Världsklass, den skall jag labba runt lite med - stort tack.

Ny fråga; när jag kopplade om "alla" enheter till min nya DECO så har jag fortfarande ett par fasta PC i den gamla netgear-routern, dit har jag också anslutningen till Telia fibergateway som är kopplad bl a till en av DECO-burkarna. När jag släckte ned gamla wifi-routern "hårt" slutade en av mina trådlösa skrivare att funka när jag försöker skriva ut från en PC ansluten med fast kabel. Några idéer hur jag kan få "liv" i den igen och alltså köra ethernet fast anslutning från PC:n (utan att använda wifi-anslutningen) när skrivaren numera kopplar upp sig på DECO-nätet ? Jag kan se den i ansluta devices listan där men fattar inte varför den inte dymker upp i min Windows device-listan på PC:n...

Tack för alla tips

När du flyttade printern från ena till andra routern bytte den LAN och är då inte längre åtkomlig samt att den fått ny adress.

(Kabel eller wifi spel ingen roll, men skiftar du så byter den IPadress pga wifi och kabel har olika MAC (fysisk media adress)).

Windows drivrutiner brukar kräva att du "installerar" en ny printer (inte installera om drivrutinerna men leta upp en ny printer).
För drivrutinerna ska söka och hitta printern behöver PC och printer ligga på samma LAN, dvs samma router. WiFi eller kabel spelar ingen roll..

Din gamla ligger kvar i PCn med den adress som den installerades med när den fick IP adress från gamla routern.
Så hade du inte flyttat printern utan flyttat PC till en annan router kunde printern fungerat om du bara stängt av brandvägg och satt upp routing förstås. Så är det tänkt att fungera..

Så lösning
A) för att slippa byta IPadress på printern kan man sätta samma IP nät,
tex 192.168.1.0, (192.168.1.0-192.168.1.255)
på X10'ans router/Mesh nät som man hade på sin gamla router, men då måste gamla routern bort (eller byta IP nät/range på den också).

B) Låta X10’ans nya Mesh nätet jobba i Access Point mode och behålla gamla routern och låta den sköta
NAT/brandvägg och
DHCPserver(dela ut IPadresser).

C) Stänga av NAT i X10’an, sätta upp routing,
Lite hyss kan krävas för att installera om printern på PCn så den har printerns (nya) IP adress.

P.S: Var det inte nån som varnade för dubbla routrar. 😇
Jag har bytt router många gånger men har kvar samma namn på Wi-Fi och IP nr på printern.
Jag tycker man ska låsa IP till MAC adress i routerns DHCP server för tex printer så den får samma ip i nya routern(X10) som gamla.

Ahh såklart, där har du förklaringen - tack. Blir lite nätverksjobb då när jag kommer hem nästa vecka, går ju att "fuska" också och koppla PC:n direkt på DECO:n och nya LAN:et där även printer trådlöst kopplar upp sig (snällt), men då får jag aldrig samma bandbredd som med kabeln.. Luktar dock lite överkurs, men jag skall ju ha nåt att pyssla med i oktober också - tack för bra uppslag :)

Skulle jag beställa mig nu så lutar det åt att använda DECO som en multi-nod Access Point, och så kör jag IP adressutdelningen, WAN-kopplingen (Telia) via den gamla burken (utan radio), men känner att det var så länge sedan jag satt och harvade i routing-setups så jag behöver förkovra mig lite först.

Tack så länge :)

Kom på en fråga jag kunde inte hålla mig, jag har ju DECO:n (en master, två slavar) där mastern är kopplad med ethernetkabel till den "gamla" routern. Skulle det alltså funka om jag switchar om DECO Mastern till AP mode och så sköter gamla routern om all adresskonvertering, utdelning av IP mm till Telia-WAN ?

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Kom på en fråga jag kunde inte hålla mig, jag har ju DECO:n (en master, två slavar) där mastern är kopplad med ethernetkabel till den "gamla" routern. Skulle det alltså funka om jag switchar om DECO Mastern till AP mode och så sköter gamla routern om all adresskonvertering, utdelning av IP mm till Telia-WAN ?
Jepp, nu har du förstått. 😀

deömmigt, vet inte om jag kan hålla mig en vecka…

är x10 satelliterna i dialog med mastern eller måste jagstälka om alla tre burkarna ?

Vet ej, meshdelen behöver inte nollställas för att byta mode... men stora AI gurun tror allt rensas. Jag är för lat för att kolla manualen.

Nu har du gjort installationen en gång tar det väl inte så lång tid att göra om i fall parning och inställningar raderas.

Många routrar behåller inställningar som är lagrade permanent när man byter mode (router/AP) även om du kanske får mata in Nätverksnamn och password igen.

I princip är det inget som hindrar att ditt nya WLAN med meshteknik hanteras/routas med din gamla router.

Då skall jag prova det - tack för info, min gamla router delar ut IP från 10.0.0.1, den nya tror jag har detaulf 192.168.1.1 - behöver jag ändra eller kommer DECO:n att ta 10-serien tror du ?

