B Bästerortarn skrev:
Halvrätt och halvfel.

Zeoliter är ett mineralämne som används som mjukgörare i tvättmedel. Det började användas i tvättmedel som ett alternativ till fosfater som numera är förbjudna. Dom har ingen vitgörande effekt. Du har rätt i att zeoliter är ett gissel då det har en förmåga att klegga och sätta igen ledningar, rör etc. I tvättmaskiner som numera är mycket vattensnålare än tidigare så är det direkt dumt att använda. Man hör/läser ofta om tvättmaskiner som börjat lukta unket och det brukar bero på en kombo av zeoliter, vattensnåla tvättmaskiner, snabbprogram och fegtvättande. Fegtvättande på så sätt att folk numera verkar tvätta ALLT på 40 grader. Bakterier dör inte vid så låga temperaturer. Zeoliter är dessutom anledningen till att ren tvätt kan damma så förbannat.

Det är tyvärr inte bara paralellimporterade tvättmedel som innehåller zeoliter utan nästan allt pulvertvättmedel som du hittar i dagligvaruhandeln innehåller zeoliter. Ett tips är ICA Basic som jag har använt i många år. Effektivt, drygt, milt parfymerat zeolitfritt och som en kul bonus .... snorbilligt.

Anledningen att man inte ska köpa direktimporterat tvättmedel är primärt att det inte är miljömärkt och att det kan innehålla ämnen som inte är tillåtna här. Dessutom brukar det vara falsk ekonomin att köpa det "billiga" direktimporterade tvättmedlet att det inte är speciellt koncentrerat.
Eller så gör man som jag använder flytande tvättmedel. De löser upp sig mycket lättare. och ser till att tvättmaskinen mår lite bättre.
Om de importerade är miljövänliga eller inte beror mycket på var de importeras ifrån.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så gör man som jag använder flytande tvättmedel. De löser upp sig mycket lättare. och ser till att tvättmaskinen mår lite bättre.
Om de importerade är miljövänliga eller inte beror mycket på var de importeras ifrån.
Om man hittar något som man gillar så ja absolut. Jag upplever dock att det generellt blir sämre resultat med flytande tvättmedel och hittills har jag inte hittat något som både tvättar bra, inte är kraftigt parfymerat och är rimligt prissatt. Eller jo, ICA's Skona var helt ok ända tills dom ändrade formula och tillverkare och nu är det skit.

Men som sagt, jag är skitnöjd med ICA Basic pulvertvättmedel och det finns andra bra alternativ även om dom är dyrare så jag klagar inte. Och jag har aldrig haft några problem med igenkläggad maskin/rör eller illaluktande maskin sedan jag bytt tvättmedel och ändrat mina tvättvanor. Men det är för mig en gåta att tillverkarna envisas med zeoliter då det uppenbarligen finns fullgoda alternativ. Alternativ som uppenbarligen inte är speciellt mycket dyrare eftersom ICA Basic är ett av dom allra billigaste tvättmedlen på marknaden.

Ang. dom importerade tvättmedlen så det som pöbeln tror är sååååå mycket billigare blir sällan billigare då dom nästan alltid har 3-4 gånger högre dosering än "svensksålda". Jämför t.e.x. doseringsanvisningen på ett 10 kg's paket med Ariel från turken på hörnet eller Rusta med ett "svenskt" paket så ser du. Har aldrig fattat vitsen med att kånka hem massor av kilon från affären till samma eller dyrare pris. Lite som med spånen som går och fyndar hela balar med jättebilligt skithuspapper från Lidl eller Orientlivs. Kollar man vad man får så inser man att det är en blåsning eftersom dom bara har en tredjedel mängd papper på rullen.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Zeolit? De har jag inbyggt i min diskmaskin.
flytande tvättmedel löser upp sig väldigt enkelt även om man alltid skulle överdosera skulle det inte torka ihop och omvandlas till betong. Det borde vara bättre för miljön med flytande tvättmedel. Men det är bara en ren gissning
Jag gissar att den totala miljöpåverkan är högre då flytande tvättmedel innehåller en hel del vatten och det inte verkar speciellt smart att frakta vatten i onödan.

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Delar med mig av erfarenheter från att ha jobbat med tvättstugor inom allmännyttan. Där var det ett bekymmer. Ju närmare kvartersbutik, desto vanligaste.
Jag tvivlar inte på din erfarenhet då jag själv bor i ett sånt område och våra tvättstugor här är så jävla skabbiga. Dom få gånger jag numera använder dom brukar jag få börja med att skrubba rent tvättmedelsfack o.s.v. Jag har av misstag upptäckt att man ofta inte ens behöver ha med eget tvättmedel eftersom maskinen löddrar satan och tvätten stinker parfym trots att man själv glömt att dosera tvättmedel 😀

Men eftersom 9 av 10 pulvertvättmedel på den svenska marknaden också innehåller zeoliter gissar jag att problemet du beskriver snarare beror på mängden tvättmedel, feldoseringar och allt annat skit som pöbeln använder istället för tvättmedel. Jag tror inte att problemet beror primärt på zeoliter, även om det är ett jävla mög.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fy fn det här blev dyrt. Kan du inte klaga hos ARN? Tycker killen var ovanligt klantig. https://www.arn.se/konsument/

Min man berätta om en familj som fått stopp i avloppet och spolbilen kom och skulle fixa detta. Då satte de en kille på wc locket som skulle hålla emot.

Det dröjde och dröjde.

Killen tröttnade reste sig upp för att kolla vad som hände.

