1 825 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Totalrenovering radhus - rimlig kostnadskalkyl?
Ja då blir det nästan ett nollsummespel där kostnaden blir den samma som att köpa ett radhus i bra skick. Fördelen är att det går att få huset på sitt eget sätt när det mesta ska byggas upp på nytt.
Om du/ni tar ledigt i minst 1 år och gör nästan allting själva så skulle det vara lönsamt. Men då gäller det att lära sig en massa moment och vara beredd på ett slitsamt arbete.
Om du/ni tar ledigt i minst 1 år och gör nästan allting själva så skulle det vara lönsamt. Men då gäller det att lära sig en massa moment och vara beredd på ett slitsamt arbete.
Jag vet vad jag personligen hade valt av de alternativen.S Nils Ahlman skrev:
Är du villig att lägga ner din egen tid och ta hjälp med större delar som kräver kunskap du inte har eller får utföra enligt lag så tycker jag att ett renoveringsobjekt ger er större frihet att få ett hus som ni verkligen vill ha.
Men rent ekonomiskt så låter det som att det kan bli en minus affär.
Tack för kloka svar, vi backar nog på den 🥲S Simonstahl skrev:Jag vet vad jag personligen hade valt av de alternativen.
Är du villig att lägga ner din egen tid och ta hjälp med större delar som kräver kunskap du inte har eller får utföra enligt lag så tycker jag att ett renoveringsobjekt ger er större frihet att få ett hus som ni verkligen vill ha.
Men rent ekonomiskt så låter det som att det kan bli en minus affär.
Hej, det jag inte förstår är varför måste man bo i Stockholm 🤔 personligen tror jag att man har högre livskvalitet i mindre städer, lägre lön, mindre kostnader och stress. Jag har jobbat en del i Stockholm, de enorma res tiderna inom staden måste man nog vara infödd med för att acceptera, ni vet ju inte skillnaden.S Nils Ahlman skrev:
För 5 miljoner köper man en helt nytt nyckelfärdigt hus i de flesta städer/orter i Sverige
Det är en helt annan diskussion, men summa kardemumma är väl att det är tur att vi är olika!T teuvo tainio skrev:Hej, det jag inte förstår är varför måste man bo i Stockholm 🤔 personligen tror jag att man har högre livskvalitet i mindre städer, lägre lön, mindre kostnader och stress. Jag har jobbat en del i Stockholm, de enorma res tiderna inom staden måste man nog vara infödd med för att acceptera, ni vet ju inte skillnaden.
För 5 miljoner köper man en helt nytt nyckelfärdigt hus i de flesta städer/orter i Sverige
Stora problemet här är vad du menar med helentreprenad och hur lång tid du har på dig och hur mycket jobb och samordning ni kan göra själv.S Nils Ahlman skrev:Tjena!
Vi kikar lite på ett radhus som är i riktigt dåligt skick. Planen är isf att totalrenovera hela radhuset, exklusive tak som samfälligheten ansvarar för.
Det rör sig om 122kvm + 60kvm källarplan.
Vi behöver göra 2 badrum, 1 kök, alla ytskikt, el, dränering, stambyte, fasad.
Jag bifogar besiktningskontrollen, där en hel del anmärkningar uppvisats.
Är vi helgalna? Vi har försökt räkna och räkna men får inte ihop det, men tänker att vi kommer ganska långt på 3 miljoner med helentrepenad.
Är det någonting vi missar? Är det en för stor chansning? Radhuset finns i sthlmsområdet.
Kan ni tänka er att bo i ett hus som inte är helt färdigt i alla rum, tex. ta bort allt trä ur källaren men låta den vara oanvänd, bara göra ena badrummet, osv?
Tänker ni helentreprenad som att ett enda företag får helhetsansvar och ni har en tajt tidsplan och allt ska vara klart inom ett halvår så har ni väldigt hög risk om denna entreprenör inte levererar och hittar nya konstigheter som de säger kostar en massa pengar.
Tänker ni i stället att ni har råd att bo kvar där ni gör nu i 1-2 år och kan lägga en hel del egen tid samt söka och samordna hantverkare (och då byta ut undermåliga dito) så blir riskprofilen väldigt annorlunda.
Boolis värderingstjänst säger att om just det radhuset renoveras upp till hög standard (men inte toppklass) så är det värt 6,5-7 MSEK.
