavsett om de är trådade (direkt) eller indirekt via DECO-AP:n - verkar funka fint i vilket fall som helst men vill jag se vilka klienter som är uppkopplade behöver jag logga in mig på gammel-routern (där trådat inkl DECO också tråded) syns samt DECO-appen där jag får upp alla som ansluter via radio.
Man kan inte få allt när man blandar produkter av olika brands och produktserier.
Vet inte hur routern i en X10 burk står sig mot en Nighthawk…
Gamingrouters kan ha lite extra finnesser, X10 har modernare chip men är inte högpresterande…
Blir det några Heath Maps i helgen?
Vet inte hur routern i en X10 burk står sig mot en Nighthawk…
Gamingrouters kan ha lite extra finnesser, X10 har modernare chip men är inte högpresterande…
Blir det några Heath Maps i helgen?
Klicka här för att svara