Just då hände det.

Slush.........

Som sagt bajsvatten luktar inte gott. Inte killen eller badrummet heller........huga.

• Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
B Bästerortarn skrev:
Jag gissar att den totala miljöpåverkan är högre då flytande tvättmedel innehåller en hel del vatten och det inte verkar speciellt smart att frakta vatten i onödan.

Jag tvivlar inte på din erfarenhet då jag själv bor i ett sånt område och våra tvättstugor här är så jävla skabbiga. Dom få gånger jag numera använder dom brukar jag få börja med att skrubba rent tvättmedelsfack o.s.v. Jag har av misstag upptäckt att man ofta inte ens behöver ha med eget tvättmedel eftersom maskinen löddrar satan och tvätten stinker parfym trots att man själv glömt att dosera tvättmedel 😀

Men eftersom 9 av 10 pulvertvättmedel på den svenska marknaden också innehåller zeoliter gissar jag att problemet du beskriver snarare beror på mängden tvättmedel, feldoseringar och allt annat skit som pöbeln använder istället för tvättmedel. Jag tror inte att problemet beror primärt på zeoliter, även om det är ett jävla mög.
Starta ditt tvättpass med att köra en maskin på 90°, utan att tillsätta tvättmedel. Funkar säkert kanon!
Också erfarenhet från allmännyttan 😇

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Starta ditt tvättpass med att köra en maskin på 90°, utan att tillsätta tvättmedel. Funkar säkert kanon!
Också erfarenhet från allmännyttan 😇
Tack, jag vet. På den tiden jag inte hade egen maskin brukade jag och grannen låna varandras taggar och boka två pass efter varandra eftersom det ofta gick åt en timme till att sanera maskinerna efter tidigare stolpskott. Men som sagt, nuförtiden är det bara i undantagsfall jag använder tvättstugan.

Jag fick beröm vid ett par tillfällen av områdesvärden/fastighetsskötaren (eller vad fan titeln var på den tiden) att jag tog så väl hand om maskinerna 🙂 I en tvättstuga hade dom en Wascator av riktigt gammal modell där jag lärde mig hur man plockade ur hela fack-paketet och så gick jag lös med diskborste och flaskborste på allting. På torktumlaren nöjde jag mig inte med att borsta av dammfiltret utan brukade ofta montera av hela "tygfiltret" och blåsa/borsta helt rent innanför 😄

Men jag är en riktig jävla tvätt-diktator. Finns inte en chans att jag skulle låta någon annan ta hand om min tvätt 😎

Men nu blev det väldigt OT ...... Sorry!

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Om man hittar något som man gillar så ja absolut. Jag upplever dock att det generellt blir sämre resultat med flytande tvättmedel och hittills har jag inte hittat något som både tvättar bra, inte är kraftigt parfymerat och är rimligt prissatt. Eller jo, ICA's Skona var helt ok ända tills dom ändrade formula och tillverkare och nu är det skit.

Men som sagt, jag är skitnöjd med ICA Basic pulvertvättmedel och det finns andra bra alternativ även om dom är dyrare så jag klagar inte. Och jag har aldrig haft några problem med igenkläggad maskin/rör eller illaluktande maskin sedan jag bytt tvättmedel och ändrat mina tvättvanor. Men det är för mig en gåta att tillverkarna envisas med zeoliter då det uppenbarligen finns fullgoda alternativ. Alternativ som uppenbarligen inte är speciellt mycket dyrare eftersom ICA Basic är ett av dom allra billigaste tvättmedlen på marknaden.

Ang. dom importerade tvättmedlen så det som pöbeln tror är sååååå mycket billigare blir sällan billigare då dom nästan alltid har 3-4 gånger högre dosering än "svensksålda". Jämför t.e.x. doseringsanvisningen på ett 10 kg's paket med Ariel från turken på hörnet eller Rusta med ett "svenskt" paket så ser du. Har aldrig fattat vitsen med att kånka hem massor av kilon från affären till samma eller dyrare pris. Lite som med spånen som går och fyndar hela balar med jättebilligt skithuspapper från Lidl eller Orientlivs. Kollar man vad man får så inser man att det är en blåsning eftersom dom bara har en tredjedel mängd papper på rullen.
Kan rekommendera Ocean Dubbeldryg. Zeolitfritt och låg dosering. Miljömärkt och allergivänligt. Prisvärt.
Har inte köpt tvättmedel i mataffären på 20 år, de har dyra sorter som säljs mer på varumärke än faktiska egenskaper.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Andreas Tjärnberg Andreas Tjärnberg skrev:
Jag lämnas nämligen med mängder av frågor såsom:
  • Är ovanstående arbetsflöde rimligt?
  • Försöker man inte täta avloppen i opåverkade utrymmen innan man trycksätter rören?
  • Börjar man inte utifrån med inspektionsröret, ifall proppen sitter mellan huset och trekammabrunnen?
  • Ska jag verkligen betala för tiden när han grovåterställer bastun?
  • Hur gör jag med tiden det tog för mig att plocka bort golvet i relaxen, att tvätta varje platta, städa husets dusch, bastu, hall och relax och sen lägga tillbaka golvet?
  • Alla grejer som förstördes av vatten som sprutade ut, är det bara att hosta upp slantarna?

Mvh Andreas
TS. Hur har det gått med spolfirma/försäkring/airbnb?
Eller fick du lösa det själv?

Denna tråd har ju nu kapats och blivit någon typ av tvättmedelsstråd tyvärr...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.