Redigerat:
Jodo, funkade direkt, men nu kommer "alla" anslutningar upp som "Wired" i gamla routerns anslutningstabell, hursomhelst så är allting kosher - alla DECO har också efter omstart bytt utdelad IP
till den gamla routerns IP adressering.

Återstår ett litet bekymmer och det är att DECO säger att "Backflow channel is low capacity", vad menas med det ? Den enda kabeln jag har in i min DECO är den som går från gamla routern till DECO mastern via en lite enklare TP-link switch med 4-portar, allting skall vara 100 MB eller 1GB (även gamla routern) och det verkar ju funka så jag undrar om det inte är något annat än patchkabeln.

O olof63 skrev:
Jodo, funkade direkt, men nu kommer "alla" anslutningar upp som "Wired" i gamla routerns anslutningstabell,
Ja, det är förstås lite tråkigt, fast sant utifrån vad gamla routern ser.
Nackdelen med att inte köra med saker avsedda att integreras och från samma tillverkare.

Kan du se anslutna enheter i Decco Appen eller försvann infon om radio / WiFi iom med DHCP servern försvann?
O olof63 skrev:
hursomhelst så är allting kosher - alla DECO har också efter omstart bytt utdelad IP
till den gamla routerns IP adressering.
Förväntat..
O olof63 skrev:
Återstår ett litet bekymmer och det är att DECO säger att "Backflow channel is low capacity", vad menas med det ?
Inte Backbone Channel?
Varför inte lägga upp en bild. 😛
O olof63 skrev:
Den enda kabeln jag har in i min DECO är den som går från gamla routern till DECO mastern via en lite enklare TP-link switch med 4-portar, allting skall vara 100 MB eller 1GB (även gamla routern) och det verkar ju funka så jag undrar om det inte är något annat än patchkabeln.
Så nu kör du inte med kabel mellan mesh(fd)master och en av mesh noderna?
Fysika, praktiska begränsningar?
Eller slutade kabeln funka i AP mode?
Kolla på portarnas ledindikator vad det blivit för hastighet.

Har inte Decco Appen nån fin grafisk översikt över Meshnätet?

Har du testat vilken fart du får i meshnätet ansluten på olika platser?

O olof63 skrev:
Återstår ett litet bekymmer och det är att DECO säger att "Backflow channel is low capacity", vad menas med det ?
Jag tänkte det var ett nytt bekymmer. Hade du det innan också?

Hej jo nu rullar det finfint, abackroom channel är rättbenämning, men den koden är bortblåst nu, liksom alla fasta anslutna enheter som min sonos som går,via deras lilla ZonePlayer box (eget nät) - speeden också bra, typ 150 upp och ned så skall sluta plåga foru et med alla rookiefrågor. TP Dco känns bra och stabil. även lättinstallerad :) Tack för bra gjälp

här är bilden

• Appskärm som visar Wi-Fi-inställningar med nätverkshastighet, online-klienter och enheter i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen fara. Rokiefrågor kan hjälpa andra, men intressantast tycker jag är vad X10’an presterar.
Dina erfarenheter bli liksom en Review för andra.

Såg ett youtube klipp där en yrkesutövande nätverkstekniker försökte installera X10’or som Accesspunkter i ett företags nät.
Han fick ge upp fastän han inte var rokie. (Trafiken tog sig inte igenom deras switch).

Och hur roligt är det att mecka hemma och när det strulat så läser man TP-links egna support forum men inte ens de kan (eller vill) kan förklara hur grejerna fungerar och de använder inte varken vedertaget språkbruk, tekniska termer, eller ritar tydliga begripliga bilder. 🤯🤬

TP-Link gör en del bra och prisvärda grejer, men de har också gjort produkter som krånglat.
Deco verkar ha övergått till en mogen produktserie.

• Gilla
olof63
  • Laddar…
Fråga: 1) Varför vill du ha kvar din gamla router. 2) Varför har du en switch mellan gamla routern och Decoenheten? Huvud-decon kommer att fungera som router för hela ditt nät. Så att låta vissa anslutningar smita förbi deco-systemet menar jag är ytterst tveksamt. (Om någon har synpunkter på detta lyssnar jag gärna)

Själv har jag 6 decoburkar. 5 av dem anslutna med kabel. Två av de kabelanslutna är för utomhusinstallation.
Min skrivare var jag tvungen att helt avinstallera och sedan installera den igen. Efter det gick jag in via deco-appen på min mobil och ställde in så att skrivaren i fortsättningen alltid fick samma ip-adress. Funkar klockrent.

Jag har en switch i nätet på grund av att det skulle vara för krångligt att dra fram flera kablar till den platsen. Switchen är EFTER deco-burken. Funkar helt problemfritt.

Alla anslutna enheter får samma SSID oberoende av via vilken nod de kopplar upp sig. Gästnätverket får ett eget SSID men även det är tillgängligt från alla deco-burkar.

Nätet funkar helt problemfritt. Jag har även lärt mig hur man byter namn på noderna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.