43 190 läst ·
112 svar
43k läst
112 svar
Totalt kaos när VVS-firma akutspolade avloppet - Vad göra?
Innan hade vi inte haft problem i kök.. och inte tänkt så mycket på vad man hällde ner! Efter.. så torkade vi ur det värsta med papper och kastade.. innan man sköljde ur/diskade med yes.. och varmt vatten.TRJBerg skrev:
Om jag gör rent burkar/tömmer nått fettrikt.. så fyller jag det ofta med varmt vatten o yes.. och skakar tills det lösts upp.. sedan får det sköljas ur i slasken .. med varmt vatten.. och en extra dutt diskmedel!
(matolja/friteringsolja osv.. hälls upp på flaska o kastas bot)
Jag är inte expert, nej. Men personen som har den här Youtube-kanalen är uppenbarligen det.B Bengt Henrik skrev:Hmm, gissar på att du aldrig har spolat ett avlopp. Förmodar att du har kollat några avsnitt på Youtube och nu tror du att du är expert på att rensa avlopp.
Jag beskrev bara hur spolfirmorna företaget anlitar när vi själva inte får loss stoppet brukar jobba och några av dom gubbarna har jobbat med avloppspolning i 30-40 år
Att jobba inifrån och ut har den fördelen att man går rakt på stoppet. Sitter stoppet i ett stick till stammen så kan man oftast glömma att spola utifrån och in. Illern kommer passera sticket och fortsätta i stammen och även om det finns rensluckor så är det nog ingen som vill öppna den när det är ett flervåningshus
Att kalla någon för inkompetent när du själv inte vet något om att spola avlopp är bara patetiskt. Men du lär nog upptäcka att när du slutar titta på Youtube hela dagarna och börjar jobba att verkligheten och Youtube skiljer sig mycket åt.
Har löst hundratals stopp under dessa år som jag varit i fastighetsbranschen och jag har aldrig orsakat några skador eller översvämningar, trots att jag enligt dig är inkompetent
Har löst hundratals stopp under dessa år som jag varit i fastighetsbranschen och jag har aldrig orsakat några skador eller översvämningar, trots att jag enligt dig är inkompetent
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om vi pratar om den tidigare omnämnda YouTube stjärna så är han säkerligen väldigt duktig på sitt jobb.Farstatjej90 skrev:
Men han lägger troligtvis inte ut alla jobb.
Men det är omöjligt att svara på om någon man aldrig sett i arbete är inkompetent. Oavsett youtube eller inte.
Brukar du jämföra pappkassen med lösgodis?
Enligt en kompis som är kemiingenjör så orsakar hårda tvålar problem oftare än flytande tvål.Snigla skrev:
Det går inte att skylla bara på snålspolande toaletter, oavsett om det är gamla hus/rör.. även om de kan vara en del av problemet. Oftast finns det också en dusch eller bad i hushållet.. och fettet ifrån hud och schampon/tvål.. är inte att leka med.. tappar man en del hår (ju längre desto värre när de hamnar i rören).. ja då fastnar det gärna i minsta lila rispa/kant och bunkrar på där.. tills man har en "propp".. (andra råd i samma anda som vi fått är att alltid diska på 70 grader i diskmaskinen, inga snålare automatprogram.. det sa både vvs och den som lagade diskmaskinen.. att alltid spola varmt vatten ett tag efter att man diskat eller liknande.. fått ner fett i rören.. och avsluta med lite diskmedel..)
Det är väl därför som Yes just är det som rekommenderas.. för att det är "känt fettlösligt".. och jag kan inte annat än hålla med! Det funkar bra mot fett..
Jag har varit i heta diskussioner om diskmedel (!) med bekanta.. som är mer måna om naturen än jag är (eller va man nu ska säga, jag ser det inte riktigt på samma sätt..). Men som andra nämnt så.. har Yes blivit av med sin svanenmärkning (tror det var den märkningen iaf, det var nån).. så det är ju inte bra för naturen att använda... och jag köper inget annat än yes (nitisk på den punkten).. jag har provat alla andra typ.. billiga och dyra.. och nej, de passar inte mig!
Jag fick köpa diskmedel hela tiden och diska om saker flera gånger.. jag har provat med både kallt o varmt vatten och tillslut kände jag att jag slösade mer på naturens resurser .. med de "godkända" diskmedlen (inkl vatten, tid, mängd, tillverkningsproxesseer osv) än jag frestade på naturen med mitt yes.. (yes köper jag kanske 2-3 flaskor på ett år, de andra märkena fick jag köpa 1-2 per månad beroende på märket.. och ni förstår vattenmängden det kommer med 1-2 flaskor diskmedel..)
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det låter inte omöjligt.maxmsm skrev:
I tvättmaskinen ska man bara ha flytande. Borde vara spöstraff på att använda pulvertvättmedel. När man ser hur det kan bli som betong, kan tänka sig hur det skulle bli i avloppet med mycket otir...
Det värsta tvättmedlet för tvättmaskinerna är det piratimporterade som säljs i små kvartersbutiker. Innehåller zeolit.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Zeolit? De har jag inbyggt i min diskmaskin.Åsa Lund skrev:
flytande tvättmedel löser upp sig väldigt enkelt även om man alltid skulle överdosera skulle det inte torka ihop och omvandlas till betong. Det borde vara bättre för miljön med flytande tvättmedel. Men det är bara en ren gissning
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Åsa Lund skrev:
Halvrätt och halvfel.Åsa Lund skrev:
Zeoliter är ett mineralämne som används som mjukgörare i tvättmedel. Det började användas i tvättmedel som ett alternativ till fosfater som numera är förbjudna. Dom har ingen vitgörande effekt. Du har rätt i att zeoliter är ett gissel då det har en förmåga att klegga och sätta igen ledningar, rör etc. I tvättmaskiner som numera är mycket vattensnålare än tidigare så är det direkt dumt att använda. Man hör/läser ofta om tvättmaskiner som börjat lukta unket och det brukar bero på en kombo av zeoliter, vattensnåla tvättmaskiner, snabbprogram och fegtvättande. Fegtvättande på så sätt att folk numera verkar tvätta ALLT på 40 grader. Bakterier dör inte vid så låga temperaturer. Zeoliter är dessutom anledningen till att ren tvätt kan damma så förbannat.
Det är tyvärr inte bara paralellimporterade tvättmedel som innehåller zeoliter utan nästan allt pulvertvättmedel som du hittar i dagligvaruhandeln innehåller zeoliter. Ett tips är ICA Basic som jag har använt i många år. Effektivt, drygt, milt parfymerat zeolitfritt och som en kul bonus .... snorbilligt.
Anledningen att man inte ska köpa direktimporterat tvättmedel är primärt att det inte är miljömärkt och att det kan innehålla ämnen som inte är tillåtna här. Dessutom brukar det vara falsk ekonomin att köpa det "billiga" direktimporterade tvättmedlet att det inte är speciellt koncentrerat.