fick installera om min Sonos också, den låg kvar och sökte på den gamla routern innan jag stängde av radion, men nu är den uppe igen.

Spännande,
Sonos i ett Mesh Wi-Fi ,
men får du bara till bra Wi-Fi prestanda funkar det säkert fint.

Tänk tredimensionellt.
Två väggar eller ett golvbjälklag kan gå bra utan att dämpa radiosignalen allt för mycket och ge bra hastighet.
En meshnod/accesspunkt ska sitta (mitt) emellan föregående meshburk och enheterna. Den gör tex inte mycket nytta bredvid TVn för då kunde ju TVn lika gärna ansluta direkt till noden längre bort.

Fösta Meshnoden, meshroutern/master, kan du flytta lite till en plats som ger bättre radioegenskaper än precis vid inkommande fiber om du drar två kablar, en WAN och en LAN.
Har du bara Wi-Fi i anslutna enheter annars? Inget kabelanslutet?

Med 3 meshnoder ska det vara svårt att misslyckas. 😉

jag har en hel del trådat till en TV, fasta datorer och även en Sonos-brygga (vet inte om den är i funktion längre) från den gamla routern som inte sänder ut någon radio längre - tänkte låta dessa vara så länge - ingenting slår en fast e-net lina, oavsett vad reklamen säger. Skall prova att flytta den x10 burken som inte har kabelanslutning och sätta den på andra sidan (inomhus) för att se om det blir något skillnad. VOre ju kul att ha någon app som kan mäta optimal placering...

Hittade en liten optimeringsfunktion också i Appen, vet inte om det blir någon skillnad med den hittade lite interferens (?) och sedan var den nöjd ("Du har ett perfekt wireless nät) :-)

Någon som testat Utomhus-Deco förstärkaren ? Rejäl slant men visst hade det varit kul med typ 200 m täckning på eget WAN :-)

Hmm, nåt knas fortfarand med mina x10 och "gamla" routern där jag trodde jag stänge av radion (NetGear R7000) Nighthawk. Jag vill ha den igång men inte att den sänder ut radio för wifi, kryssare då bort "BRoadcase SSID" men när jag tittar i connected devices så finns ett par SOnos och någon printer fortfarande där. Skumt. Gissar att det är därför som min Sonos surar.

Fråga; visst använder Sonos:arna (gamla modellen) ett helt eget nätverk ? Har även en Sonos Bridge som jag kopplade till den gamla routern ovan, skall prova att koppla in den i en av x10:or istället.

O olof63 skrev:
Hmm, nåt knas fortfarand med mina x10 och "gamla" routern där jag trodde jag stänge av radion (NetGear R7000) Nighthawk. Jag vill ha den igång men inte att den sänder ut radio för wifi, kryssare då bort "BRoadcase SSID" men när jag tittar i connected devices så finns ett par SOnos och någon printer fortfarande där. Skumt. Gissar att det är därför som min Sonos surar.

Fråga; visst använder Sonos:arna (gamla modellen) ett helt eget nätverk ? Har även en Sonos Bridge som jag kopplade till den gamla routern ovan, skall prova att koppla in den i en av x10:surprised:r istället.
Nej, stänger du av BSSID blir namnet bara ”osynligt” men Wi-Fi’t finns ändå kvar.
Hade du konfigurerat Master Mesh noden till att inte vara router så borde Sonosarna fungerat ändå eftersom de då suttit på samma LAN.

Typ här någonstans i menyerna bör du stänga av radion.

Netgear router inställningar med val för att aktivera eller inaktivera trådlös radio under avancerade inställningar för 2.4GHz och 5GHz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

precis vad jag gjorde, men kommer inte ihåg var man kopplar bridgen ? skall den inte vara på samma wireless som x10 ?

Vilket av mina inlägg svarade du på nu…?
Det räcker inte att stänga av BSSID

Netgear routerinställningar, 2.4GHz och 5GHz trådlösa nätverk, SSID-sändning aktiverad, säkerhet WPA2-PSK [AES], lösenord "brightsocks985".
Skapa konto

O olof63 skrev:
precis vad jag gjorde, men kommer inte ihåg var man kopplar bridgen ? skall den inte vara på samma wireless som x10 ?
Ah, du kopplar in sonosbridgen på X10’ans LAN så Sonsoarna hittar den.
Fast då kanske du behöver en switch eller så ställer du den bara intill en X10 med en ledig LAN port bara.

tack precis fixatdet nu har jag två sonosar som envisas med att koppla upp sig mot den gamla routerns wifi…

hmm,skumt min login-meny för R7000 ser annorlunda ut än den du postade skärmklippet ifrån - @ Blackarrow, tack för tipsen så återkommer jag i morgon när jag fiskat lite vidare kring detta. Fick i alla fall upp fyra av sex Sonos enheter när jag kopplade in x10 istället för den trådade routern på Sonos-enheter.

NU kom jag vidare; Netgear routern kan man inte stänga av radio via webgränssnittet, så det finns en knapp på routern - det är fixat nu. Haft strul med att få igång min Sonos igen efter bytet, men nu har jag ju en gammal Sonos-anläggning med en Sonon Bridge - den var felaktigt kopplad med kabel till "gamla" routern, fixat nu. Jag har alltså kopplat in Sonos Bridge till Deco-nätverket via en liten switch som jag satte i en av x10 boxarna. Får se hur det utvecklar sig närmaste dagarna.

Spaning 1; vet inte om de där x10 boxarna har så fantastisk räckvidd som jag trodde, men utomhuskamerorna på fasaden hittade i alla fall rätt efter ett tag. Hittills ingen stor skillnad som jag märkt, men nu blir det testkörning närmaste veckan.

Det går nog och när du stängt av i webguit kan du inte sätta på WiFi av misstag med knappen.
Jag har ju ingen Nighthawk router utan tog som exempel GUIt från en Netgear GUI-emulator på nätet, mest för att ge dig en hint om hur inställningarna du skulle ändra kunde se ut. 🤪

Jag hade nog satt Netgear WiFi's namn på Meshnätet och ändrat gamla WiFit till nått annan namn och annan kanal om jag inte lyckats stänga av radion.

Kan väl tycka att med 3 st X10’or borde det gå att få till ett bra WiFi. Hastighetsklass AX1500 betyder 300Mbit/s 2,4Ghz + 1200Mbit/s enl AX på 5Ghz. Då är det väl inte värsta chipsen som använts.

Men kika på placering och hur bra täckning du har.

Två appar jag rekommenderar.
Wifi Analyser (free) som visar signalstyrka, kanal mm och
WiFi Heat Map (by Meter.net) där du kan går runt klicka på skärmen för att sen se hela ditt näts täckning färgsatt.

Man tar lämpligen ett foto på husritningen och lägger som bakgrund.
Sen väljer man WiFi mm, går runt och trycker på ritningen/skärmen för att göra mätningar på olika positioner.

Tex har jag två roamande AP (Unifi).
Grönt är vid mitt kontor där en AP sitter. Rött är i garaget 5 väggar bort.
Värmekarta som visar WiFi-signalstyrka med färger från rött till grönt; siffror indikerar dB-värdet på olika punkter.
Skapa konto

APn i pannrummet sitter mer centralt i huset. Väljer jag dess MAC adress är man att den täcker ganska bra ensam.

Färgkodad karta över WiFi-signalstyrka, med värden från -46 till -63 dBm, visar täckning för nätverket ASUS_5G i ett område.
Skapa konto

Språket eller tekniska termerna är väl inte helt korrekta, men hyffsat enkel app.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.