Besiktningsprotokollet säger renoveringsobjekt.
Rätt köpare är nog någon som kan renovera en hel del själv under flera års tid.
jag tycker tre miljoner är realistiskt för det ni vill åstadkomma. Det låter som om ni fattat att det kommer kosta och ta tid. Alla vill inte bo utanför fagersta och ha obefintliga bolån. Jag är i samma sits som er fast annan stad. Köpte ett totalt renoveringsobjekt för läget. Vi är helnöjda. Nära till jobb, vänner, familj och lite stadslivspuls. Men det kostar ju såklart.
Köpte kåken för 7 (objekt i liknande, ev lite bättre skick i närområdet går för 8-9, nyrenoverat för 10-11) och har hittils spenderat 800 000 på: dränering, återställande av tomten, ny altan, nytt förråd samt nytt vedskjul. Sanering av garage (tryckta syllar mot betong). FTX-installation samt tilläggsisolering vind. Nya insatskasetter på bägge plan. Ytskikt på bottenplan 128kvm. Helrenovering av all el i huset inkl nya uttag, strömbrytare JFB osv. Tagit ner en vägg och satt in limträbalk. Plattsatt efter dränering.
Själva har vi då gjort ytskikt, altan, förråd och vedskjul. Markarbetetet för att återställa tomten efter dräneringsslakten (man spar in på gymkortet!) och rivningsjobben som behövde göras inför. Samt rivit och satt in limtrbalken själva. Delar av grundjobbet för plattsättningen gjorde vi också.
Det vi har kvar är bägge badrummen samt kök och ytskikt i källaren så småningom. Räknar med en 1,5 milj till.
Vi har småbarn vilket sinkar allt 6ggr om men händigt folk i familjen vilket väger upp lite. Det som gjorde hela skillnaden är att det var inflyttningsbart och vi har kunnat köra rum för rum under 1,5 års tid.
Köpte kåken för 7 (objekt i liknande, ev lite bättre skick i närområdet går för 8-9, nyrenoverat för 10-11) och har hittils spenderat 800 000 på: dränering, återställande av tomten, ny altan, nytt förråd samt nytt vedskjul. Sanering av garage (tryckta syllar mot betong). FTX-installation samt tilläggsisolering vind. Nya insatskasetter på bägge plan. Ytskikt på bottenplan 128kvm. Helrenovering av all el i huset inkl nya uttag, strömbrytare JFB osv. Tagit ner en vägg och satt in limträbalk. Plattsatt efter dränering.
Själva har vi då gjort ytskikt, altan, förråd och vedskjul. Markarbetetet för att återställa tomten efter dräneringsslakten (man spar in på gymkortet!) och rivningsjobben som behövde göras inför. Samt rivit och satt in limtrbalken själva. Delar av grundjobbet för plattsättningen gjorde vi också.
Det vi har kvar är bägge badrummen samt kök och ytskikt i källaren så småningom. Räknar med en 1,5 milj till.
Vi har småbarn vilket sinkar allt 6ggr om men händigt folk i familjen vilket väger upp lite. Det som gjorde hela skillnaden är att det var inflyttningsbart och vi har kunnat köra rum för rum under 1,5 års tid.
Planerar ni att använda källaren som boende yta? Helt olika kostnader om man vill ha vettig värme, fukt och inredning där nere vs. källare utan organsiska material som kan andas
Nästa fråga är vad har grannarna gjort e.g. har dom dränerat, hur ser taket ut etc.
3M hade varit helt rimligt ovan mark, stora frågetecknet är källaren och vart går ledningarna (horizontelt genom alla andra hus eller rakt ut aka hur beroende är ni av grannarna). Tex. jag hade räknat med 250k för dränering (återställning ovanpå detta) men det var problem efter problem och kalaset slutade på 900k
Nästa fråga är vad har grannarna gjort e.g. har dom dränerat, hur ser taket ut etc.
3M hade varit helt rimligt ovan mark, stora frågetecknet är källaren och vart går ledningarna (horizontelt genom alla andra hus eller rakt ut aka hur beroende är ni av grannarna). Tex. jag hade räknat med 250k för dränering (återställning ovanpå detta) men det var problem efter problem och kalaset slutade på 900k
Klicka här för att svara